sjukstuga đŸ˜·

(null)

TvĂ„ fingrar. Ja, det var precis sĂ„ mĂ„nga dagar pĂ„ dagis (förutom inskolningen) som krĂ€vdes för att bacillerna skulle attackera... En omgĂ„ng magsjuka och en dunderförkylning pĂ„ det. Stackars Edwin! Men Ă„ andra sidan kan jag knappt minnas sist han hade feber eller förkylning, och magsjuka Ă€r det över 3 Ă„r sedan han hade. SĂ„ det var vĂ€l hans tur nu helt enkelt. 

Innan hemmet förvandlades till sjukstuga hade vi iallafall en bra inledning pĂ„ veckan. Jobb för mig, dagis för lilleman och hemmamys för far och dotter. VĂ„r nya vardag i nĂ„gra veckor nu! 

En eftermiddag fick vi besök av Elsas gudfar Tom. DĂ„ blev det utelek följt av bus och mys inne. En annan eftermiddag var det Edwins gudmor Frida som kom hit (bĂ„da barnens gudförĂ€ldrar Ă€r mina kusiner) och myste med oss. Jag fick Ă€ven en fin present lite i efterskott, body oil och hand balm frĂ„n Löwengrip cc. Och Frida fick en present av oss eftersom vi missat hennes födelsedag ocksĂ„. Ett litet minikalas med fika och bus med barnen! 

(null)

(null)

(null)

Men sĂ„ blev det onsdag och dagen fick inte det bĂ€sta avslutet precis... Alldeles innan jag kom hem frĂ„n jobbet hade Edwin krĂ€kts hĂ€r hemma. Lyckligtsvis i toaletten vilket underlĂ€ttar nĂ€r man har en krypande 1-Ă„ring efter golven. Han var rĂ€tt hĂ€nging nĂ€r jag kom hem och ville lĂ€gga sig och titta pĂ„ film. 

Sedan fortsatte han att krĂ€kas lite dĂ„ och dĂ„ under kvĂ€llen, men skillnaden nu (motför sist han hade magsjuka som 1,5-Ă„ring) var att allt kom i hink/toalett och inte över halva soffan osv... SĂ„ det var en rĂ€tt lugn och kontrollerad kvĂ€ll Ă€ndĂ„. 

Elsa somnade tidigt sĂ„ jag och Edwin bĂ€ddade ner oss i soffan och kollade pĂ„ film. Och sĂ„ lĂ„g vi hela natten. Han piggnade pĂ„ sig ett tag och bad om smörgĂ„srĂ„n och coca cola, men det kom upp igen senare under natten... Mattias hade lite varningsklocka han med, sĂ„ jag stannade hemma och vabbade idag. För att ta hand om ett magsjukt barn + en vild snart 1-Ă„ring om man sjĂ€lv inte Ă€r helt hundra kan ju bli ens död, typ... 

Idag började dagen lugnt. Edwin var fortfarande hĂ€nging och trött. LikasĂ„ jag efter nattens oroliga sömn... Jag fick ta en tupplur direkt pĂ„ morgonen och sedan var jag som en ny mĂ€nniska. Mattias verkade pigg han med, kanske falsk alarm. Men Ă„ andra sidan kan det lika gĂ€rna vara en förkylning som spökar dĂ€r, för under dagen blev nĂ€mligen Edwin ocksĂ„ dunderförkyld. Som om det inte rĂ€ckte med en sjuka... Men dom angriper vĂ€l nu pĂ„ en gĂ„ng, dom dĂ€r dagisbacillerna vi varit skonade frĂ„n det hĂ€r Ă„ret som Edwin varit hemma. Lika bra att beta av allihopa pĂ„ en gĂ„ng!

Elsa och jag har försökt hĂ„lla oss undan sjukstugan idag. Vi hĂ€lsade pĂ„ gammelmormor dĂ€r det blev gofika, bad för lillfröken och skönt hĂ€ng bara. Det behövdes! Kom hem till ett sovande gĂ€ng pĂ„ soffan sen. Edwin hade fĂ„tt behĂ„lla det lilla han fick i sig till frukost, sĂ„ det var ju positivt iallafall. 

(null)

(null)

Eftermiddagen har gĂ„tt Ă„t till att stĂ€da, tvĂ€tta, stĂ€da, tvĂ€tta, duscha samtliga familjemedlemmar, bĂ€dda rent och tvĂ€tta lite till. Nu Ă€r det rent och fint hĂ€r! Lite kaos i tvĂ€ttstugan bara, hade överfulltvĂ€ttkorg redan innan sjukstugan slog till, men det ordnar sig. Blir sĂ„ nojig vid magsjuka sĂ„ jag vill tvĂ€tta ALLT, Ă€ven fast inget blivit nedkrĂ€kt. 

Mormor och gammelmormor skickade hit lite krya-pĂ„-presenter till sjuklingen. Den nya fotbollströjan pĂ„ bilden högst upp, en bamsetidning och fotbollskort. Det blev verkligen populĂ€rt! Elsa hade tur och blev inte lottlös hon heller... Fina kalasisar frĂ„n mini rodini fick hon! 

Till kvĂ€llen vĂ€rmde vi pizza i ugnen. Edwin Ă„t litegrann och kĂ€ndes lite piggare. Dock vĂ€ldigt snorig och nös hela tiden! Jag blir hemma och vabbar imorgon med eftersom Mattias inte heller Ă€r helt hundra. Eller sĂ„ blir jag ocksĂ„ magsjuk, det vet vi ju inte Ă€n. Hoppas bara att Elsa slipper! Och hoppas att nĂ„gon av oss kan gĂ„ med Edwin pĂ„ marknan, det har han lĂ€ngtat till sedan förra Ă„ret... 

Ligger nebĂ€ddad pĂ„ soffan med Edwin Ă€ven inatt. Med krĂ€khinken till hands utifall att. Han sover och jag kör Greys-marathon. Rycker till varje gĂ„ng lilleman rör sig i sömnen, och kĂ€nner efter extra mycket ifall jag kaaanske har lite ont i magen jag med? SĂ„n jĂ€kla psykiskt pĂ„frestande sjukdom dethĂ€r. Usch! 






Kommentarer


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0