det sköra livet ❤️

Livet. Så skört och oförutsägbart. Från den ena stunden där allt är som det ska, och på ett ögonblick förändras allt... Var rädda om varandra, lev livet och uppskatta det du faktiskt har.

Här hemma går dagarna i ett. Förra veckans förkylning hos barnen har smittat av sig på oss vuxna nu... Jag har en jävulsk hosta, och lite halsont på det. Samma för Mattias. Både Edwin och Elsa turades om att vara hemma från dagis och skola förra veckan. Men vi lyckades lösa det bra ändå, jag kunde jobba alla dagar utom fredagen. Ja, vad skulle vi göra utan våra nära och kära?! 

På jobbet är det som vanligt. Alltid lika roligt att jobba, oavsett vad som står på schemat. Tack vare världens bästa kollegor! Vi har så jäkla roligt och hittar på så mycket tok, så ibland  känns det ju nästan olagligt att man får lön för att ha kul. Och även fast vi jobbar med varandra hela dagarna så har vi kontakt dygnet runt i våran galna messengergrupp. Folk skulle nog bli mörkrädda om dom såg vad som skickades där, haha. Men förra veckans höjdpunkt var nog när vi röjde undan alla bord/stolar och körde innebandy i köket. Vilken succé. Sen är det alla underbara människor vi faktiskt är där för som gör jobbet så otroligt värdefullt. Att få ge dessa människor med funktionsnedsättningar en värdefull vardag. Att dom får komma och jobba hos oss, med sina individuella arbetsuppgifter. Det är allt från att koka kaffe, sjunga karaoke, gå på promenad, lägga pussel, gå med post, städa, läsa och åka på utflykter. Helt klart livets bästa jobb! Och det här med kollegorna är ju verkligen ett lotteri, men mina är fasiken helt outstanding. Även fast man blir uthängd om man slaskar kaffe på duken... 

(null)

Men trots att jag älskar mitt jobb så är det skönt att göra helg med. Ja, att jobba 08:00-16:00 trodde jag aldrig att jag skulle uppskatta. Men jo - det är så jäkla skönt. Ledig varje helg, alla röda dagar. 

Den här helgen inleddes dock mycket tråkigt. Precis när jag höll på att lägga Elsa ringde mamma och berättade att morfar hade krockat och att skadorna var kritiska. Så på fredagskvällen hämtade jag upp brorsan och så åkte vi in till sjukhuset. Upp till IVA där också mamma, pappa, Anette, Janne, Tom och Frida var. Vi fick träffa morfar, men han låg i respirator och var nedsövd. Sån himla hemsk syn!

Vi visste ingenting den kvällen, och vi satt kvar länge in på natten innan vi åkte hem. Fint att vara alla tillsammans. Anette skulle stanna första natten, och sen under lördagen så vaknade han! Han andades, började prata, var hyfsat klar i huvudet och hade inte brutit nånting. Men han blev kvar på IVA ändå eftersom det verkade vara något med hjärtat och lungorna.

Mamma, pappa, brorsan, Edwin och jag hade en eftermiddag/kväll inbokad i Gävle. Så vi hämtade upp mamma på sjukhuset och gav oss iväg. Gissa om Edwin var taggad?!

Vi åt tacobuffé, såg en himla spännande match och stannade kvar för att lyssna på en intervju med en spelare efter matchen. Tyvärr förlorade Brynäs men det vart en toppenkväll ändå. Edwin var nöjd, sedan somnade han i bilen på väg hem. Väl hemma fick han hoppa i säng, och jag följde med mamma till sjukhuset igen. Fick träffa och prata med morfar innan han skulle sova. Lämnade mamma som skulle sova kvar och åkte hemåt i natten. Trött men glad.

(null)

(null)

(null)

(null)

På söndagen vaknade jag upp dundersjuk. Så galet ont i halsen och hostig... Tog mig inte ur sängen för ens efter 10-tiden. Uh. Men det blev ändå lite bättre under dagen. Knaprade alvedon och bet ihop. 

Orkade byta sängkläder, köra några maskiner med tvätt och sedan var vi ute bra länge efter lunchen. Behövligt för oss alla! Tömde poolen och barnen cyklade. Galet januariväder... Lika som förra helgen när vi röjde på altanen. Hur ofta sysslar man med sånt mitt i vintern? Men nu är det ordning och reda igen där ute. Skräphögarna var sjukt höga såhär efter alla lediga julhelger... 

Sedan var vi inne resten av dagen. Myste i soffan, tittade på skidorn och badade/duschade. Edwin och Mattias åkte för att hämta hem Elias och storhandla inför veckan. Sedan var det väldigt skönt att få göra kväll tidigt. Tog en par alvedon och la mig redan 19:45. Allt för att bli pigg till jobbet.

(null)

(null)

(null)

Idag drog vardagskarusellen igång igen. Upp tidigt, väcka barnen, frukostkaos, alla ryggsäckar och gympapåsar med, borsta tänderna och sen iväg! Blir alltid lika förvånad varje gång vi kommer iväg i tid. Är glad att barnen oftast är medgörliga på morgonen och inte sätter sig på tvären.

Måndagen har varit bra. En skön jobbdag med myckey skratt. En skön kväll hemma. Bada, duscha, fiskmiddag, diskstök, lite tvätt, läxläsning och en lillasyster som somnade redan runt 18:45. Lugnt och skönt. Och hon behöver verkligen somna den tiden, för nu har hon gjort klart för både oss och fröknarna att hon minsann INTE tänker sova på dagarna. Och så har det varit till och från i ett halvår snart... Minns att Edwin var precis lika tidig med att sluta sova på dagtid. Envisa ungar!

Nu ska jag säga godnatt till grabbarna med innan jag tar en dusch och kryper ner i sängen. Jag har varit betydligt piggare idag men hostan hänger sig kvar. Hoppas att en god natts sömn gör susen... Unnade mig lite nejlikor efter jobbet idag i ett försök att pigga upp tillvaron! 
(null)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0