Ă€nnu mer sjukstuga đŸ€’

(null)

HĂ€r stod Edwin i lördags och kramade om Elsa och sĂ„g till att hon inte ramlade ner frĂ„n bĂ€nken. Vi hade en helg dĂ„ vi rĂ€knade ner timmarna efter Edwins magsjuka. Och vi jublade efter 48 timmar och igen efter 72 timmar, men helt i onödan... 

NĂ„ja. Vi kom iallafall ivĂ€g pĂ„ marknaden en svĂ€ng. SÅ glad för Edwins skull. Han fick Ă„ka karuseller och njuta av en kvĂ€ll helt ensam med mamma och pappa, mysigt. Elsa fick vara med mormor och morfar under tiden, minst lika mysigt för henne! 

Vi trĂ€ffade pĂ„ Elias, Johanna och Ida med. Kikade lite i stĂ„nden och köpte lite smĂ„tt och gott, men inte alls lika mycket som vi brukar. Edwin fick en marknadspeng av morfar, men han var inte sugen pĂ„ att köpa just nĂ„nting. Inga leksaker eller nĂ„tt (mamman var rĂ€tt nöjd över det). Men tillslut fick det bli en klubba och pokĂ©monkort, sedan sĂ„g han en bil som han gĂ€rna ville köpa till Elsa. VĂ€rldens finaste storebror! 

Det blev en bra kvĂ€ll. MĂ„nga karuseller för lilleman och regnet höll sig borta. Vi var nöjda, men trötta, nĂ€r vi till slut gav upp och hĂ€mtade hem Elsa. 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Under söndagen hade vi ett fullspĂ€ckat schema. Vi skulle stĂ€da, rensa lite ute i garaget, Ă„ka och rösta, hĂ€mta Elias, Ă€ta krĂ€ftor, fĂ„ besök av mĂ„laren som skulle spackla och samtidigt förbereda oss för den nya veckan... 

Allt gick smidigt och det var en solig och fin dag. Det kĂ€ndes fint att Ă„ka och rösta hela familjen tillsammans. Och som alltid röstar vi med hjĂ€rtats röda fĂ€rg. Edwin som Ă€r en nyfiken sjĂ€l ville veta allt om valet och vilka man kunde rösta pĂ„. SĂ„ jag försökte sĂ„ gott jag kunde att förklara lite vad alla partier stĂ„r för. "Bra att ni röstade pĂ„ dom snĂ€lla och inte dom dumma" sa han till slut. Med dom dumma menar han "dom som vill att mĂ€nniskor som bor dĂ€r det Ă€r krig ska stanna dĂ€r istĂ€llet för att komma till oss". ❀

Efter att vi hĂ€mtat Elias i strömsbruk Ă„kte vi hem och förberedde för en liten krĂ€ftmiddag. Mattias och Niklas var nĂ€mligen ivĂ€g och fiskade krĂ€ftor pĂ„ fredagnatten. Jag gjorde en köttfĂ€rspaj till och sedan mumsade vi för glatta livet. Kladdigt och pilligt, som det ska vara... Resten av kvĂ€llen följde vi valvakan pĂ„ teven och blev vakna allt för lĂ€nge. 

(null)

MĂ„ndagen började allt annat Ă€n bra. BĂ„de jag och Mattias blev dĂ„liga. SJUKSTUGA IGEN. Mattias fick bĂ„de krĂ€kas och skita, medan jag mest fick ont i magen. Fick springa pĂ„ toa nĂ„gra gĂ„nger men höll mig hyffsat pigg och orkade ta hand om barnen. Elias fick dock vara hemma frĂ„n skolan, vi visste ju inte hur omfattande magsjukan var den hĂ€r gĂ„ngen... 

Min kĂ€ra mormor kom hit och umgicks med oss hela mĂ„ndagen typ. En som inte Ă€r rĂ€dd för baciller iallafall. Hon var ute med bröderna bus nĂ€stan hela tiden. Jag och Elsa var ute en stund, men höll oss mest inne, för pappan som var i sĂ€mst skick hade vi minsann isolerat pĂ„ övervĂ„ningen. 

Under eftermiddagen blev jag dock sĂ€mre... Fick en febertopp utan dess like. Men jag hade sĂ„n himla tur att det var precis nĂ€r barnen skulle sova. Bröderna bus dela sĂ€ng den natten eftersom Mattias lĂ„g isolerad i Elias sĂ€ng. SĂ„ dom fick helt enkelt somna framför en film den kvĂ€llen. Och sĂ„ fort jag fĂ„tt Elsa att somna hĂ€r nere slĂ€ngde jag mig i sĂ€ngen med dubbla tĂ€cken. Frös sĂ„ jag skakade och hade sĂ„ ont i magen och hela kroppen. DĂ€ckade ganska fort, men hann be en bön om att Elsa skulle sova hela natten... Hon har det nĂ€mligen sjukt jobbigt med tandsprickning nu och vaknar titt som tĂ€tt pĂ„ nĂ€tterna och bara gallskriker. 

Som tur var fick jag sova ostört till 06-tiden innan hon ville ha vĂ€lling. Drömmen! Jag var lite piggare (nĂ€stan feberfri) men hade istĂ€llet fĂ„tt ont i halsen. Japp, en efter en blir vi dunderförkylda med. Den hĂ€r sjukan Ă€r inte Ă„ leka med... 

(null)

IgĂ„r hade vi tisdagen pĂ„ besök. Vi försökte fĂ„ dagen att gĂ„ sĂ„ gott vi kunde. Inte roligt att vara isolerade... Elias ville iallafall till skolan, sĂ„ det fick han sĂ„klart. Inga tecken pĂ„ sjukdom dĂ€r. Mattias var pigg igen och jag hade vĂ€l hyffsad ork pĂ„ förmiddagen med alvedon i kroppen, men sedan small det till igen. Feber, huvudvĂ€rk from hell och magont hela eftermiddagen och kvĂ€llen. Var uppe till och frĂ„n, men orkade inte mycket. Min kĂ€ra mamma kom och hĂ€mtade Elias sĂ„ han som var frisk Ă„tminstone fick Ă„ka pĂ„ fotbollstrĂ€ning. En rĂ€ddande Ă€ngel. Jag bĂ€ddade ner mig före barnen och somnade som en stock. SĂ„, det var den hĂ€ndelserika tisdagen. 

Idag Ă€r det onsdsg och lĂ€get har varit lite stabilare. Edwin Ă€r fortfarande förkyld sĂ„ han Ă€r hemma och vilar upp sig hela veckan. Elias fortfarande pigg. Elsa har det jobbigt med nĂ„gon slags kombinerad förkylning/tandsprickning, svĂ„rt att veta vad som Ă€r vad. Mattias har vi iallafall friskförklarat nu, men det Ă„terstĂ„r ju att se om nĂ„gon annan trillar dit pĂ„ magsjukan. Det Ă€r dödsdömt att ropa hej för tidigt... 

Jag har varit pĂ„ benen hyffsat. Druckit kaffe för första gĂ„ngen pĂ„ lĂ€nge! Orkat vara ute en stund och andas friskluft. Orkat starta en tvĂ€ttmaskin. Men sen tar det liksom stopp. Det mĂ„ste vara nĂ„gon slags influensa dethĂ€r... FĂ„r sĂ„ ont i magen och kroppen emellanĂ„t, och nu pĂ„ kvĂ€llen kommer febern igen. Tredje kvĂ€llen! Och sĂ„ halsont pĂ„ det. Ja, det Ă€r nĂ„tt som inte stĂ€mmer iallafall. Imorgon ska jag vila sĂ„ mycket som det gĂ„r, sĂ„ jag kan Ă„tergĂ„ till jobbet pĂ„ fredag Ă„tminstone. 

(null)

(null)

Annars har dagen var okej, om vi bortser frĂ„n min sjuka. Mattias och Edwin har plockat Ă€pplen och sjukt stora pĂ€ron som fanns bakom lekstugan. De största vi nĂ„gonsin fĂ„tt. Sedan har dom hĂ€ngt ute i solen mycket, barnen och pappsen. 

Elias ville vara hemma hos min mamma efter skolan. En som trivs hos sin bonusmormor/morfar minsann! Han hade Ă€ven tagit en promenad helt sjĂ€lv nĂ„gra hus bort, till min farmor och farfar. DĂ€r hade han blivit bjuden pĂ„ middag och sedan hade han spelat kort med min farfar. Snacka om att dom njöt av att fĂ„ rĂ„ om Elias helt sjĂ€lv en stund... 

Nu Ă€r det kvĂ€ll och alla barnen sover. Jag ligger nedbĂ€ddad sedan typ 18-tiden. Fryser och svettas, om vartannat. Ska slĂ„ igĂ„ng Greys Anatomy och försöka sova nu. LĂ€ngtar efter att fĂ„ vara frisk, och kunna stĂ€da ur den hĂ€r sjukstugan pĂ„ riktigt snart. 
(null)




Kommentarer


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0