sommardagar i maj... 🩋

Hela helgen, mĂ„ndagen, tisdagen, onsdagen... StrĂ„lande sol och vĂ€rme. Det kan vĂ€l inte vara sĂ„ att vi redan avverkat sommaren 2018 va? Fast med tanke pĂ„ att vi bor i Sverige och att Ă„rstiderna verkligen Ă€r lite fucked up, sĂ„ blir man ju lire orolig. Men nej, jag Ă€r positiv och tror pĂ„ en pangbra sommar! 

Veckan inleddes med en superbra och lugn mĂ„ndag. Det brukar bli sĂ„ nĂ€r gammelmormor kommer pĂ„ besök. DĂ„ försvinner alltid hon och Edwin bort pĂ„ Ă€ventyr hur lĂ€nge som helst. Och otroligt nog tajmar Elsa in lĂ„ngsovningar VARJE gĂ„ng gammelmormor Ă€r hĂ€r. Det Ă€r som att hon kĂ€nner pĂ„ sig att mamman vill ha lite lugn och ro. SĂ„ mĂ„ste det vĂ€l vara, ellehur? 

Ja det blev en del timmar i solstolen den mĂ„ndagen. Edwin och gammelmormor tog med sig lite picknick och försvann ut pĂ„ udden pĂ„ andra sidan vĂ€gen. Elsa lekte först i skuggan pĂ„ en filt, sedan sov hon som sagt lĂ€nge. NĂ€stan upp mot 2 timmar! WOW. TĂ€nk er mitt mys dĂ„... En solstol, en bikini, en spĂ€nnande mordpodd och en god drink. Eller vatten och snus, det duger lika gott Ă„t mig. SĂ„n Ă€r jag!

Det blev inte mycket nytta gjord den dagen. En tvÀtt som fick hÀnga ute, middag till barnen (fastedag för oss vuxna) och sedan en riktigt lÄng och hÀrlig promenad för mig. Fast jag ska nog inte lyssna pÄ en mordpodd som handlar om ett mord som skett i en skog, nÀr jag precis gÄr ensam pÄ en skogsvÀg... Det har jag lÀrt mig nu.

Tisdagen bjöd pĂ„ lika kanonhĂ€rligt vĂ€der. Jag och barnen myste utomhus hela förmiddagen. En filt i skuggan, massa leksaker, glass och musik som Edwin fick vĂ€lja. Men jag fick stoppa honom vissa gĂ„nger... Han har nĂ€mligen blivit introducerad i Björn Rosenströms arkiv (pappans bedrift) och de flesta lĂ„tarna Ă€r ju inte skrivna för en 4,5-Ă„ring precis...

Efter lunchen sov Elsa en bra stund och Edwin ville ha lite nintendo-tid i soffan. Ooookej, dĂ„ fĂ„r mamma sola en stund va? Graderna var uppe och snuddade vid 26-27 vilket ju verkligen Ă€r sommarvĂ€rme. KĂ€nde ett tag att jag kanske skulle leta fram poolen och se om den Ă€r hel. Eller kanske trycka ner mig i Elsas badbalja. Men vid nĂ€rmare eftertanke sĂ„, nĂ€. Jag lĂ„g dĂ€r och svettades tills Elsa vaknade och det var dags att förbereda middag. 

Det blev en hĂ€rlg grillbuffĂ© nĂ€r Mattias kom hem. Niklas kom ocksĂ„ och kĂ€kade med oss! Tror vi grillat fler gĂ„nger under april och maj Ă€n vad vi gjorde under hela förra sommarn. Men har man byggt ett utekök sĂ„ ska det jĂ€vlar anamma grillas - sĂ€ger jag och tvingar ut Mattias var och varannan dag! 

TisdagskvĂ€llen spenderades pĂ„ fotbollsplanen dĂ€r det var full aktivitet. Edwins lag hade trĂ€ning, plus tvĂ„ andra lag. HĂ€rlig sommarfeeling och goda barndomsminnen frĂ„n nĂ€r jag sjĂ€lv spenderade mina kvĂ€llar dĂ€r. Ibland kan jag sakna fotbollen enormt mycket. TĂ€nk om man gjort lite andra val dĂ€r kring 15 Ă„rsĂ„ldern... DĂ„ nĂ€r killar med mopeder blev intressanta typ. PĂ„ ena sidan fanns en plats i HĂ€lsingelaget och pĂ„ andra sidan fanns "livet kĂ€rlek". Hehehe. Gjorde ett försök till comeback i gymnasiet nĂ„gon gĂ„ng, men dĂ„ skadade jag knĂ€et pĂ„ en gĂ„ng och gav sedan upp. 

Idag har vi haft en onsdag pĂ„ bortaplan. Ett bvc-besök stod pĂ„ schemat allra först. DĂ€r sĂ„g allt fint ut och "lillan" vĂ€ger nu 9,4 stadiga kilon. Men sĂ„ Ă€r det ju dethĂ€r med torrheten och utslagen som kommer och gĂ„r... Det ska sĂ„klart kollas upp och vi fick en lĂ€kartid pĂ„ mĂ„ndag. 

Under tiden jag och Elsa var i stan fick Edwin busa hemma hos gammelfarmor/farfar. Lycka för dom alla! SĂ„ jag och Elsa passade pĂ„ att strosa runt pĂ„ stan en stund innan vi Ă„kte hem. Kollade runt i lite affĂ€rer (utan shopping!) samt handlade lite mat till Elsa pĂ„ hemköp. Har lite svĂ„rt att acceptera att det blivit dags att köpa vĂ€lling och mat frĂ„n 8 mĂ„nader nu. Herregud. Det gĂ„r för fort. 

Runt lunchtid Ă„kte jag och Elsa ocksĂ„ till min farmor och farfar. Vi blev bjudna pĂ„ mat, fika och massa utemys i skuggan. Elsa satt nöjd och bara kollade runt medan jag och Edwin mĂ„lade i mĂ„larbok. Mysigt att fĂ„ lite tid med min stora kille. Han Ă€r ju oftast som en virvelvind, men nu Ă€r han mĂ€rkbart pĂ„verkad av pollen. Han har det sĂ„Ă„ jobbigt stackarn. Trött, loj, svĂ€lld kring ögonen, snorig och lite rödprickig i ansiktet. Han sĂ€ger sjĂ€lv att han blir trött och det mĂ€rks pĂ„ humöret med... SÅ kĂ€nslig och blir lĂ€tt ledsen. Kombinationen sommarvĂ€rme + pollen tar pĂ„ krafterna, helt klart. Hoppas det lĂ€gger sig snart sĂ„ vi fĂ„r tillbaka vĂ„ran spralliga Edwin! 

Klockan hann bli efter 16 nĂ€r vi kom hem till vĂ„rt lilla hus igen. DĂ„ hade pappsen bestĂ€llt pizza (onsdagslyx) som vi avnjöt ute pĂ„ altanen. Sedan fick jag tummen ur och bytte bilstol till Elsa. Hon trivs inte i babyskyddet och jag orkar fasen inge slĂ€pa runt pĂ„ det en dag till... Hon vĂ€ger ju som sagt 9,4 kilo och babyskyddet vĂ€ger ju en del det med. SĂ„ nu har hon fĂ„tt ta över Edwins gamla Maxi cosi stol, som vi var jĂ€ttenöjda med till honom. DĂ€r satt han tills han blev 4 Ă„r ungefĂ€r. Den har tre olika rygglĂ€gen vilket Ă€r perfekt vid lite lĂ€ngre bilturer! 

Till kvĂ€llen ville vi sĂ„klart lĂ„ta Elsa provĂ„ka. SĂ„ vi Ă„kte pĂ„ en lite "björnsafari" för att locka med Edwin. En björnsafari som började pĂ„ sopsorteringen och slutade pĂ„ Jula, haha. Men dĂ€remellan hittade vi lite skogsvĂ€gar. Elsa satt vĂ€ldigt bra och var sĂ„ nöjd nĂ€r hon faktiskt kunde se ut genom fönstret OCH se Edwin som satt bredvid. Men vi blev tvungna att svĂ€nga in pĂ„ Jula som sagt och köpa solskydd till fönstret. Bad Mattias springa in och leta ett "svart stilrent" och ut kommer han med Elsa, Anna, Kristoffer m.fl. Hela Frost-gĂ€ngen i rosa och blĂ„tt. NĂ„ja, han köpte ju en fin solhatt till sin dotter hĂ€rom dagen. Man kan ju inte begĂ€ra allt för mycket. 

Innan dagen tog slut hann jag springa lite pĂ„ löpbandet hemma hos mamma och pappa. Var hĂ€rligt svettig och slutkörd efterĂ„t. Skönt att Ă„ka hem och duscha, sedan sjunka ner i soffan... 

Imorgon vĂ€ntas lite kompishĂ€ng, sedan mĂ„ste jag nog ta tag i hemmet. Det har liksom fĂ„tt vila dessa fina dagar... Men det Ă€r lite mitt motto. StĂ€da kan man göra nĂ€r det regnar. Skulle nĂ€stan vara lite skönt med lite skitvĂ€der nĂ„gon dag sĂ„ man fĂ„r komma ikapp hĂ€r hemma och ladda om. Vi fĂ„r vĂ€l se hur den som bestĂ€mmer tĂ€nker! 

(null)

(null)




Kommentarer


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0