vårdippen... 😮

Kära dagbok, det verkar inte som att jag har tid med dig. Eller snarare att tiden inte räcker till, till allt man vill hinna med...

Det sägs iallafall att det är vår på gång nu. Med snö upp till fönsteren, ännu mer snö som faller och kalla minusgrader. Men fåglarna känner iallafall på sig att dom borde börjat kvittra vid den här tiden. Samma lika med mitt inre... "vid den här tiden brukar ju vårdepression komma, så vi kör la igång med den även fast det är vargavinter va?".  Välkommen. Vet att det blir såhär varje år, det går liksom inte att undvika. Så det är lika bra att välkomna den lilla vårdippen med öppna armar. Känslan av instängdhet efter vintern, noll motivation, vantrivsel i hemmet, längtan efter värmen, känslan av att leva i ett ekorrhjul, en försvunnen vilja och en ork som inte finns. Typ så... 

Det är nog tur att man inte längre bara kan bädda ner sig och sova bort dagarna, för livet med barn gör ändå att man orkar och försöker. Tack ungar! 

I veckan har det inte hänt speciellt mycket. Vardag på hemmaplan. En del besök som piggat upp och några korta utflykter för att ladda om. Edwin lyxade även till det med en övernattning hos sin mormor och morfar, sånt som en 4-årig storebror behöver ibland. Men det märktes att Elsa tyckte att det saknades någon här hemma... Hon tittade runt extra mycket och speciellt när vi var uppe i Edwins rum och städade ihop leksaker. Då vred hon huvudet likt en uggla och undersökte varenda liten vrå. För där brukar ju brorsan vara. Himla fint att se... 

Annars har veckan mest bestått av de vanliga gamla sysslorna. Städa, laga mat, tvätta, blanda ersättning, bada ungar och plocka i/ur diskmaskinen. Ekorrhjul var det ja. 

Igår försökte vi iallafall lyxa till fredagen med god middag, kladdkakebak och godis i soffan. Peter kom även hit och sov över så vi vuxna kollade på både Johan Glans och David Batras shower och skrattade halvt ihjäl oss innan vi somnade. Behövligt... Och idag har vi fått njuta av strålande sol, lördagen till ära. Mattias och Peter försvann tidigt på angeltvävling så jag och barnen fick klura ut vår dag själva... 

Vi packade in oss i bilen och åkte till stan, till gammelmormor. Därifrån tog vi en promenad ner mot håstaholmen. Fantastiskt väder! Elsa sov gott i vagnen och Edwin hade turen att bli dragen i pulkan. Vi var ute i två timmar och bara njöt... Även lite secondhand shopping hann vi med, vilket också piggade upp. Har länge letat kläder i strl 74 till Elsa, men det har varit så urplockat på alla secondhandbutiker ett tag nu. Men idag hittade jag en body, en pyjamas, en sommartunika och en jättefin kofta. Koftan fick hon prova på en gång och jag älskar den! Lite loppislycka är aldrig fel. 

Resten av lördagen har varit lugn. Pizza till middag, vilostund bredvid en gosig Elsa, bad/dusch av både ungar och vuxna, soffhäng och teve. Var ju tvungna att se vilket bidrag som gick vidare till eurovision. Har inte sett en enda deltävling i år, så jag hade verkligen noll koll. Sedan vi skaffade Cmore och netflix har tv-tittandet förändrats en del. Tittar typ aldrig live på någonting annat än hockey, och de få program eller serier som intresserar mig plöjs liksom igenom när det passar. Men nu är det tomt på seriefronten. Tror det är dags att köra igenom greys anayomy igen. Var ett halvår sedan sist ju. Crazy! 

Nu ska jag sova så jag får några timmars sammanhängade sömn. Våran lilla klocka brukar vakna någon gång mellan 03:30-04:30 för att äta. Men tänk vad utvilad jag skulle vara om jag kunde somna lite tidigare om kvällarna... För Elsa sover i princip alltid nonstop mellan 20:00-04:00ish och sedan till 08-tiden igen. Men nä, jag har åter igen blivit en nattuggla. Vet ju att det här med sömn och mående hänger ihop (liksom träning) så egentligen är det väl bara att sätta igång och börja förändra... 😏

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0