faktalistan... đŸ€“

NĂ„got jag gjorde mycket förr var att fylla i frĂ„gelistor om mig sjĂ€lv. Vilket jag idag tycker Ă€r sĂ„Ă„Ă„ roligt att gĂ„ tillbaka och lĂ€sa. Minnas, förundras, chockas och kanske skratta lite Ă„t hur livet sĂ„g ut dĂ„ och hur jag resonerade... SĂ„ hĂ€r kommer en till lista: 

Ditt fullstÀndiga namn? Sara Margareta Persson. Har alltid varit okej med att heta Sara, men de tvÄ andra namnen hÀnger motvilligt med...

Ålder? Kan inte fatta att jag Ă€r 27 Ă„r och snart 28 (!) Det Ă€r sĂ„ nĂ€ra 30 att det Ă€r overkligt. Och vid 30 Ă€r man ju vuxen pĂ„ riktigt?

Vart bor du? Har bott i Forsa i hela mitt liv och Àr dÀrför sÄ lycklig över att vi hittade ett hus att köpa hÀr. Min lilla Àlskade by.

Hur ser din familj ut? Nu har jag ju blivit sĂ„ pass vuxen att jag har tvĂ„ familjer. Urfamiljen bestĂ„r av mamma, pappa och lillebror pĂ„ snart 26 Ă„r. Min nya egna lilla familj bestĂ„r av min hjĂ€rtevĂ€n Mattias (sedan drygt 7 Ă„r tillbaka) och vĂ„ra gemensamma barn Edwin 4,5 Ă„r och Elsa 6 mĂ„nader, samt Mattias son Elias 7 Ă„r dĂ€r jag kom in i bilden strax innan han kom till vĂ€rlden. 

Dina intressen? Oj, alltid en klurig frĂ„ga dĂ„ jag inte har nĂ„gra "sjĂ€lvklara" hobbies. Men jag tycker om sport (frĂ€mst hockey och brynĂ€s). Är en sĂ„ndĂ€r som grĂ„ter till sportframgĂ„ngar... Sen sĂ„ gillar jag inredning, att dona hemma helt enkelt. 

Vad pluggar/jobbar du med? Just nu Ă€r jag mammaledig med bĂ„de Edwin och Elsa. Men förra Ă„ret blev jag fĂ€rdigutbildad integrationspedagog och fick ett jobb inom kommunen som integrationssekreterare. Vilket innebar att jobba med ensamkommande flyktingbarn. VĂ€rlden bĂ€sta jobb! Nu ska de flesta boendena tyvĂ€rr stĂ€nga sĂ„ jag vet Ă€rligt talat inte vilket jobb det blir framöver. NĂ„got annat inom kommunen helt enkelt, dĂ€r jag Ă€r anstĂ€lld. 

Favoritmat? Förut var det nog det klassiska "tacos eller pizza" men Ă€ven mina smaklökar utvecklas visst... Nu Ă€r jag vĂ€ldigt bortskĂ€md med fint kött. Mattias jagar Ă€lg och har kontakt med en köttbonde, sĂ„ vĂ„r frys bestĂ„r av Ă€lgkött, Ă€lgfĂ€rs och lokal köttfĂ€rs Ă„ret runt vilket Ă€r en himla lyx! Minns inte senast vi köpte köttfĂ€rs i butik... SĂ„ mina favoritrĂ€tter har blivit köttgrytor och mustiga köttfĂ€rssĂ„ser.  

Din bĂ€sta musik? Jag Ă€r en typisk HĂ„kan Hellström + Lars WinnerbĂ€ck-fantast. Men lyssnar Ă€ven pĂ„ mycket annat. Är lite krĂ€sen nĂ€r det gĂ€ller musik, det ska finnas bĂ„de melodi och text. SĂ„ dĂ€rför gillar jag lite lĂ„tar frĂ„n vissa artister och fler lĂ„tar frĂ„n andra. Min playlist pĂ„ spotify Ă€r en salig blandning! 

Godis, chips eller glass? DĂ„ vĂ€ljer jag nog chips. Om det inte Ă€r choklad förstĂ„ss. Chips och choklad Ă€r tvĂ„ stĂ€ndiga vinnare! 

Bil och körkort? Har tur att min sambo har tvĂ„ volvo-bilar som jag har fri tillgĂ„ng till. Även om den ena Ă€r skruttigare Ă€n den andra... Vi har planer pĂ„ att köpa en större familjebil. Och körkort, ja. Pratade om det senast igĂ„r faktiskt, och till hösten firar mitt körkort 10-Ă„rsjubileum. Är det nu man ska kĂ€nna sig gammal?! 

FavoritfĂ€rgen? Det Ă€r bara att komma hem till oss och titta... Ett grĂ„tt hus, med nĂ€stan enbart grĂ„a vĂ€ggar inomhus. Fifty shades of grey helt enkelt. 

Gillar du serier? BĂ„de ja och nej. Har nĂ„gra fĂ„ serier som jag nöter sönder. Greys Anatomy kommer alltid vara favoriten. Men Ă€ven Pretty little liars blev en favorit. Annars har jag svĂ„rt att hĂ„lla upp intresset för nya serier. 

BĂ€sta filmen? JĂ€ttesvĂ„rt dĂ„ jag inte Ă€r nĂ„gon filmmĂ€nniska alls. Men ska jag se filmer ska det antingen vara nĂ„gon "mord/polisfilm", dramakomedi eller Ă€kta kĂ€rleksblask. SkrĂ€ck tycker jag absolut inte om, vilket Ă€r min sambos första val. SĂ„ det blir en hel del diskussioner nĂ€r vi ska se film...  

Har du nĂ„gra laster? Oja... Snus, kaffe och socker. SĂ„ jĂ€kla dĂ„ligt som det kan bli alltsĂ„. 

HemmakvĂ€ll eller utekvĂ€ll? DĂ€r blir nog svaret hemmakvĂ€ll 9 av 10 gĂ„nger. Älskar verkligen hemmamys... Men visst Ă€r det trevligt att komma ut ibland med, Ă€ven om jag alltid kĂ€nner mig rĂ€tt malplacerad nowadays. 

Vad kan du inte vara utan? Mina barn och min familj sĂ„klart. Snuset. Kaffe. Min telefon. 

Konstigaste du varit med om? Oj, det vet jag inte. Eller, det har hĂ€nt en konstig sak hemma hos oss den senaste tiden faktiskt... Jag och Mattias har bytt sida av sĂ€ngen. Efter alla Ă„r ihop som jag sovit till vĂ€nster. AlltsĂ„, vem gör ens sĂ„? Det bara skedde automatiskt nĂ€r Mattias opererat sig och ville ha nĂ€ra till dörren (?) och nu bara fortsĂ€tter det. SĂ„ jĂ€kla konstigt egentligen. För mina handkrĂ€mer och sĂ„dĂ€r stĂ„r kvar pĂ„ min gamla sida. Men jag gĂ„r numera alltid till den nya sidan nĂ€r jag ska lĂ€gga mig och sova. Är det ens lagligt att byta sida av sĂ€ngen bara sĂ„dĂ€r?! 

Har du rest mycket? Nej det vill jag inte pĂ„stĂ„. Knappt alls faktiskt... Mallorca, Tunisien, Bulgarien x 2 och Kreta. That’s it under alla mina 27 Ă„r. Men jag hoppas komma ivĂ€g pĂ„ en weekend snart med Mattias, dĂ„ vi fĂ„tt resecheckar av svĂ€rmor! Det vore mysigt. 

LĂ€ser du böcker? Till och frĂ„n. NĂ€r jag vĂ€l lĂ€ser sĂ„ LÄSER jag verkligen. NĂ€stan överdrivet. Sedan kan det gĂ„ ett halvĂ„r utan att jag ens öppnar en bok. 

Gillar du att stĂ„ i köket? Svar nej. Matlagning numera kĂ€nns som ett nödvĂ€ndigt ont. NĂ„got som mĂ„ste göras dag ut och dag in. Och bakning Ă€r ju inte direkt min starka sida... Det hĂ€r med att följa recept och anvisningar Ă€r nĂ„got jag suger pĂ„. 

Har du husdjur? Nej. Som liten hade jag kanin och marsvin, sedan köpte vi katt. Som vuxen Ă€r det bara en stackars liten fisk som bott hos mig. Barnens fisk som sedan blev ingens fisk som sedan dog. Tragiskt... Ville ha katt nĂ€r jag sĂ„g en liten nĂ€bbmus hĂ€r inne, men nu nĂ€r musen Ă€r borta sĂ„ försvann kattlĂ€ngtan med. Det rĂ€cker gott och vĂ€l med barn och sambo! 

Utövar du nĂ„gon sport? Nej, men kan sakna fotbollen nĂ„got enormt. Är Ă€ven kass pĂ„ att motionera, det mĂ„ste bli Ă€ndring dĂ€r...

Kan du spela instrument eller sjunga? NĂ„gon sĂ„ngröst har jag definitivt inte. Men kan vĂ€l spela de vanliga ackorden pĂ„ en gittarr och Ă€ven en liten trudelutt pĂ„ piano. Men bara pĂ„ ren och ringrostig nybörjarnivĂ„. 

NĂ€r kĂ€nner du tillfredsstĂ€llelse? Faktiskt nĂ€r jag fĂ„r stĂ„ helt ensam och vika tvĂ€tt i tvĂ€ttstugan. Mycket tack vare att jag efter alla Ă„r av trĂ„nande Ă€ntligen fĂ„tt mitt egna lilla tvĂ€ttkrypin. DĂ€r inne kĂ€nner jag tillfredsstĂ€llelse. #wierdo. Annars gillar jag att njuta av de stunder nĂ€r nĂ„nting jobbigt eller trĂ„kigt precis har avslutats. 

Sommar, höst, vinter eller vĂ„r? Jag Ă€r definitivt ingen vĂ„r-mĂ€nniska. DĂ„ Ă€r jag som mest deppig... Vintern Ă€r vĂ€l heller ingen favorit, förutom decembermĂ„naden. Först kommer sommaren, och sedan hösten! 

MorgonmĂ€nniska eller kvĂ€llsmĂ€nniska? Verkligen sĂ„ lĂ„ngt ifrĂ„n morgonmĂ€nniska man kan bli, tror jag. Är alltid morgontrött och rĂ€tt grinig (enligt familjen) innan jag fĂ„tt mitt kaffe, fĂ„tt bĂ€dda sĂ€ngarna och "kommit i fas". PĂ„ kvĂ€llarna kommer jag sĂ€llan i sĂ€nge före 23/00-tiden. Njuter av lugnet i i det sista... Kanske dĂ€rför jag inte Ă€r nĂ„gon morgonmĂ€nnniska?! 

Hur skulle du beskriva dig sjĂ€lv? Oj... RĂ€tt blyg, tĂ€nkande, uppmĂ€rksam, ganska godhjĂ€rtad för det mesta och skitrolig humor. Jobbar lite extra pĂ„ min positiva sida som hamnar i klĂ€m sĂ„hĂ€r pĂ„ vĂ„rkanten... 

Vad gillar du hos andra mĂ€nniskor? Ärlighet, nyfikenhet, humor och öppet sinne.

Vad gick du pĂ„ gymnasiet? Barn och fritid, med inriktning social omsorg. Saknar den tiden lite, speciellt klasskompisarna! 

Är du teknisk? Inte för fem öre... Men jag har ganska lĂ€tt att lĂ€ra, sĂ„ jag klarar mig. Himla tur! 

Har du nĂ„gra egenheter? Ohja. Allt för mĂ„nga. MĂ„ste matcha barnens strumpor med resten av klĂ€derna. Sköljer alltid ut glaset 2-3 gĂ„nger innan jag dricker vatten, Ă€ven om glaset Ă€r rent. Kan inte fungera resten av dagen om jag inte bĂ€ddat alla sĂ€ngar pĂ„ morgonen. TĂ„l inte att ha saker liggandes pĂ„ bĂ€nkar, bord osv. MĂ„ste packa upp kassarna direkt nĂ€r jag kommer hem, om jag varit och shoppat. AlltsĂ„ DIREKT, hinner inte ta av mig jackan ibland. En liten slĂ€ng av nĂ„gon sjukdom kanske....? 😂

Vad gör du om 10 Ă„r? Jag tror att vi bor kvar i dethĂ€r huset i Forsa. Jag Ă€r dĂ„ 38 Ă„r (!) och Elias Ă€r 17, Edwin Ă€r 14 och Elsa Ă€r 10 Ă„r. Hur sjukt lĂ„ter inte det? Tror (och hoppas) att livet bestĂ„r av fotbollstrĂ€ningar eller andra hobbies för barnen, lungt helgmys, semestrar, lite ensamtid med Mattias och kanske nĂ„got nytt spĂ€nnande jobb? Bring it on livet! 



Kommentarer


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0