östersund đŸŒ€

(null)

Vi fem, pĂ„ vĂ„r första semester tillsammans. En liten minitripp till Östersund dĂ€r vi sovit pĂ„ hotell, badat, promenerat, Ă€tit gott och bara umgĂ„tts. Mina förĂ€ldrar var ocksĂ„ med och vi har verkligen haft det mysigt ihop!

Vi lĂ€mnade hemmet strax innan 9-tiden pĂ„ onsdagsmorgonen. Med fullpackad bil, gott om fĂ€rdkost och med mina egengjorda bingobrickor kĂ€nde vi oss redo! Elias Ă„kte med mina förĂ€ldrar den första biten. Grabbarna uppskattade verkligen bingospelet och hade full fokus nĂ€stan hela vĂ€gen. Otroligt! Bingo fick dom flera gĂ„nger med sĂ„ det var extra kul.

Vi stannade och fikade efter en stund. StrĂ€cka pĂ„ benen, lĂ„ta Elsa krypa runt i grĂ€set och byta blöja. Sedan var vi fit for fight och körde resten av vĂ€gen!

Eftermiddagen i Östersund blev lugn. Vi var trötta hela gĂ€nget... Vi checkade in pĂ„ hotellet och gick sedan ut och kĂ€kade. Elsa somnade i vagnen sĂ„ vi passade pĂ„ att promenera runt kring hamnen och i badhusparken. SÅ himla fint dĂ€r! Barnen svalkade sig i vattnet och sedan blev det en glass/smoothiefika pĂ„ ett cafĂ©. Det var ungefĂ€r allt vi orkade.

KvĂ€llen spenderades pĂ„ vĂ„rt varma hotellrum. Sinnessjukt varmt... Men mysigt att hĂ€nga ihop utan en massa mĂ„sten. Elias sov hos bonusmormor/morfar första natten. Men innan barnen somnade donade dom med sina fotbollskort som dom sĂ„klart packat med. Och priset dom vann pĂ„ bingospelet var Ă€nnu mer fotbollskort sĂ„ dom var vĂ€ldigt sysselsatta!

Vi trĂ€ffade Ă€ven gammelmormor som var pĂ„ besök i Östersund Ă€ven hon! Hennes sĂ€rbo har precis köpt lĂ€genhet nere vi hamnen sĂ„ dom kom upp till vĂ„rt hotell och satt och pratade med oss en stund. Barnen lekte i hotellets lekrum som fanns precis innanför, sĂ„ det var lĂ€mpligt.

(null)

Natten var vĂ€ldigt varm och svettig. Duschade av ungarna med svalt vatten innan, sov med fönstren pĂ„ vid gavel och vĂ€nde barnens svettiga kuddar stup i kvarten... Men till slut blev det morgon! Dags för hotellfrukost. Det bĂ€sta med att bo pĂ„ hotell.

NĂ€r vi var mĂ€tta och belĂ„tna packade vi iordning för en liten utflykt. Vi styrde bilen mot spökprĂ€stgĂ„rden i borgvattnet. Edwin var vĂ€ldigt taggad inför det besöket. Han Ă€lskar ju spöken och Ă€r en trogen följare av Laxton ghosthunters och Jocke & Jonnas spökjakter pĂ„ youtube. SĂ„ han har ju tittat ett x antal gĂ„nger pĂ„ deras spökjakt pĂ„ just borgvattnets prĂ€stgĂ„rd. Kul att fĂ„ se i verkligheten!

Ett uppskattat besök för sĂ„vĂ€l stora som smĂ„. Det var Ă€ven cafĂ© dĂ€r sĂ„ vi passade pĂ„ att fika med. Men sedan var vi svettiga och badsugna hela gĂ€nget...

Vi Ă„kte till en liten affĂ€r och köpte med oss lunch, sedan letade vi upp en lĂ€mplig badplats. DĂ€r Ă„t vi och badade som bara den! Elias och Edwin hade jĂ€ttekul dĂ„ dom hittade massa musslor som dom samlade ihop. Elsa sov i vagnen första stunden och fick sedan komma ner och bada hon med. Vattnet var varmt och hĂ€rligt...

PĂ„ eftermiddagen packade vi ihop och rullade tillbaka mot Östersund. Det var en bit att Ă„ka. Men oj vad barnen har varit duktiga! Och Elsa har verkligen varit tĂ„lmodig och lugn. Det som varit mest "meckigt" med resan var att hĂ„lla koll pĂ„ Elsas mat-tider och se till sĂ„ vi haft allt med oss. Men det har egentligen inte varit sĂ„ himla jobbigt Ă€ndĂ„. Allt har liksom klaffat och hon har bara hĂ€ngt med. VĂ€ldigt tacksamt! Vi har ocksĂ„ fĂ„tt tĂ€nka lite extra pĂ„ att ta "pauser" i bilĂ„kandet och vagnĂ„kandet sĂ„ att lilla donnan fĂ„tt komma upp och röra sig och lufta sig lite. SĂ„ var vĂ€l tur att vi inte hade ett schema med en massa grejer vi skulle hinna med... Att bara vara Ă€r nog sĂ„ gott.

KvĂ€llen spenderades sedan nere pĂ„ stan. En liten shoppingrunda blev det först. Rea-fyndade lite pĂ„ ÅhlĂ©ns till Elsa, och grabbarna fick vĂ€lja varsin leksak. Det var Ă€ven marknad pĂ„ torget och dĂ€r fanns det visst fotbollströjor... Edwin fick en barcelonatröja som han velat ha. Elias hade kikat ut en t-shirt med Messi som han blev överlycklig för.

Vi kĂ€kade sedan middag pĂ„ en restaurang alldeles intill marknade. Mysigt! Efter maten tog mamma och pappa med sig Edwin och Elsa hem till hotellet. Jag, Mattias och Elias fortsatte ner mot hamnen igen. Dags för minigolf! Elias myset bra nog nĂ€r han fick ha oss för sig sjĂ€lv en stund. En solig och hĂ€rlig torsdagkvĂ€ll... Vi satte oss pĂ„ en uteservering sen och drack gott. Elias bestĂ€llde glass. Innan det var lĂ€ggdags hann vi Ă€ven hĂ€lsa pĂ„ mormor och Hans i den nya lĂ€genheten. Nybyggt alldeles vid vattnet, himla fint!

NĂ€r vi kom tillbaka gick mamma och pappa ut en svĂ€ng. Elsa sov i vĂ„rt rum, sĂ„ Mattias och Elias gick in till henne. SjĂ€lv hĂ€ngde jag pĂ„ mammas och pappas rum dĂ€r Edwin var. Han skulle nĂ€mligen sova hos dom. SĂ„ jag nattade honom dĂ€r, tog en dusch och lĂ„g sedan och tjuvĂ„t ur mammas godispĂ„se tills dom kom tillbaka. Lugnt och fridfullt... Sen gick jag över till vĂ„rt rum och kröp ner i sĂ€ngen bredvid tre snarkande familjemedlemmar!

Imorse gjorde vi morgon tidigt. Barnen har vaknat föra tuppen bĂ„da dagarna, förmodligen pga vĂ€rmen... Vi gjorde oss redo, myste i sĂ€ngen bredvid en Elsa som somnade om och sedan gick vi ner till frukosten. Mmm!

EfterĂ„t gick vi upp och packade ihop vĂ„ra saker innan vi gick ner till lekrummet. Barnen fick busa lite medan jag handlade och innan vi checkade ut. Dags att pĂ„börja hemresan!

Men vi Äkte sÄklart inte raka vÀgen hem. Det blev en del pauser för att strÀcka pÄ benen, underhÄlla barnen och njuta av det hÀrliga semestervÀdret... Första stoppet blev pÄ en camping. Men dÀr blev vi inte lÄngvaringa, för det hÀrjade en skogsbrand i nÀrheten och campingen var samlingsplats för alla brandmÀn, hemvÀrn och andra frivilliga.

IstĂ€llet hamnade vi pĂ„ en Thairestaurang i BrĂ€cke dĂ€r vi Ă„t god mat. Sedan fick barnen busa av sig pĂ„ en lekpark i nĂ€rheten. En stor lekpark med massa roliga grejer. Det uppskattades!

NĂ€sta stopp blev pĂ„ en badstrand. Ett mĂ„ste i denna vĂ€rmen! En mysig plats dĂ€r vi fikade lite, fyllde pĂ„ med vĂ€tska, matade Elsa och svalkade oss i sjön. Ljuvligt skönt... Sedan var vi redo att köra den sista biten hem. En hemresa som trots de mĂ„nga milen blev en hĂ€rlig semesterdag med olika "utflykter". Det gjorde att barnen inte tröttnade och kĂ€nslan av att Ă„ka lĂ„ngt försvann liksom.

Klockan var rĂ€tt mycket nĂ€r vi rullade in pĂ„ gĂ„rden hĂ€r hemma. Elsa var nog den som blev gladast över att fĂ„ komma hem! Äntligen stora ytor att krypa runt pĂ„, dom gamla goa leksakerna och luuuuugn och ro.

Jag packade upp allt direkt vilket var SÅ skönt. SlĂ€ngde Ă€ven in en tvĂ€tt och la allting pĂ„ sina rĂ€tta platser. Phew. Sedan Ă„t vi en sen middag, duschade av oss hela gĂ€nget och gjorde oss hemmastadda. VĂ€ldigt skönt att krypa ner i sin egna sĂ€ng. Borta bra men hemma bĂ€st... Men vilken hĂ€rlig och lagom liten semestertripp detta har varit. Tio poĂ€ng till Östersund, tio poĂ€ng till vĂ€dret, tio poĂ€ng till skötsamma barn och tio poĂ€ng till mamma och pappa som sĂ€llskap. Fina minnen!