söndagssysslor... 💭

Helgen kom och... ja, försvann fort som vanligt. Men här hemma njuter vi fortfarande av jullov så det var väl skitsamma vilken dag det är! 

Igår hade vi lördagen på besök. Mattias åkte tidigt iväg ut på isen för att fiska. Eller skaffa mat till familjen som det så fint heter... Ett nödvändigt ont för att vi ska överleva. Så jag och alla barnen myste ensamma här hemma. Efter lunchen gick vi ut och provade en ny racerpulka och invigde Elsas nya vagn. Full pott på båda! Elias och Edwin hade roligt i vår pulkabacke medan lillasyster sov gott. Så skönt att kunna lyfta in henne i hårdliften när det var dags att gå in i värmen igen. Nu kunde hon ju fortsätta sova en stund, med förra vagnen måsta jag lyfta ur henne vilket gjorde så att hon vaknade. Ja, den nya vagnen är lika livsviktig som Mattias fiskar ungefär! ☝🏼

Resten av lördagen höll vi oss inomhus och pysslade med lite av varje... När Mattias kom hem åt vi tacos och intog sedan soffan för lördagsmys. Godis och film! Elsa kunde dock inte sova eftersom den glupska mamman vräkt i sig tacos som om det inte fanns någon morgondag. Ont i magen. Dumma mamma! Men det blev bättre när hon fick ligga på mage en stund i Mattias knä i soffan. Sedan kunde hon somna om i sin säng igen. 

Imorse fick jag och Elsa sovmorgon. Standard dethär jullovet, fint... Brorsorna kom och väckte oss med pussar och gos. Bara till Elsa dock. Hon luktar tydligen godare än mig och är mycket mjukare. Va?! 

Sedan klev vi upp och gjorde alla morgonsysslor. Rivet kaffe först ofc. Vid 11-tiden klädde vi på oss varmt hela familjen och gick ut. Elsa somnade som en stock och sov 1,5 timme medan grabbarna busade i snön. Mattias lagade en förrådsdörr som jag lyckats rycka sönder (superwoman som man är) och sedan plockade vi in alla spadar och vinterleksaker i förrådet då smhi varnade för stormbyar senare under kvällen. 

Väl inne igen var vi härligt rödblommiga och hungriga. Vi gjorde en brasa och åt sedan lunch. En kopp kaffe med för att ladda upp för julgransplundringen. Ja, idag åkte den ut... Barr överallt = dammsugning. Passade på att skura golven med och damma lite. Nu är glada julen slut slut slut på riktigt. 

Efter städningen fick jag ett ryck. Brukar ju kunna få sånna ibland... Fick för mig att flytta ner skåpet som stått i hallen uppe, ner till vardagsrummet. Vi har haft sängkläder i det där uppe förr. Men eftersom vi har både vårt sovrum och tvättstugan nere känns det lite mer praktiskt att ha dem nere. Men jag nöjde mig inte där. Såklart. Vi bytte plats på alla spel och pussel som vi haft i skänken i vardagsrummet. Så nu är skänken förvaring för sängkläder och skåpet är ett spel/pusselskåp. Nöjd så? Näää. Skåpet var ju i furu, så det måsta såklart målas vitt. Och det på en gång. Ni som känner mig vet... Hehe.

Så under kvällen har det målats som bara den här hemma. Två lager grundfärg och innan läggdags ska jag måla ett lager med täckfärg. Har också beställt svart läderrem så jag ska byta ut knopparna. Lika som vi har på skänken. Då blir det lite mer enhetligt här i vardagsrummet. Blir nog toppen. Förvaringen blev iallafall kanon. Kul att göra nytt av något gammalt. Nu ska jag bara försöka övertala herrn att flytta på älghornet. Vill. Inte. Ha. Det. I. Vardagsrummet. Har ni några tips på hur jag ska göra? Tjata? Be snällt? Råka göra sönder det? Gömma det i smyg? Ska fundera lite... 

Middagen idag blev Mattias röding från gårdagens fiske. Jaja, rätt lyxigt ändå med färsk fisk på bordet och i frysen... Bröderna bus har lekt Star wars ikväll, sedan somnade dom gott efter lite kvällsfika. Elsa hade ont i magen ikväll igen och skrek så hjärtskärande i min famn tills hon slocknade av utmattning. Älskade lilla... Undra om hon regerar på något jag äter. Ägg? Åt ju pannkaka till lunch härom dagen och pyttipanna med ägg idag. Eller något annat? 

Nej, dags att måla lite mer innan det blir dusch och hopp i säng. Har lovat Mattias sovmorgon imorgon, hur det nu ska gå till? Får väl göra ett tappert försök 😅 (null)

(null)

(null)





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0