kyliga dagar... ❄️

Den nya veckan har inletts med riktigt kyliga dagar. En morgon när vi vaknade var det -22° och då vill man ju inte gärna gå ut... 

I måndags körde vi en riktig innedag, jag och barnen. Tvättade lite, men myste mest runt här hemma och eldade eldade eldade. Sedan hade vi tur och fick besök av gammelmormor. Det blev fika och lek med Edwin. Elsa sov en stund och då passade jag på att hämta upp spjälsängen från förrådet. Korgen började kännas för trång, och det står väl inte på förens denna nyfikna donna får tag i kanten och drar sig upp... Blev lite ommöblering i sovrummet för att den skulle få plats. Längtar tills hon får sitt egna rum! 

Resten av måndagen gick åt till att få lite ordning på sunkmorsan. Vaxade benen, filade fötterna och tvättade håret. Kände knappt igen mig efteråt.

Tisdagen spenderades på bortaplan. Fick ett enormt sug att åka till stan, och hade sån tur att Carro ville göra oss sällskap. Edwin bönade och bad om att få hälsa på hos gammelmormor istället för att ränna i affärer. Deal. 

Elsa fick inviga sittvagnen, hon låg mest och tittade runt och tillslut somnade hon. Då shoppade morsan loss! Hittade äntligen fina och mjuka hängselbyxor till lillan, sedan blev det mini rodini-rea. Till Elias blev det nya sängkläder med Barcelona, hoppas han blir glad, fotbollstoken. Fick även hem ett paket från mini rodini och H&M så det blev en rolig kläddag. Barnkläder är ju SÅ myclket roligare än vuxenkläder!!?!

Annars bjöd inte tisdagen på så mycket mer än trötta barn och trötta föräldrar. Den här årstiden har ju en tendens att göra trötta människor ännu lite tröttare... Lyckades väl sno ihop en middag bestående av fläsk och löksås, med det var det enda.

Idag har vi haft onsdagen här. En blandad dag.

Dagens kläder: varma, lager på lager. Vi vågade oss ut i kylan mitt på dagen. Skönt med lite luft.

Dagens skratt: när Edwin klättrade upp i det lilla äppelträdet på "ängen" och fastnade så han hängde upp och ner. Lite mindre roligt för mig att pulsa ut i snön och försöka få ner honom. Hade snö upp till midjan och fulla stövlarna. "Skulle bara kolla om vi hade fått nå äpplen mamma!"

Dagens feelgood: att vi äntligen kom iväg och hälsade på min farmor och farfar. Det var alldeles för länge sedan sist. Och dom blir ju så glada när dom får träffa barnen. Det kan beövas i dessa svåra tider för dom... 

Dagens mat: lunchen blev stekt potatis som vart över sedan igår, med ägg och korv. Middagen blev något enkelt men helt ok - kasslergryta med ris. 

Dagens aj: lilla donnan har hittat en ny (högre!) nivå på sin röst. Så nu skriks det så fort hon inte får som hon vil. Så högt att det skär i mina öron. Och idag har hon varit extremt missnöjd. Ja, med hennes mått mätt. I jämförelse med Edwin då han var bebis var nog detta en drömdag. 

Dagens bästa: när jag fick låsa in mig i tvättstugan och vika tvätt och tjuvlyssna på när Elsa skrek åt Mattias där utanför. Hehehe. Passade på att ta en dusch också. Njöt lite extra länge.

Dagens sämsta: att jag varken hittat motivation eller ens en gnutta vilja till en hälsoförändring. Vad tusan är det som krävs? 

Dagens tack så mycket: går till mamma som köpt lite kläder till barnen. Så fint så. Sånt uppskattas verkligen!

Dagens skönaste: var när Elsa fick bajsa. Hörde hur Mattias jublade när han bytte blöja. Tjoho! Åh! Bra gumman. Aaah det kommer mera! Halleluja! Hon har haft det lite kämpigt på den biten, men nu fick hon äntligen skita. Ren och skär lycka, hehe. 

Dagens shopping: jo det blev visst lite klick-klick-köp idag med. Twistshake har rea, alltså megarea. Så det blev lite fler flaskor, nappar m.m. 

Dagens fråga: varför har ingen uppfunnit en napp som sitter fast i munnen? Just nu går nattningen ut på att stoppa tillbaka nappen 765 gånger eftersom en viss donna tycker det är sååå kul att ta ut den och kasta bort den. Ja men låt jäntan vara utan napp då, tänker ni... Nej, för 5 sekunder efter att hon tagit ut nappen kommer hon på att hon ska ha den igen. 

Dagens behöver: en hel natts sömn. Kommer knappt ihåg hur det känns att vakna utvilad...

Dagens sötaste: helt klart Elsa i sina nya hängselbyxor. Och Edwin som hade högläsning för lillesyrran idag. Dom där två, och deras kärlek till varandra är ta mig tusan det vackraste jag vet. 

Dagens nej tack: nej jag vill inte se filmen "it" trots att vi har hyrt den på teven älskling. Hatar clowner som det är redan. 

Dagens vill ha: gröna gräsmattor, varma vindar och en miljon kronor. Svårare än så behöver det liksom inte vara. Annars skulle jag kunna nöja mig med en ny bil med. Välj själv. Surprise me! 

Dagens blä: att luka ersättningsspya. Varför luktar barnkräk så äckligt när dom äter ersättning? Bröstmjölkskräket kunde jag stå ut med, men nu när Elsa mer och mer går över till ersättning luktar det apa. Och eftersom jag defenitivt inte har tid att duscha tio gånger per dag får jag gå runt och lukta mumma alltså. Livets liv.

Dagens tankar innan läggdags: livet är rätt fint ändå, trots allt. Njuter av att vara mammaledig, även fast vissa dagar suger musten ur en totalt. Idag har det varit lite kämpigt, men somnar med hoppet uppe om att morgondagen blir lite gladare! 

(null)

(null)

(null)





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0