tack år 2018 ⭐️

(null)

Idag är det sista dagen på året. Ett helt 2018 har passerat och det har gått galet fort. Fast så känns det väl alltid? Det här året har varit ett rätt lugnt år. Inga stora nyheter liksom, mest bara hemmamys och tid till att sammansvetsa familjen som nu består av fem personer. Bara det kräver ju sin lilla tid... 

Som vanligt inleddes året med kalasfirande. Elias fyllde 7 år och vi hade fotbollskalas här hemma. Massor av snö hade vi också, så det blev många timmars bus i snöhögar för grabbarna. Elsa sov ofta i sin vagn, men fick även premiäråka pulka. Tjoho! 

Själv minns jag att jag njöt väldigt mycket av föräldraledigheten. En mysig tid att vara föräldraledig på. Att faktiskt kunna välja att vara inne och elda en hel dag om det är snöstorm ute. En lugn vinter hade vi, utan sjukdomar till och med. 

(null)

Dessutom var det ju vinter OS så det blev många svettiga timmar framför teven. Ännu en anledning att älska föräldraledigheten. Och det gick ju så bra för våra svenskar! 

Elsa lärde sig massor den här tiden. Från att vara en liten bebis till att faktiskt bli ett litet barn. Hon lärde sig att sitta och vara med på ett helt annat sätt. Både Elias och Edwin har varit nära Elsa från start, så måna om sin älskade lillasyster. Och som hon har älskat att busa med sina bröder! 

(null)

Tillslut började vårmånaderna att komma krypandes. Men våren kändes ändå som en hel evighet bort eftersom vi hade så galet mycket snö. Minns att påskhelgen var som en enda fjällweekend typ. Strålande sol och snöhögar som berg. Men det var mysigt att vara ute och åka pulka, fika och ändå fira in våren. 

(null)

Otroligt nog så smälte snön undan ändå. Vi köpte cyklar till barnen så dom åtminstone kunde få en chans att lära sig cykla. Och det gick bra, efter lite om och men! Höjdpunkten för Edwin var när han fick börja träna fotboll. Vilken lycka! Även om första tiden på träningsåret mest gick åt till att leka så var det nyttigt för honom att få röra på sig och träffa kompisar, eftersom han var storebror-ledig från dagis. 

Även om det blev en lugn vår så var det en del blandade känslor i mig. Min älskade arbetsplats lade ner och jag befann mig i ett ingemansland... Jag får tacka gudarna för att jag lyckades knipa en fast anställning i kommunen så att jag hamnade i en omplacering. Det fanns dock inte många jobb på marknaden, och jag "anmälde intresse" på typ det enda jobb jag kunde tänka mig. Även om jag visste noll och nada om det... Hur som helst så fick jag en intervju, och samma dag ringde chefen upp mig och erbjöd mig en fast tjänst. Jag tackade såklart ja, utan att veta vad jobbet skulle innebära exakt. Men en sten lättade från mitt hjärta och jag kunde andas ut. Ett jobb att gå till efter mammaledigheten! 

(null)

I Maj kom sommaren. Det blev liksom pang på. När snön försvann helt blev det sommarvärme... Vi njöt av utelivet och förberedde oss för den riktiga sommaren. Och den började efter Elias examen. Storkillen som gick ut förskoleklassen! Vi firade med sång och fika på Fränö, mysigt. Även om det just då inte var så varmt och fint.

(null)

(null)

(null)

Den riktiga sommaren bjöd på kanonvärme, solsken och massor av bad. Tror vi hade regn i tre dagar typ, så det var riktigt torrt och kvavt ute. Skogsbränderna härjade runt om i Hälsingland och det var riktigt hemskt...

Elias spelade sin första cup, vi döpte Elsa och fick en fin minnesvärd dag. Många nära och kära, gott fika och fantastiska presenter. Vår lilla Elsa Aina! 

Dessutom bjöds vi på ett otroligt fotbolls-vm. Svenska landslaget briljeradr och det var riktigt spännnde matcher! Så den här sommaren blir svår att glömma... Föräldraledig, värmebölja och fotbolls-vm. Och alla sköna dagar på stranden förstås. Oj vad vi badade och myste på stranden! 

(null)

(null)

Senare under sommaren åkte vi på en minisemester till Östersund med mina föräldrar. Så himla mysigt! Vi strosade runt i stan, badade, fikade och besökte Spökprästgården i Borgvattnet. En perfekt liten sommartripp med hela familjen. 

När sommaren började lida mot sitt slut började jag förbereda mig på att börja jobba. Blandade känslor... Mattias skulle ta över föräldraledigheten med Elsa och började samtidigt renovera/bygga nytt sovrum till oss. Han hade rivit altanen tidigare under sommaren, men nu började bygget på allvar... 

Två dagar efter att jag fyllde 28 år började jag på mitt nya jobb. Och redan efter första veckan kändes allt SÅ bra. Ett fantastiskt roligt jobb med underbara människor! 

(null)

(null)

I september betade vi ett gäng sjukdomar. Storkillen Elias började i ettan (!) och Edwin började ju på dagis efter ett års uppehåll, så han hade väl lite att ta igen... Men några ljusglimtar hade vi också. Vi fotograferade barnen ute på gräsmaln. Elsa fick presentkort i doppresent så det var kul. Fina bilder på våra älsklingar! Det var också den årliga marknaden. Edwin fick en mysig stund med oss och njöt av karuseller och godis! 

Elsa fyllde 1 år och det firades såklart med presenter, ballonger och första tårtan. Succé tyckte lilfröken! Från en liten lugn och trött bebis i början av året, till en livlig och röjig 1-åring. Hennes energi skulle man haft hälften av... 

Annars bestod hösten mest av sjukdomar som sagt. Blandat med utelek, äppelplockning och lite fiske/svampplockning. 

(null)

(null)

(null)

Senare under hösten var det dags för älgjakt för pappan i huset. Men innan det hann han färdigt med renoveringen. Vi fick ett nytt sovrum av den gamla inglasade altanen, och Elsa fick ta över vårt gamla sovrum. Så härligt med egna rum till allihopa! 

Edwin fyllde 5 år (en hel hand var stort att fylla) och det firade vi med halloweenkalas. Bajskorvstårta och annat äckligt/läskigt. Min stora kille! Elsa skolades in på dagis i början av November och det gick bra. Lite vemodigt såklart, men det har gått fint att komma in i våra nya rutiner. Även om det varit sjukstuga lite nu och då... Typiskt. 

Och ja, vips var julen i antågande och vi började  så smått att förbereda oss. Rände på julmarknader, pyntade hemmet och räknade ner dagarna. 

(null)

(null)
 
(null)

Hela december blev en enda härlig mysmånad. Årets kalender på teven var jättebra och varje morgon har vi suttit bänkade. En liten Nisse flyttade in hos oss och bjöd på lite bus, överraskningar och lite extra julspänning. 

Det bakades pepparkakor, knäck, mystes, Lussades på dagis och stressen har verkligen varit på semester. Och på tal om semester så unnande jag mig långledigt i år. Från den 19 december till den 2 januri blev det jullov. Underbart! 

Julaftonen i år blev lugn och fin. Hela familjen samlad. Nära och kära. God mat. Kalle Anka och besök av tomten! Barnen var verkligen lyckliga och blev så glada för alla sina julklappar. 

(null)

Nu efter jul har vi njutit av några härliga mellandagar. Morgonrocksmys, pyssel med alla nya julklappar, solkenspromenad, lek i snön, fiske och bara lugnt hemmahäng. Precis som det ska vara! Och lite shopping såklart. Det hör ju till... 

Idag är det alltså årets sista dag. Men det innebär inte bara lycka och firande... Idag är det ett år sedan min farbor försvann och vi vet fortfarande ingenting. Lider SÅ med min pappa, kusin, farmor och farfar. Tänk om vi bara kunde få veta. 

Vi firara in det nya året lugnt här hemma. Under dagen har vi fikat hemma hos barnens mormor och morfar, sedan åkte jag och Edwin ner till skolan en sväng för att åka skridskor. Han kämpade på bra! Väl hemma igen blev det sedan god middag i form av porterstek, bubbel och choklad till efterrätt. Mmmm! 

(null)

Efter maten gick vi ut och tände liten tomtebloss med barnen, innan vi gick in och duschade allihopa. Hopp i myskläder och en lugn kväll i soffan.... verkligen skönt. Vi skulle egentligen ha firat in året med kompisar, men eftersom Edwin varit sjuk och fick mystiska prickar på magen så firar vi ensamma. 

Det blir bingolotto, lite gott att äta och sällskapsspel. Elsa sover redan, men Edwin får vara uppe och mysa med oss hur länge han vill. Tack för det här året, men nu ser vi fram emot nya oskrivna dagar tillsammans. Gott nytt år!
(null)





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0