en bestämd donna ☝🏼

(null)

En torsdag. En tryckande värme. En överfull tvättkorg. Och en väldigt bestämd liten donna som vägrat att sova. Tur att hon är världens goaste lilla donna trots allt...

Här hemma gjorde vi morgon runt 08-tiden hela familjen. Jag är alltid lite seg på mornarna (ingen morgonmänniska för fem öre) och det tar ett tag innan jag känner mig glad och peppad på dagen. Förut var jag alltid "tvungen" att bädda alla sängar och få det fint omkring mig innan jag drack morgonkaffer. Den rutinen har jag släppt sedan familjens tredje barn kom till världen... Nu är det "ge mig kaffe NU" som gäller, direkt när jag kliver upp. Men sen går jag alltid min lilla runda och bäddar, plockar och donar. Och när det är klart har jag blivit någorlunda människa och är redo för dagen. 

Just idag var det hemmafix som stod på schemat. När tvättkorgen svämmar över, kylskåpet ekar tomt och golvet känns som en sandstrand finns det inga undanflykter längre... 

Edwin hade dock tur och fick åka in till stan för att hänga med gammelmormor. Dom skulle leka på Mulle Meck, köpa fotbollskort och sedan åka buss hem. Världens bästa dag enligt lilleman! Vilken bra gammelmormor jag har, sa han innan vi åkte. Ja, det har han verkligen. 

Vi här hemma donade på i värmen. Mattias renoverade och jag körde igång i tvättstuga. Elsa sov en tidig tupplur mellan 10:15 och 11:30 typ. Så jag fick en del gjort direkt från start. Efter lunchen åkte vi in till maxi för en storhandling. Den första storhandlingen på evigheter. Det har bara blivit småhandlingar under sommaren, så nu var det verkligen dags att fylla upp skåpen rejält här hemma! 

När vi kom hem var tanken att Elsa skulle somna, som hon brukar göra någon gång mellan 14-15. Men inte idag. Hon vägrade! Det busades och skrattades och gud vet vad... Så till slut gav jag upp när klockan blev för mycket. Gissa om det var en helnöjd donna jag bar upp från sängen? Yes, jag vann morsan. Mattias lagade middag, sedan åkte han iväg för att fiska hela kvällen. 

Tanken var att jag skulle damma och städa badrummet medan lillan sov, men det sket sig. Skyndade mig att dammsuga bara, sedan blev det fullt fokus på en övertrött unge. Men hon var go och glad ändå... 

Min kära mamma hämtade Edwin hos gammelmormor. Elsa blev glad att se dom och fick lite extra energi av det. Edwin var helnöjd med dagen och började genast att sortera bland sina nya fotbollskort. Klockan gick segt bara för att jag ville att den skulle gå fort. Måtte hon bli tillräckligt mycket för att Elsa kan få somna... Vi fördrev tiden ute i trädgården. Mysa i hängmattan, hoppa studsmatta, krypa i gräset och mumsa på plommon. Och vips började klockan närma dig 19-tiden! 

Elsa totalslocknade klockan 18:55 efter en flaska välling. Då hade hon alltså varit vaken sedan 11:30, vilket aldrig tidigare hänt. Men tanken är ju att snart ta bort den sista tuppluren på eftermiddagen, men då bör hon nog sova första powernapen lite senare än vid 10-tiden. Vi får se hur det blir. 

Edwin var vaken en stund till och myste med mig i soffan. Sedan duschade vi, gjorde oss natteklara och läste godnattsaga. Han har blivit SÅ himla duktig på att somna själv uppe i sitt rum nu. Förut ville han att man satt uppe tills han somnade, men nu ligger han ensam och filosoferar tills han somnar. Elias har också blivit jätteduktig på den biten, han som faktiskt hade det jobbigast med att somna själv förr. Men nu läser vi en saga, säger godnatt och går sedan ner. Storkillarna våra! 

Nu är de soffhäng som gäller för mig. Har tittat på Ernst och ätit varma mackor i min ensamhet. Men snart kommer Mattias hem och det blir hopp i säng... Ny dag imorgon! 
(null)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0