båt, bad, semester 👌🏼

(null)

Sommaren tuffar på och vi är redan inne i augusti månad. Det går fort... Men den här sommaren känns evighetslång ändå på något sätt, eftersom det blev högsommarvärme direkt i maj och regdagarna går att räkna på en hand.

Under slutet på förra veckan hann vi med ytterligare en heldag på stranden. Dessa ljuvliga stranddagar med nära och kära! Mattias jobbade, men jag tog med mig barnen till favoritstranden och fick sällskap av min mormor och moster. Tompa kom senare med båten han med, så vi fick följa med på en båttur!

Bad, strandlunch, bus och båttur - blir det mycket bättre än så? Ja, förutom om man råkar ramla baklänges ur båten och riva upp ryggen på båtmotorn kanske... Det lyckades nämligen jag med. Det gjorde riktigt ont, men det hade kunnat bli värre. Jag fick liksom det vassa propellerbladet mot ryggen men kom undan med ett långt rivsår, blåmärken och en del smärta i ryggraden... Annars var det en toppendag på alla sätt och vis.

Efter allt badande väntade en utekväll för mamman med en kär gammal vän. Verkligen en fantastisk kväll med vin, skratt och gamla minnen! Men det blev lite väl sent kanske. Snubblade in hemma vid 03-tiden utan en tanke på att Mattias jobbade dagen efter och att jag var själv med tre kids...

Men det gick bra. Jag var inte bakis men extremt trött. Fast då har vi ju världens snällaste barn med... Elsa vaknade vid 07:40 först och då kände jag bara neeeeej. Men jag gick upp och gjorde välling till henne, gjorde frukost till grabbarna och bad en bön om att Elsa skulle somna om. Vilket hon gjorde! Sa till bröderna bus att jag skulle vila lite till, och då svarar Elias "ja, men klockan 12 väcker jag dig så du vet" 😂

Elsa och jag sov sedan till 10:40 vilket var precis vad som behövdes för att jag skulle bli människa igen! Resten av dagen spenderade vi hos min farmor och farfar. Mumsade på hallon, vinbär, körsbär och gott fika. En varm men härlig dag! Grabbarna spelade kort med gammelfarfar och drack nog minst en liter saft...

(null)

Igår hade vi en riktig städ och tvättdag. Barnen fick vara hos mina föräldrar medan jag röjde runt bäst jag ville! Handlade, dammsög, bäddade med nytvättade sängkläder, lämnade in bilen på en snabb lagning och packade inför vår lilla Dalarna-tripp.

Skönt att lämna hemmet i fint skick och slippa komma hem till en soptipp... Runt 16-tiden var vi klara med allt och hoppade in i en fullpackad bil. Hämtade barnen och rullade mot barnens kusiner Ludvika...

En väldigt smidig resa! Några stopp för mc donalds-middag, kisspaus och bensträckare bara. Annars åkte vi hela vägen och barnen var SÅ duktiga. Ingen (inte ens Elsa) sov en endaste liten blund, utan dom roade sig hela vägen. Trots att vi kom fram så sent som vid 21-tiden. Och inte ens då ville dom sova... Spralliga barn som var så glada över att få träffa sina storkusiner. Ja, det blev en himla sen kväll innan vi till slut kom till ro i vår lilla stuga här på gården!

Imorse gjorde vi morgon runt 08-tiden. Med frukost, lek och bus kickade vi igång lördagen. Elias och Edwin fick åka både fyrhjuling och traktor, så lyckan var total...

Mitt på dagen åkte vi in till Borlänge för att äta lunch och sedan träffa våra vänner på Leos lekland. Vi brukar alltid träffas vid deras stuga lite längre bort här i Dalarna på somrarna. Men nu har dom flyttat från Värmland till Borlänge så nu träffades vi där istället. Så kul att ses! Och som vanligt hittade barnen varandra direkt. Dom har tre tjejer som är 8, 6 och 4 år så dom får väldigt bra ihop med Elias och Edwin.

Det blev massor av lek och bus. Och mycket fika och prat för oss vuxna! Elsa röjde på bra hon med, vilket paradis. Men efter en stund gjorde sig gårdagens sena nattning påmind och hon totalslocknade i vagnen.

Vi busade i nästan 4 timmar så till och med barnen var nöjda när vi skulle åka tillbaka till Ludvika! Vi kramade våra kompisar hejdå och lovade att det inte skulle dröja allt för länge innan vi ses igen...

Eftermiddagen och kvällen här i Ludvika har varit så fin och skön. Vi blev bjudna på en fantastisk god grillmiddag på altanen. Det smakade bra efter allt bus! Även lite kaffe och fika på det.

Sedan blev det poolparty för barnen! Oj vad dom härjade och badade. Både Elias och Edwin var alldeles lyckliga. Underbart att se... Men sedan började dom frysa så då blev det en varm dusch för oss allihopa, innan vi slog oss ner på altanen för lite lördagsmys!

Elsa somnade snabbt i stuga vid 20-tiden. Tur vi hade babyvakten med så vi kunde sitta på altanen och njuta resten av kvällen. Det dukades fram chips och godis, och lite vin till oss vuxna. Sedan satt vi där och pratade och skrattade hela kvällen. Barnen var ute och spelade fotboll och hoppade studsmatta med kusinerna. Ja, verkligen en magisk kväll.

Nu ligger vi i vår lilla stuga med tre snarkande barn. Imorgon väntar hemresa, det ska bli skönt att komma hem till fina Hälsingland igen med. Men vi har verkligen haft en mysig liten semester här och barnen har varit så nöjda och glada dom med. Tack för i år Dalarna!