torsdagssysslor... 💭

Det Ă€r lĂ€tt att dras med i det trista aprilvĂ€dret, men vi har gjort vĂ„rt bĂ€sta för att överleva all snö, allt blask och allt det grĂ„a... 

Ja, idag har vi varit lite instĂ€ngda hĂ€r hemma. Snö och regn om vartannat, inget hĂ€rligt vĂ€der för varken barn eller mamma. SĂ„ vad har vi gjort dĂ„? Efter alla morgonsysslor fick Edwin bestĂ€mma dagen faktiskt. Jag hade inte direkt nĂ„gra "mĂ„sten" sĂ„ han fick helt enkelt styra. Med nĂ„gra regler, annars hade han nog velat spela tv-spel hela dagen! 

Till att börja med ville han fortsĂ€tta med sitt legobygge pĂ„ sitt rum. Det passade bra för jag skulle Ă€ndĂ„ lĂ€gga Elsa för en powernap. Sedan passade jag pĂ„ att ta tag i dagens rensningsomrĂ„de. Idag blev det bara nĂ„gra fĂ„ saker som blev urrensade, men det Ă€r alltid nĂ„got. Ett gĂ€ng med sĂ€llskapsspel och en kasse med leksaker fick ryka. Tror det Ă€r viktigt att ligga lite lĂ„gt vissa dagar sĂ„ att jag inte tröttnar. Men steget mot ett mer minimalistiskt liv kĂ€nns nĂ€rmare och nĂ€rmare för varje dag. Jag Ă€r riktigt hĂ„rd mot mig sjĂ€lv och försöker att inte koppla in kĂ€nslor i alla materiella ting. Vi sparar bara det vi behöver och verkligen Ă€lskar. Funkar bra hittills! 

Efter lunchen ville Edwin baka. Bra idĂ© av lilleman! Det blev chokladkakor som blev "king-goda" enligt honom. Jag vĂ€ntar med att smaka tills imorgon, vi vuxna har nĂ€mligen börjat med 5:2-dieten igen och idag har det varit fastedag. 

NĂ€r vi hade bakat skulle lillasyster sova igen. Haha, hon gör inte mycket annat Ă€n att kolla pĂ„ oss hela dagarna och sova. KĂ€nns det som. Men hon Ă€r nöjd med livet och Ă€r oftast glad, sĂ„ hon gillar nog att hĂ€nga med oss och vara med sĂ„ gott hon kan. Medan Elsa sov valde Edwin nĂ€sta aktivitet, som blev sĂ€llskapsspel. BarnAlias blev det. Himla roligt att lyssna till alla hans beskrivningar av det ord (pĂ„ bild) han ska beskriva för mig. Riktigt duktig och finurlig! Sedan har vi Ă€ven suttit uppe i hans rum och sorterat leksaker. Allt var hullerombuller i hans leksakslĂ„dor, men nu Ă€r det hyffsad ordning. Edwin tyckte det var mysigt och blev himla nöjd med resultatet. 

Under eftermiddagen blev det tv-spel för Edwin medan jag donade med middagen. Vi vuxna hade "sparat ihop kalorier" sĂ„ att vi kunde Ă€ta en hyffsad middag. Kokt fisk med broccoli och blomkĂ„l. Edwin ville ha fiskpinnar istĂ€llet, förstĂ„eligt haha. Passade pĂ„ att mixa ihop nĂ„gra portioner till Elsa med. Tog en bit av fisken innan jag saltade till oss vuxna. Mixade sedan fisken med potatis, broccoli, blomkĂ„l, dill, smör och lite vitlök. Hon har tidigare varit vĂ€ldigt skeptisk till burkmaten vi provat, men det hĂ€r verkade gĂ„ hem! Hon bara gapade och gapade, sĂ„Ă„ kul. Första gĂ„ngen hon Ă„t en riktig portion till middag. FĂ„r se hur det utvecklar sig. Jag Ă€r en sĂ„n person som tycker det Ă€r skönt att köra pĂ„ burkmat dĂ„ jag inte alls gillar att stĂ„ i köket. Men Ă„ andra sidan gĂ„r det ju sĂ„ fort att mixa ihop och göra eget. Kanske blir en blandning om fröken tillĂ„ter! 

Efter middagen busade barnen med pappsen (bĂ„da blir sĂ„ lyckliga nĂ€r han kommer hem) och jag smet in i tvĂ€ttstugan. Tog reda pĂ„ tre omgĂ„ngar ren tvĂ€tt. Phew! SĂ„ nu Ă€r det tom pĂ„ tvĂ€ttstĂ€llningen, tomt i torktumlaren och man kan TYP se botten pĂ„ tvĂ€ttkorgen. Hurra! 

KvĂ€llen har varit lugn och mysig. Barnen somnade tidigt och vi vuxna har kollat pĂ„ hockey och druckit te. Det hĂ€nder inte ofta, men under fastedagarna Ă€r det vĂ€ldigt lĂ€mpligt. Är ju mer en kaffemĂ€nniska, men pĂ„ kvĂ€llarna Ă€r det ju faktiskt mysgott med en kopp te. Favoriten Ă€r ingefĂ€ra/citron! đŸ‘ŒđŸŒ

Nej nu Ă€r det dags att sova. Imorgon kommer gammelmormor hit och vi hoppas kunna göra en liten utflykt. Ta med oss fika (Edwins kakor) och bara fĂ„ andas friskluft i nĂ„gon timme. Det behövs efter dessa innedagar... Lite sol skulle inte heller sitta fel. Hoppas! 

(null)

(null)

(null)

(null)







Kommentarer


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0