stor utmaning... đŸ’ȘđŸŒ

En ny vecka har dragit igĂ„ng och dagarna rullar pĂ„ som vanligt. NĂ€stan. Elsa har blivit 7 mĂ„nader, solen har vĂ€rmt mer Ă€n vanligt och jag har tagit mig an en stor utmaning som verkligen Ă€r krĂ€vande... Men jag kommer att klara det, det kĂ€nner jag! 

Jag har utmanat mig sjĂ€lv i en fyra dagars vattenfasta. Vilket alltsĂ„ gĂ„r ut pĂ„ att leva pĂ„ enbart vatten i fyra dygn. Ingen mat, inga soppor, ingenting. Kaffe Ă€r okej (thank god) ocksĂ„ har jag druckit tĂ© och lite lite buljong för att fĂ„ i mig salt. 

Varför denna fasta? För mig handlar det om en nystart, ett sĂ€tt att rensa ur kroppen pĂ„ all skit och börja om pĂ„ nytt. LĂ„ta kroppen vila och fokusera pĂ„ annat Ă€n bara mat. Det Ă€r ju faktiskit sĂ„ att 80% av kroppens energi gĂ„r Ă„t till att smĂ€lta all mat vi Ă€ter. SĂ„ vad hĂ€nder dĂ„ nĂ€r kroppen inte har nĂ„gon mat att smĂ€lta under nĂ„gra dygn? Den fĂ„r tid att vila, lĂ€ka och "starta om" alla organ. 

Hur har det gĂ„tt dĂ„? Jag Ă€r just nu inne pĂ„ slutet av dag tre. Jag har alltsĂ„ inte Ă€tit nĂ„got sedan i söndags. Galet egentligen. Första dagen gick okej. Jag var lite hungrig kring lunch, men sedan försvann hungerkĂ€nslorna helt. Andra dagen var jag inte ett dugg hungrig, utan kĂ€nde mig pigg och frĂ€sch. Tog till och med en promenad. NĂ€r jag skulle sova kĂ€nde jag dock ett litet sug i magen, men det vara det lilla. 

Idag, den tredje dagen, har det varit tufft psykiskt. Inte för att jag varit hungrig, men jag har tĂ€nkt mycket pĂ„ mat. Plus huvudvĂ€rk pĂ„ det. Men det Ă€tgĂ€rdades snabbt med mer vatten (och glasögon). Det gĂ€ller verkligen att dricka massvis med vatten, gĂ€rna 2-4 liter om dagen. Och igĂ„rkvĂ€ll blev det nog för lite vĂ€tska, dĂ€rav huvudvĂ€rken... 

Men jag Ă€r verkligen SÅ imponderad av vad kroppen klarar av. Precis i skrivande stund Ă€r det 24 timmar kvar av fastan, och jag Ă€r som sagt inte hungrig Ă€n. Har alltsĂ„ fastat i över 72 timmar nu. Kroppen har redan tagit alla kolhydrater och en del protein och omvandlat till energi, och nu har den börjat anvĂ€nda fett som energikĂ€lla. Coolt hur allt funkar! 

Jag har orkat med vardagen som vanligt hĂ€r hemma. Även om jag nog dragit ner pĂ„ tempot för att ha den mesta energin till barnen. Jag kĂ€nner direkt nĂ€r det Ă€r dags för mer vatten eller lite vila i soffan. DĂ„ Ă€r det bara att lyssna pĂ„ kroppen! (Skulle jag ha kĂ€nt mig svimfĂ€rdig eller helt slut sĂ„ hade jag sĂ„klart avbrytit fastan). Jag har Ă€ven frusit rĂ€tt mycket, gĂ„r omkring i kofta hela dagarna och virar in mig i en varm filt om kvĂ€llarna.  

Annars har den största utmaningen varit att laga mat till resten av familjen, samt att sitta med vid bordet och titta nĂ€r dom Ă€ter. Baconlindad köttfĂ€rslimpa med feta ost till exempel, det var tufft... Men jag Ă€r stolt över mitt psyke. Vad stark jag Ă€r, det kunde jag aldrig tro! DĂ€remot svĂ€var jag ivĂ€g rĂ€tt ofta och tankarna hamnar pĂ„ olika matrĂ€tter. Vad vore godast att Ă€ta just nu? En macka, mannagrynsgröt, lasagne, pizza, potatismos, köttgryta, yoghurt, omelett, vĂ„fflor eller spagetti och köttfĂ€rssĂ„s? Ja de flesta matrĂ€tter lockar mig nu... 

Tanken Àr att börja Àta lite pÄ torsdagkvÀll. Kanske lite naturell yoghurt för att fÄ igÄng magen, och dÀrefter lite kolhydratfattig kost. Sedan gÄr jag tillbaka till "mitt vanliga" vilket innebÀr att Àta normalt fem dagar i veckan, Àta max 500 kalorier tvÄ dagar i veckan och sedan unna mig godsaker pÄ helgerna. LÀngtar efter att fÄ prova Marabous nya smak!

Livet i övrigt Ă€r inte sĂ„ spĂ€nnande just nu. Vi lunkar pĂ„ i vardagen... Fast Edwin var ju pĂ„ sin första fotbollstrĂ€ning igĂ„r. Mammas stora kille! Det tyckte han var superroligt, och gud sĂ„ duktiga alla 4 och 5-Ă„ringar var. KĂ€nde mig alldeles varm i hjĂ€rtat nĂ€r jag satt och tittade pĂ„. BĂ„de jag och Mattias var dĂ€r. Elsa hade tur att fĂ„ gĂ„ en vagnpromenad med morfar under tiden! 

Annars har dagarna som sagt bara bestĂ„tt av vardagssysslor sĂ„ som tvĂ€tt, stĂ€d och matlagning. NĂ„gon promenad och en cykeltur med Edwin. UtehĂ€ng i den varma solen. Och Ă€ntligen pensĂ©er i krukorna pĂ„ bron! 

Men nu ska jag lĂ€gga mig och ladda för den sista fastedagen. Enligt vad jag lĂ€st om ska det inte vara nĂ„gra problem dag fyra. Idag har varit den jobbigaste dagen för mig, psyket har sviktat lite. Det hĂ€r fixar jag! đŸ’ȘđŸŒâœŒđŸŒđŸ‘ŠđŸŒ

(null)

(null)

(null)

(null)




Kommentarer


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0