lite Ă„ngest trots allt... 🍂

Vi vĂ€lkomnar den nya veckan med höstvindar, renoveringsslutspurt, onormalt svullna fötter och en liten dos av Ă„ngest... Det lĂ„ter vĂ€l uppfriskande? 🍃


Hur som helst... Vi fick iallafall ett fint avslut pĂ„ helgen. Hela familjen har hjĂ€lpts Ă„t att stapla ved, hĂ€mta pellets och lasta en slĂ€pvagn full med skrĂ€p. SmĂ„ smĂ„ steg mot den riktiga hösten... Nu har vi ved sĂ„ att vi klarar oss i minst 2-3 vintrar, och pelletsförrĂ„det har börjat byggas pĂ„ rejĂ€lt inför kyligare tider. KĂ€nns bra! Jag tycker att det Ă€r lite mysigt att förbereda sĂ„hĂ€r inför hösten, det hör liksom huslivet till. Tror Ă€ven barnen tycker det, Ă„tminstone Elias som gĂ€rna Ă€r med och grejar! 

Söndagen innebar Ă€ven lite mer uppdelning av barnens gosedjur, vilket dom donade med helt sjĂ€lva. Jag trodde det skulle sluta med blod, svett och tĂ„rar. Men oj sĂ„ fel jag hade... Jag stod nedanför trappan och tjuvlyssnade lite och blev alldeles varm nĂ€r jag hörde dom resonerade tillsammans. Duktiga killar. Det firade vi med en premiĂ€rdusch nere. Verkligen skönt med en till dusch i huset, kan vara behövligt i framtiden. TĂ€nk att vi kommer att vara en trebarns-familj snart... Crazy! 

Innan vi lĂ€mnade söndagen bakom oss hann vi pussa storebror tack och hejdĂ„ för denna veckan och sedan blev det mĂ„lning i sovrummet. Ja det har behövts nĂ„gra omgĂ„ngar pga sneda och ojĂ€mna vĂ€ggar. Det sĂ„g ju rent ut sagt förfĂ€rligt ut dĂ€r nĂ€r barnen hade lekrum. SlarvmĂ„lat direkt pĂ„ en gammal strukturtapet. SĂ„ gissa om skillnaden blir enorm nu? KĂ€nns bra att göra det ordentligt och grundligt. FrĂ„n beiga knöliga vĂ€ggar med hĂ„l i, vit skadad plastmatta, grĂ„tt tak och gulnade lister och fönster till.... vitt tak, vita lister, vita fönster, lika golv som i köket och grĂ„a slĂ€ta vĂ€ggar utan hĂ„l och strukturmönstser! đŸ‘ŒđŸŒ

Den nya veckan inledde vi med hemmamys, jag och lilleman... Vi körde nĂ„gra maskiner tvĂ€tt (Ă€lskar att tvĂ€tta nu!) och hade besök av Elwira och Carro. Efter lunchen Ă„kte vi ut pĂ„ lite födelsedagsturnĂ©. BĂ„de farfar och morfar fyller Ă„r sĂ„ Edwin fick vĂ€lja en varsin blomma + lotter innan vi Ă„kte upp till NorrvĂ€gen. Glada gubbar! Resten av eftermiddagen gick Ă„t till att vila fötterna sĂ„ gott det gick. Men samtidigt Ă€r jag rastlös... StĂ€llde mig istĂ€llet och gjorde biffar till middag. Hade svamp kvar sĂ„ det blev en god trattkantarellsĂ„s till, mmmm. Efter maten kom min moster hit en stund och lekte med Edwin, det uppskattade han verkligen! Mattias började lĂ€gga golv, jag vek tvĂ€tt och vips var det lĂ€ggdags. Lilleman somnade fort och resten av kvĂ€llen tvingade jag mig sjĂ€lv att sitta med fötterna i fotbad och sedan ligga med dem i höglĂ€ge... Dom Ă€r sĂ„ galet svĂ€llda sĂ„ oj oj oj. Men det var rĂ€tt skönt att tvinga sig att vila hela kvĂ€llen. Ja, en mysig mĂ„ndag helt enkelt. 

Imorse startade vi dagen med en liten sovmorgon, sedan var det dags att Ă„ka mot dagis. Passade pĂ„ att ta med lite sopsortering som vi hann slĂ€nga innan... VĂ€l pĂ„ dagis brakade helvetet lös. NĂ„got jag aldrig fĂ„tt uppleva med Edwin förut. Han blev sĂ„ himla himla ledsen och vĂ€grade slĂ€ppa mig. Han grinade och skrek sĂ„ att jag höll pĂ„ att gĂ„ sönder. Lilla hjĂ€rta... Det tog nĂ€stan 20 minuter innan jag kom dĂ€rifrĂ„n, och det var pĂ„ vippen att jag skulle ta med honom hem igen. Men fröknarna tog över och tillslut gick det. Men gissa om jag Ă„kte hem med Ă„ngest? SĂ„ nu sitter jag och funderar... Ska jag verkligen ha honom pĂ„ förskolan 15h/vecka eller ska han fĂ„ vara hemma med mig och bebis? Det skulle jag sĂ„klart önska, men samtidigt vill jag inte göra skillnad pĂ„ Elias och Edwin. Elias ska ju gĂ„ i förskoleklassan mĂ„ndag-torsdag. Men kanske att Edwin gĂ„r pĂ„ dagis bara dom veckor vi har Elias? Det kanske vore nĂ„got. SĂ„ fĂ„r han vara hemma dom veckor det bara Ă€r jag och bebis hemma? PĂ„ sĂ„ sĂ€tt blir det ju inte orĂ€ttvist/jobbigt för Elias heller, och kanske blir det till och med lĂ€ttare för Edwin att gĂ„ pĂ„ dagis nĂ€r han vet att brorsan Ă€r pĂ„ skolan. Kan Ă€ven tĂ€nka mig att Edwin kommer att pĂ„verkas vĂ€ldigt mycket av sitt nya syskon, sĂ„ att fĂ„ vara hemma varannan vecka med mamma kanske Ă€r behövligt? Ska prata med personalen idag och höra vad dom tror, om det blir alldeles för lite att gĂ„ 15 timmar varannan vecka.... MammahjĂ€rtat gick iallafall sönder imorse! 💔

Denna tisdagen har jag Ă€gnat Ă„t att storhandla, panta tusentals flaskor, vilat pĂ„ soffan och druckit kaffe för att orka hĂ„lla ögonen öppna. Ja nu Ă€r det tungt och tröttsamt att vara Sara... 

Ska strax Ă„ka pĂ„ Röda Korset en svĂ€ng innan jag ska hĂ€mta lilleman lite tidigare. KĂ€nner att det blir en lung och gosig eftermiddag tillsammans. Mattias ska lĂ€gga fĂ€rdigt golvet ikvĂ€ll och Ă€ven Ă„ka pĂ„ förĂ€ldramöte pĂ„ skolan. SĂ„ det verkar bli en lagom tisdag, hoppas kanske att vĂ„rt sovrum blir klart sĂ„ vi kan börja flytta ner snart... 

PS; min kĂ€ra vĂ€n Emilia fick sin dotter igĂ„r (precis pĂ„ hennes berĂ€knade dag) sĂ„ nu Ă€r jag lite extra sugen pĂ„ att föda jag med... En underbar liten tjej har dom fĂ„tt, sĂ„ söt. Vi har ju skojat om att jag ska föda tvĂ„ dagar efter henne, eftersom hon och jag Ă€r födda med tvĂ„ dagars mellanrum. IsĂ„fall blir det imorgon, hehe. Eller sĂ„ följer jag samma mönster och föder pĂ„ vĂ„rt berĂ€knat datum... Men dĂ„ dör jag nĂ€stan. Är iallafall i vecka 38 nu sĂ„ barnet rĂ€knas ju som "fĂ€rdigt" sĂ„ lillan Ă€r vĂ€lkommen nĂ€r som helst nu! 💛




Kommentarer


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0