onsdagstankar... 💭

En ny vecka har rullat igĂ„ng och den hĂ€r mamman Ă€r (om möjligt) tröttare Ă€n vanligt... Det har varit en tuff vecka nĂ€r pappsen varit pĂ„ Ă€lgjakt. Han har ju visserligen kommit hem pĂ„ kvĂ€llarna, men dĂ„ har vi knappt hunnit prata eftersom vĂ„r lilla dotter kör igĂ„ng sitt kvĂ€llspass ungefĂ€r nĂ€r storebröderna gĂ„tt och lagt sig. Beundrar verkligen alla som Ă€r ensamstĂ„ende! 


Elsa sov rĂ€tt bra i början tyckte jag, men förra veckan fick vi verkligen uppleva sömnbrist deluxe. AlltsĂ„ sĂ„dĂ€r sĂ„ man bryter ihop och undrar vad fan man gett sig in pĂ„. Har fĂ„tt sova ungefĂ€r 4 timmar per natt. Ingen vila pĂ„ dagen. Ja, man klarar det i nĂ„gra dygn. Det gör man. Men sen kommer det sĂ„kallade psykbrytet... Hade mitt i förrgĂ„rnatt. Elsa skrek mellan 22:00-02:00 ungefĂ€r. Sedan vaknar bröderna innan tuppen. Ingen vidare kombo dĂ„ jag redan lĂ„g ungefĂ€r 40 timmar minus pĂ„ sömnkontot. Bryt ihop och kom igen! 

Typiska psykbrytstankar mitt i natten Ă€r "jag kommer aldrig nĂ„gonsin fĂ„ sova en hel natt igen, varför skaffade vi ett till barn, jag Ă€r vĂ€rldens sĂ€msta mamma, imorgon kommer jag inte att komma upp ur sĂ€ngen, hur ska jag orka med dom stora barnen, nu ger jag upp, livet suger" och sĂ„ vidare... 

Tillslut sĂ„ somnar barnet och man fĂ„r nĂ„gra timmars sömn Ă€ndĂ„. Och Ă€ven om det bara Ă€r nĂ„gra fĂ„ timmar sĂ„ Ă€r det som ren magi... Man vaknar upp morgonen efter och nĂ€stan grĂ„ter lyckotĂ„rar för att ens bebis Ă€r sĂ„Ă„Ă„Ă„ söt. Livet kĂ€nns helt plötsligt ljust och underbart igen. Jag kliver upp, pussar pĂ„ storebröderna, gör frukost, sjunger lite medan kaffet droppar fĂ€rdigt, river av sĂ€ngklĂ€derna, bĂ€ddar rent och gullar med en bebis som börjar blir missnöjd. Otroligt vad nĂ„gra timmars sömn gör underverk. Ja, det gör att man överlever enda tills "sömnminusbĂ€garen" rinner över igen. DĂ„ börjar karusellen om! 

Vi inledde den nya veckan med skola för storebror som vanligt. Under tiden hade jag och smĂ„barnen innemys för hela slanten... Efter lunch packade jag bilen full med ungar och sopsortering. Parkerade vid sopstationen, la ner Elsa i vagnen, fick hjĂ€lp av Edwin att slĂ€nga alla sopor och sedan promenerade vi mot skolan. SĂ„ skönt med lite sol och luft. Vi blev dock lite tidig, sĂ„ vi fick gĂ„ ett extravarv innan vi hĂ€mtade Elias. Sedan promenerade vi tillbaka till bilen och Ă„kte hemĂ„t. Mellisdags! 

Resten av mĂ„ndagen blev lugn. Vi fick trevligt besök av min kĂ€ra kusin Frida, mĂ„lade hundratals teckningar, Ă„t middag och vĂ€ntade in pappsen som jobbade över lite. Sedan gjorde bröderna bus kvĂ€ller tidigt, och dĂ„ var det dags för lillasyster att vakna till liv... 

IgĂ„r klev vi upp före tuppen och gjorde oss redo innan vi Ă„kte till skolan. Pussade Elias ordentligt hejdĂ„ eftersom han skulle till mamma efter skolan. Vi fick rĂ„ om honom lite lĂ€ngre pga veckobytet kring Ă€lgjakten. Men nu ska allt vara Ă„terstĂ€llt igen och vi byter pĂ„ söndagar som vanligt. Blir skönt att Ă„tergĂ„ till kaffedrickande för oss vuxna och lekstunder för barnen nĂ€r vi byter. Det har vi saknat... 

Tisdagseftermiddagen spenderade vi pĂ„ bortaplan. Jag tog med mig barnen och Ă„kte till stan dĂ€r vi mötte upp pappsen utanför kommunhuset. Ja, det var dags att för honom att bli pappa pĂ„ papper. HĂ€rligt. Trots att han retar mig till vansinne ibland Ă€r jag sĂ„ glad att han Ă€r pappa till mina barn! ❄

PÄ hemvÀgen svÀngde jag och barnen in till mamma/mormor. Mattias skulle nÀmligen till Bobygda sÄ vi hade turen att bli bjudna pÄ middag. Lyxigt att slippa laga mat och dessutom fÄ mormormysa! Sedan var det bara att Äka hem och ta det lugnt, fika, duscha och hoppa ner i sÀnge och kolla pÄ film...

Inatt hade Elsa Ă„terigen en pissnatt. Ont i magen och skrik till 01-tiden, sedan gjorde hon morgon klockan 05:30 ungefĂ€r. Försökte fĂ„ henne att somna om enda till 08:30, men det funkade inga lĂ„nga stunder. Edwin tröttnade efter en stund och gick upp och Ă„t frukost. Mattias hade stĂ€llt i ordning fĂ€rdig macka och ett glas juice i kylskĂ„pet sĂ„ det var för honom att ta fram. Mina bĂ€sta killar! 

Trots sömnbrist och en massa negativa tankar direkt nÀr jag klev upp sÄ gjorde jag mitt bÀsta för att vÀnda dagen till en bra dag. Och sÄ blev det faktiskt...

Efter kaffe, frukost, alvedon mot huvudvĂ€rken och pĂ„klĂ€dning fick vi besök av Carro och Elwira. Ganska snart gjorde vi oss redo för en promenad. Ner med vĂ„ra tjejer i vagnarna, pĂ„ med promenixskorna och ivĂ€g... SĂ„Ă„Ă„ hĂ€rligt med kylig frisk luft och sol i ansiktet. Edwin var sĂ„ otroligt duktig och orkade gĂ„ hela vĂ€gen, vilket blev 3,7 kilometer. Wow! Men det var tur vi hade banan och festis med oss, för energin höll verkligen pĂ„ att ta slut. Mammas duktig kille! đŸ’ȘđŸŒ

NĂ€r vi kom in blev det kaffe för oss vuxna, amning för den minsta och tv-chill för dom andra tvĂ„. Men ganska snart var det dags för lunch. Potatisbullar - min vardagsrĂ€ddning mĂ„nga gĂ„nger. 

Efter lunchen vinkade vi hejdĂ„ till vĂ„ra vĂ€nner och begav oss in till stan. Elsa skulle pĂ„ lĂ€karundersökning pĂ„ bvc. Edwin hade sĂ„dan tur att han trĂ€ffade sin gamla mammagrupps-kompis dĂ€r som vi inte trĂ€ffat pĂ„ evigheter! Dom lekte och hade roligt medan jag och Elsa trĂ€ffade farbror doktor. Allt sĂ„g fint ut med vĂ„ran STORA tjej som numera vĂ€ger 5,1 kg och Ă€r 57 cm lĂ„ng. HĂ€r kan vi verkligen snacka vĂ€lgödd bebis. Trots alla krĂ€kningar... Skönt att se att hon gĂ„r upp iallafall och att amningen fungerar! 

Innan vi Ă„kte hem fick Edwin leka med sin kompis en stund medan vi mammor hade lite catch-up. Alla nöjda och glada, vilken trevlig utflykt till bvc det blev! 

Eftermiddagen har bara rusat ivĂ€g. SvĂ€ngde in pĂ„ Rusta pĂ„ hemvĂ€gen och shoppade lite förvaringskorgar, lagade fiskmiddag nĂ€r vi kom hem, mumsade i oss maten, spelade lite spel, badade Elsa och hĂ€ngde inne pĂ„ lillemans rum innan det var dags för kvĂ€llsfika. 

Nu blir det lite tv-kvĂ€ll innan vi vuxna och sĂ€ger godnatt. Elsa har sĂ„klart sovit större delen av dagen efter hennes dĂ„liga natt, sĂ„ vi fĂ„r vĂ€l se hur den hĂ€r natten blir. Förbereder mig pĂ„ det vĂ€rsta... Skönt att vi inte har nĂ„gra planer resten av veckan! 



Kommentarer


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0