innemys & julklappar... 🎁

Torsdagen Ă€r hĂ€r och vi fortsĂ€tter att mysa inomhus, precis sĂ„ som nĂ€stan hela veckan sett ut. TĂ€nk om vĂ€dret kunde bestĂ€mma sig nĂ„gon gĂ„ng? Angingen höst eller vinter, regn eller snö... Fast jag föredrar nog vinter nu. TĂ€nk vad mysigt med lagom mycket snö och solsken! 

I början av veckan var vi lite krassliga allihopa. Alla utom Elias. Han var i skolan medan vi andra var hemma och kurerade oss. Till och med Mattias! Försökte dock dona med lite av varje, lite tvĂ€tt och sĂ„dĂ€r. Men mer Ă€n sĂ„ orkade vi inte. Eller Mattias och Edwin tog en tur till affĂ€ren för att fylla pĂ„ skĂ„pen hĂ€r hemma, men annars innebar mĂ„ndagen bara vila vila vila tills Elias skulle hĂ€mtas pĂ„ skolan. Han hade haft hĂ€lsoundersökning den dagen. Enligt honom sjĂ€lv hade han fĂ„tt högsta betyg pĂ„ hörseltestet, och Ă€ven bra pĂ„ syntestet. LĂ€ngden kom han inte ihĂ„g, men han vĂ€gde 33,1 kg. Stora (snart) sjuĂ„ringen! â„

MĂ„ndagskvĂ€llen blev fortsatt lugn och mysig. Hade haft en Ă€lgköttgryta puttrandes pĂ„ spisen hela eftermiddagen. Lyxigt god middag! Elias och Edwin lekte sedan skola. Edwin kan skriva nĂ„gra fĂ„ bokstĂ€ver (E T W A O L I osv.) sĂ„ han tycker ju sjĂ€lvklart att han Ă€r bĂ€st. Och visst Ă€r han det... Elias har blivit superduktig pĂ„ att lĂ€sa och skriva! Han har fĂ„tt skolböcker frĂ„n min moster Anette, böcker för barn som gĂ„r i ettan. Det klarar han redan nu i föreskoleklass! Han skriver och lĂ€ser ord som mor, ros, bil, myra, fĂ„r, hĂ€st och sĂ„ vidare. Och matte ska vi inte ens prata om... Det Ă€r verkligen hans grej. SĂ„ roligt nĂ€r han vill sitta vid köksbordet och "jobba" med oss. TĂ€nk, snart Ă€r det dags för lĂ€xor! 

Tisdagen spenderades hemma. Hela familjen (utom Elias) var hemma Ă€ven den dagen och försökte friskna till. Elsa stackarn har det jobbigast med sitt snor. Men det mĂ€rks att det Ă€r pĂ„ bĂ€ttringsvĂ€gen. Det Ă€r sant som dom sĂ€ger... att vila och sova Ă€r den bĂ€sta medicinen! 

NĂ€r Elias skulle hĂ€mtas smet jag ivĂ€g ensam till skolan. DĂ„ passade vi pĂ„ att svĂ€nga in pĂ„ Röda korset pĂ„ hemvĂ€gen. Massor med fina julsaker! Elias hade tur och trĂ€ffade sin mormor dĂ€r. Kramkalas! Lycklig kille som dessutom fick en slant att handla för av henne. Oj vad han rĂ€knade och valde noggrant vad han skulle köpa. SjĂ€lv fyndade jag fem bodys till Elsa, tvĂ„ par byxor och en snygg tröja till Elias, adidasbyxor till Edwin, tvĂ„ klĂ€nningar till mig sjĂ€lv, en ny ljusstake till Elias rum och fina tomteklĂ€der med tomteluva. Allt för 130 kronor. GALET... 💰

PĂ„ tisdagseftermiddagen fick vi besök av barnens farmor och mormor. Mysigt vĂ€rre! Kaffe och lek. Sedan lagade jag middag medan barnen busade med mormor Susanne. Fiskmiddag stod det pĂ„ menyn idag. Elias bĂ€sta matrĂ€tt sĂ€ger han! Resten av kvĂ€llen gick Ă„t till att spela spel, kolla pĂ„ teve och kvĂ€llsfika. 

Onsdagen blev en hemmadag Ă€ven den. Fast nu var pappsen frisk och tillbaka pĂ„ jobbet. IstĂ€llet fick vi besök av gammelmormor och gudmor Frida. Underbart. Vi fikade, myste i soffan och Edwin fick leka med sin bĂ€sta lekkompis: gammelmormor. Dom kan leka dom! Elsa njöt av lite extra uppmĂ€rksamhet hon med. Hon Ă€r sĂ„Ă„Ă„ nĂ€ra att börja skratta. Min goa flicka! 

Eftermiddagen blev lugn. Inte fick vi hĂ€mta Elias pĂ„ skolan heller... Han hade bestĂ€mt med bonusmormor Susanne att hon skulle promenera ner och hĂ€mta honom pĂ„ skolan. Sedan ville han vara hemma med henne tills Mattias slutade jobbet. Skönt att vara dĂ€r utan smĂ„syskonen! 💕

OnsdagskvĂ€llen kom och jag kĂ€nde att det var allt för lĂ€ngesedan jag andades frisk luft. SĂ„ efter middagen tog jag med mig Elias och Edwin ut i snön. Elsa sov inne med pappsen. Som det snöade ute! Grabbarna Ă„kte snowkick och madrass, och jag passade pĂ„ att fylla pĂ„ med sĂ„ mycket ny luft i lugnorna jag bara kunde. Behövligt... ❄

Sedan Ă„kte Mattias pĂ„ innebandy, grabbarna pysslade vid köksbordet, lillan sov framför brasan och jag satt vid datorn och bestĂ€llde alla julklappar. Japp, nu Ă€r vi fĂ€rdiga till barnen och alla vuxna. Passade pĂ„ nu nĂ€r det Ă€r Black week. DĂ„ kan man spara pengar! PĂ„ en hemsida lyckades jag spara runt 3000 kronor. Hur sjukt?! Det hĂ€r Ă„ret Ă€r jag nöjd med julklapparna kĂ€nner jag. Har handlat med mycket tanke, produkter dĂ€r pengarna gĂ„r till vĂ€lgörenhet. KĂ€nns bra i hjĂ€rtat att ge bort. Till barnen Ă€r jag nog ocksĂ„ hyffsat nöjd, Ă€ven om det Ă€r svĂ„rt att hitta nĂ„got dom inte redan har.... Men dom har tittat i leksakskataloger ock kryssat för det dom önskat sig. SĂ„ nĂ€stan allt har vi lyckats uppfylla. Eller ja. Edwin hade kryssta för nĂ€stna allting, sĂ„ dĂ€r fick vi sĂ„lla en del 😂

Skönt att vara klar med alla klappar iallafall. Nu kan vi slappna av och bara mysa fram till jul. Koncentrera oss pĂ„ varandra och att baka lite kanske. En underbar tid har vi framför oss... đŸŽđŸŽ„đŸŽ…đŸŒ

Idag har vi torsdagen hĂ€r. Och vad passar bĂ€ttre Ă€n att starta med en sovmorgon? Fick en chock nĂ€r bĂ„de Edwin och Elsa sov till 08:30. Visst att lillasyster gör det rĂ€tt ofta. Men inte Edwin. Himla skönt iallafall. 

Efter kaffe, frukost och pÄklÀdning (mysklÀder bara) har vi donat pÄ hÀr hemma... Jag har bÀddat rent i alla sÀngar, tvÀttat, vikt tvÀtt, dammsugit och torkat golven. Edwin har bakat chokladbollar han. Superfina och goda, blev lyxigt fika efter lunchen!

Nu har Elias precis kommit hem frĂ„n skolan. Mina underbara mamma hĂ€mtade honom Ă€ven idag och skjutsade hem honom hit. SĂ„ jag slapp slĂ€pa ut förkylda lillan i regnvĂ€dret. Guld vĂ€rt! 

SĂ„ nu ska vi Ă€ta mellis (och mer chokladbollar!) innan mormor Ă„ker hem igen. IkvĂ€ll blir det hockeymys hĂ€r, oh kycklinggryta till middag! HĂ€rligt att Elias gĂ„r pĂ„ helg nu, dĂ„ kĂ€nns det som att vi andra ocksĂ„ gör det. Finfint... 
(null)

(null)

(null)




Kommentarer


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0