svensk sommar... 🌩

FrĂ„n en solig lördag pĂ„ stranden till ett par regniga dagar. Eller ja... Regn, sol, Ă„ska och hagel i en blandad kompott. Svensk sommar va? 🌩


IgĂ„r hade vi söndagen pĂ„ besök, och vi inledde med en skön sovmorgon innan vi dukade fram helgfrukost. Mina frallor jag bakade i lördags, kaffe, yoghurt och frukt mmm... Sedan flöt förmiddagen pĂ„ bara. Lite renovering, lek, dusch, mys och lunch. Klockan tickade ivĂ€g fort, sĂ„ vips var det dags att hoppa i kalasklĂ€derna. Det vankades 5-Ă„rskalas för Nellie! 🎈

Edwin var taggad och tyckte det kĂ€ndes himla drygt att Ă„ka hela vĂ€gen till Söderhamn. Men det var det nog vĂ€rt, han hade superroligt. Som det lektes, busades, fikades och skrattades! Nellie fick lego och en pyssellĂ„da med armband av Edwin och vi andra fick sĂ„Ă„Ă„ gott fika. Ett mysig (och livligt) kalas som avslutades med godispĂ„sar. Tjoho! 

PĂ„ vĂ€gen hem svĂ€ngde vi in pĂ„ Frasses för att Ă€ta middag, gött gött. Sedan fortsatte vi mot Strömsbruk för att hĂ€mta hem storebror Östlund. Dog i nĂ„gon slags matkoma dĂ€r, sĂ„ en kopp kaffe och soffhĂ€ng satt fint innan vi rullade hemĂ„t igen! 

VĂ€l hemma blev det lite kvĂ€llsfika för barnen innan dom fick dyka ner i godispĂ„sarna frĂ„n kalaset. Ja Elias fick en godispĂ„se hemskickad, snacka om nöjd kille. KvĂ€llen blev rĂ€tt sen, men Ă€r det sommarlov sĂ„ Ă€r det. Vi vuxna kom inte heller i sĂ€ng i tid, vi hade fullt sjĂ„ med att följa det hemska som hĂ€nde i BlaxĂ„s. Den lilla 6-Ă„riga flickan som försvann. Hade jag inte varit sĂ„ jĂ€kla otymplig och haft sĂ„ ont i ryggen hade jag Ă„kte dit och letat... Men nu somnade jag till strax efter midnatt och drömde hemska drömmar. Vaknade med ett ryck vid 02-tiden och famlade efter telefonen. FLICKAN HITTADES VID LIV! đŸ™đŸŒ

Resten av natten kunde jag sova hyffsat, men nĂ„gra uppvak för de obligatoriska toalettbesöken... Minst tre gĂ„nger per natt. SĂ„ jag var trött nĂ€r jag hörde barnen tjoa och leka ovanligt tidigt innifrĂ„n sitt rum. Tur man kan slumra lite extra nu nĂ€r dom Ă€r sĂ„ stora! 

Klev upp runt 08-tiden och tog en dusch, sedan gick jag ner till resten av familjen som precis dukat fram frukost. Barnen tittade pĂ„ sommarlovsmorgon och jag passade pĂ„ att blunda mot solen pĂ„ trappan. HĂ€rlig morgon! 

Sedan satte vi lite fart hĂ€r hemma. Barnen lekte tillsammans ute (passade pĂ„ medan solen visade sig) medan Mattias klippte grĂ€smattan och jag drog fram dammsugaren. Nog för att det blir skitigt rĂ€tt fort pga renoveringen, men man kan ju försöka undvika att det dras runt i hela huset. Körde igenom hela huset, dammade, stĂ€dade toaletten och torkade av golven nere. Nu vet jag iallafall att det Ă€r gjort. 

NĂ€r grĂ€set var klippt och hemmet stĂ€dat gjorde vi lite lunch. Köttbullar och makaroner hade bröderna bus önskat. NĂ€r vi hade Ă€tit och plockat undan fick vi finfrĂ€mmande frĂ„n Östersund. Mormors gubbe Hans var pĂ„ besök sĂ„ dom kom och fikade med oss. Var himla lĂ€ngesedan jag trĂ€ffade honom, och barnen har aldrig ens sett honom förr. Han har ju bott bortanför Åre förut, sĂ„ vi har varit nĂ„gra somrar och vintrar. Men nu har han sĂ„lt sin fina sjötomt och hus och flyttat till Östersund istĂ€llet, han Ă€r nĂ€rmare 80 Ă„r sĂ„ det var nog pĂ„ tiden! Kul att trĂ€ffa honom iallafall, det tyckte barnen med. Dom hade med sig tĂ„rta och vi satt pĂ„ altanen. Mamma och pappa var ocksĂ„ hĂ€r. Tillslut började det Ă„ska, regna och hagla. SĂ„ himla mysigt! 

Resten av eftermiddagen har varit lugn och skön. Skönt att ha gjort ifrĂ„n sig alla mĂ„sten pĂ„ förmiddagen. Det enda jag har donat med Ă€r maten. SlĂ€ngde ihop en slags gratĂ€ng med köttfĂ€rssĂ„s, bönor, svamp och pasta. Gick hem hos alla utom vĂ„ran kinkiga lillebror som typ bara Ă€ter köttbullar, makaroner och potatis.... 

Efter maten kom regnet och Ă„skan igen. Barnen tittade pĂ„ en film med Mattias och jag lĂ„g under en filt pĂ„ altanen och lĂ€ste. Love it... Vips var det kvĂ€ll och barnen skulle duschas och nattas. Trötta killar! 

Nu Ă€r det vuxenkvĂ€ll i soffan. Fotboll pĂ„ teven, lite gott att Ă€ta och sedan ska jag nog krypa ner i sĂ€ngen och lĂ€sa igen. Det Ă€r en dag imorgon ocksĂ„. Ska försöka fylla poolen, om vĂ„rt svenska sommarvĂ€der tillĂ„ter det? 😅



Kommentarer


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0