uppesittarmys... 🌙

Dan före dopparedan! Lördag den 23 december. Behöver jag sĂ€ga att vi har en förvĂ€ntansfull kille hĂ€r hemma som snart gĂ„r i taket?! Oj vad han lĂ€ngtar tills imorgon. Imorgon som Ă€r idag nu, eftersom klockan passerat midnatt long time ago...

Elsa och jag tog sovmorgon imorse. Jag sov till klockan 09:00 och Elsa snarkade enda till klockan 10:30. Hon har sovit galet lĂ€nge hela veckan, skulle faktiskt kunna vĂ€nja mig vid det tror jag! Edwin och Mattias var vakna redan vid 7-tiden och hade soffmys nĂ€r jag kom upp, dĂ„ blev det kaffe och frukost. 

Sedan har vi haft en riktig fixardag... Mattias har rökt en massa gott till morgondagens julbord. Fiskar och Ă€lgkött. SjĂ€lv har jag myst med barnen samtidigt som jag arbetat mig igenom en to-do-list. Typ griljera skinkan, ladda kameran, diska dammiga finglas, stĂ€da kylskĂ„pet osv. Har Ă€ven varit till ica och kompletteringshandlat. Och mellan varven har det Ă€ven lagats bĂ„de lunch och middag. Tur att gammelmormor kom hit och hĂ€lsade pĂ„ en stund sĂ„ att inte Edwin dog trĂ„kdöden... 

Efter middagen tĂ€nkte jag Ă€ven dammsuga och torka golven. JulstĂ€dning. Men sĂ„ tĂ€nkte jag bara "fuck it" och sĂ„ struntade jag i det. Jag dammsög ju faktiskt igĂ„r. Och vem kommer att se om mina golv Ă€r skurade pĂ„ julaftonskvĂ€llen? Ingen. Aaah, vilken befrielse det var nĂ€r jag tillĂ€t mig att tĂ€nka sĂ„. Dessutom kommer det förmodligen vara stökigare och skitigare Ă€n nĂ„gonsin efter julfirandet och DÅ kan jag stĂ€da. IstĂ€llet gick jag och Elsa upp till Edwin och byggde lego med honom. SĂ„ mycket mer vĂ€rt! 

Edwin har Ă€ven varit ute med Mattias och hĂ€ngt upp mat till fĂ„glarna och stĂ€llt ut en skĂ„l med gröt pĂ„ bron till tomten. Imorgon nĂ€r han vaknar kommer gröten vara spĂ„rlöst försvunnen och som tack kommer det att ligga ett paket pĂ„ bron. Ja, julen har verkligen fĂ„tt en helt annan betydelse sedan barnen kom! ❀

Innan kvĂ€llen kom fick vi besök av min "morfar" med. Han som jag kallar morfar, som behandlat mig som sitt barnbarn. Och som nu behandlar mina barn som sina barnbarnsbarn. Han kom med ett varsitt kuvert till alla tre ungar. SĂ„ fint! En varsin stor slant som dom ska fĂ„ köpa nĂ„got för efter jul. Inga smĂ„saker, utan nĂ„got som dom verkligen vill ha men som vi vuxna förmodligen tycker Ă€r för dyrt egentligen. Elsa vill nog köpa en hoppgunga och en varm vinteroverall, tyckte hon sa det... Resten av pengarna som barnen fĂ„r i jul kommer vi sĂ€tta in pĂ„ deras sparkonton. 

NĂ€r kvĂ€llen kom blev det dags för den traditionsenliga uppesittarkvĂ€llen. Och enligt vĂ„r tradition brukar Niklas och Emila komma hit och spela bingolotto med oss. Varför bryta en tradition? SĂ„Ă„Ă„ mysigt. Och i Ă„r hade vi ju tvĂ„ nya medlemmar: Elsa och Otilia. Gotjejerna... Elsa höll ut lĂ€nge för att vara henne, hon lĂ„g nöjd pĂ„ golvet hela kvĂ€llen och myste. Sedan slocknade hon vid 22-tiden. Otilia dĂ€remot Ă€r en sömnhatare som bara tar korta powernaps, sĂ„ hon var vaken med oss till mitt i natta! Edwin gick upp och somnade sjĂ€lv vid 20:30-tiden. Trött kille! Han hann ta en dusch och spela lite pĂ„ surfplattan, sedan sussade han sött. 

Nu Ă€r det sovdags för lĂ€ngesen, men jag kĂ€nner mig tyvĂ€rr pigg efter sovmorgonen imorse. Ska dock försöka somna nu snart. LĂ€ngtar tills imorgonbitti nĂ€r vi ska tĂ€nda fjĂ€rde ljuset och titta efter om tomten Ă€tit upp gröten. Sedan vĂ€ntar en mysig dag och kvĂ€ll med nĂ€ra och kĂ€ra. GOD JUL ❀
(null)






Kommentarer


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0