superlördag... 🌲

Helgen är här och julen har flyttat in på riktigt hemma hos oss. Älskade juletid... Min feber försvann turligt nog, så nu är det bara snoret och hostan jag får dras med. Det fixar man ju.

Fredagen inledde jag och alla tre barnen med kalendermys. Det är så mysigt att göra iordning frukost, tända ljus och slå sig ner i soffan och vänta eeenda till avsnittet är slut innan luckorna får öppnas på alla kalendrar dom har. Elsa är nöjd över att få vara med i myset, en tjej med glatt morgonhumör! Till skillnad mot sin mor... Hon kan tydligen vara rent förjävlig på mornarna har jag hört. Ja, tro inte att vi kliver upp tidigt och tittar live på kalendern. Det är jag för trött för. Brukar lura barnen med "oj nu börjar kalendern, skynda er" fast än klockan är runt 9-tiden. Elias som lärt sig klockan hyffsat bra brukar dock genomskåda mina lögner... 

Vi fick en fin fredag, barnen och jag. Vi tittade på Sunes jul, ritade (vet inte hur många teckningar barnen slagit in i julklappspapper...) och sedan kokade vi knäck. Lyssnade givetvis på julmusik samtidigt. Juuuul, juuul. Strålande jul... 🎶

Elsa var nöjd precis när knäcken kokat klart. Okej  "kör kör kör" tänkte jag och började hälla upp den heta knäcksmeten i formarna. Men då kom lilla fröken på att hon var vrålhungrig. Hur göra? Tur man har världens duktigaste bonusson som hjälper mig så mycket nu sedan Elsa kommit. Han tog över och fyllde de sista knäckformarna. Bästa Elias! 

När lillgumman ätit och somnat röjde jag undan i köket, och så provsmakade vi vår knäck. Mmm... Men bara en varsin, för det vankades middag med. 

Efter maten kom vår superhjälte hit. Tompa. Han hörde att vi ville ha en julgran, så han erbjöd sig att åka och köpa en! Ja, min käre sambo vägrar köpa gran eftersom han tycker att han är en exceptionellt bra granhuggare. Jag håller dock inte med, beviset finns ute på vår gård. En lång och gles gran, som han dessutom sågat av toppen på!?Nej, den kom aldrig in i huset ens. Nån måtta får det väl vara. Tur att vår bästa Tom ställde upp när Mattias skulle iväg på julbord med jobbet. 

Så vår fredagkväll blev himla mysig. Barnen var riktigt engagerade i att pynta granen, första året dom inte tröttnar efter tre kulor. Och vilken gran... så tät och fin och enromt stor. Älskar den! För att inte tala om doften. Ljuvlig... 🌲

Granen står så grön och grann i stugan... i ungefär två timmar, sedan välte den. Och inte av sig själv om jag säger så. Elias och Edwin ville nämligen prova att krypa bakom den. Vilket inte gick helt bra. Krasch! Det var barr och julkulor högt och lågt i hela vardagsrummet. Tur att inte Elsa låg i sin babysitter där inne, hon och jag var i vårt sovrum då. Höll allvarligt på att bryta ihop när jag kom in i vardagsrummet... Fy vad arg jag blev. Så pass arg att det var jag som skamset fick säga förlåt, och inte granhuliganerna...  

Tog tre djupa andetag och fick efter många om och men upp granen igen. Knöt till och med fast den i en skruv i väggen. Nu jävlar ska det mycket till innan den välter! 

När allt var fix och färdigt blev det popcorn framför Sunes jul innan bröderna virvelvind skulle sova. Dom var duktiga och somnade själva uppe i sina rum medan jag nattade Elsa. Och vilken kvällsfrid det blev när alla sov. Nog för att dom är underbara, men granincidenten tog kål på mig... Gjorde upp en brasa, tända ljus och la mig raklång på soffan framför ett avsnitt av Jul med Ernst. Sååå mysigt med julgranen klädd och knäck till fredagsgodis! 👌🏼

Idag vaknade vi upp till lördag. Mattias har fullt upp hela helgen så honom ser vi knappt röken av. Grabbarna gjorde morgon tidigt, det skulle ju hända spännande saker idag! 

Redan vi 11-tiden kom mina föräldrar hit och tog med sig båda grabbarna. Edwin skulle ha en heldag hos gammelmormor, dom skulle bygga en julstad och bara mysa. Elias skulle följa med mamma och pappa ner till Gävle och titta på Brynäs. Men allra först skulle dom äta, det var Elias som fick välja ställe och då blev det såklart Mcdonalds... Han var riktigt taggad och lycklig när dom åkte. Sååå roligt för honom! 

Helt plötsligt var det bara jag och Elsa hemma. En riktig tjejmysdag utan måsten! Vi började med en promenad i solen. Så härligt att komma ut efter några dagar inomhus. Promenerade till Ica och hämtade ut paket och köpte med mig lite ensam-hemma-mat. Pizza och choklad, hehe... 👌🏼 

Sedan har vi kramats i soffan, tittat på skidor och burit ner alla julklappar under granen. Nu får barnen stora ögon när dom kommer hem! Ska snart koka lite kaffe innan lillan vaknar igen. Njuter verkligen av att det bara är hon och jag hemma. Det händer inte ofta, så den här dagen är värd guld 

Resten av eftermiddagen och kvällen blir lugn. Mattias, Elias och Edwin väntas komma hem runt 19-tiden så vi har några timmar till att njuta av lugnet. Sedan blir det tv-kväll och lördgsmys! 

(null)

(null)

(null)

(null)






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0