redo för advent... 🕯

Och så kom helgen... Inte vilken helg som helst heller, imorgon är det ju dags att tända första ljuset i adventsljusstaken! Säger det igen, det är en magisk tid vi har framför oss. 

Igår var det fredag och första december. Julkalendern på teve missade vi på morgonen (lilleman kollade på kvällen istället) men alla kalendrar som skulle öppnas hade vi stenkoll på. Barnen har en varsin klassisk luck-kalender, en chokladkalender, en pippi respektive starwarskalender och en snällkalender tillsammans. Den senare är verkligen sååå fin med en massa snälluppdrag som barnen ska göra! Vi vuxna har en trisskalender, så vi kanske äntligen blir rika den här månaden? Det blev en mysig morgon med tända ljus, kaffe och lucköppning... 

Resten av dagen spenderade vi med Carro och Elwira. Igen. Tredje gången dom hälsade på oss denna veckan. HAHAHA. Vi får inte nog av varandra. Fast det är inte sant riktigt, för vi får verkligen nog av varandra ibland... Men det är ju det som är så skönt med vår brutalt ärliga och obrydda kompisrelation. Säger jag: "nej nu orkar jag inte med dig mer, åk hem" så pekar hon finger och säger hejdå. Kanske att hon lägger till ett "skit ner dig" innan hon åker. Men sen är det bra och dagen efter (eller möjligtvis två dagar efter) saknar vi varandra och kan umgås igen. Plättlätt. Ja, det är härligt att vara mammaledig samtidigt som sin bestie! 👯‍♀️

Eftersom det var fredag blev det bullfika. Det hade det i och för sig blivit även om det var tisdag. Sånt är livet just nu... Barnen röjde på med sitt och Elsa hade ett riktigt serioustalk med Carro. Men efrer lunchen pekade vi finger åt varandra och sa hejdå... 

Eftermiddagen ägnade jag och mina barn åt fredagsmys. Ja, även pappsen fick vara med. Gjorde en extremt god köttfärslimpa på älgfärs. Alltså, den godaste köttfärslimpan jag någonsin gjort. Mmm. Ville nästan dricka rödvin till... Sedan röjde jag undan i köket, tände ljus överallt och liggammade Elsa på en filt framför brasan. Drömmigt värre! Nästan lika drömmigt var det att smita ut ensam för att helghandla. Storshopping på Ica kan vara riktigt tillfredsställande ibland. Hämtade även ut ett paket som jag fick skynda mig att slå in när jag kom hem. Ligger sååå i fas med julklapparna nu. Ägnade nämligen torsdagsnatten åt att slå in alla julklappar... Så nu saknas nog bara fyra julklappar att slå in, som är påväg med posten. Underbart att slippa stressa. Har märkt att det här med paketinslagning och julklappsshopping inte är lika roligt och rogivande som det en gång var. För en si sådär 10 år sedan! 

Idag är det lördag och vi startade morgonen med kaffe, tända ljus och alla kalerdrar som skulle öppnas igen. Pappsen åkte tråkigt nog iväg på jobb tidigt på morgonen och blev borta hela dagen... 

Men inte har jag och barnen haft tråkigt för det inte! På förmiddagen gick vi ut i det milda vädret. Kramsnö = obligatoriska snögubbar och lyktor. Vi gjorde en miniverision av båda delarna. Edwin var mycket nöjd och tvingade mig att tända lyktan klockan 12:15. Lyste jäääääättefint sådär mitt på dagen! 

När vi kom in var det lunchdags och vi hade turligt nog kvar av den gudomliga köttfärslimpan! Mums. Efter lunchen tittade lilleman på film och Elsa låg i babygymmet och babblade. Som hon pratar nu alltså. Och speciellt om jag visar filmsnuttar på andra bebisar, eller inspelningar på henne själv. Då flinar hon och pratar ännu mer. Gullhöna! 

Medan barnen roade sig själva gjorde jag ett ryck i tvättstugan. Vika ren tvätt x2 och köra igång två nya maskiner. Dock inte samtidigt såklart, det kräver ju två tvättmaskiner och sån lyx har jag inte. Men tvättkorgen blev tom till slut (om än bara i 30 minuter) och sånt gillar man ju. 

Sedan var det dags för pepparkaksbak! Edwin var verkligen taggad och gjorde det mesta själv, förutom att kavla ut degen och fixa med plåtarna. Han gick även bananaz med kristyr och gjorde dom finaste peppisarna jag någonsin sett. Vi lyssnade såklart på julmusik samtidigt och provsmakade alldeles för mycket deg. Precis som ett perfekt pepparkaksbak ska gå till... 

Efter middagen provsmakade vi Edwins mästerverk och han var riktigt stolt över dem. Vi hamnade i pepparkakskoma efter en stund och låg sedan på soffan enda tills pappsen kom hem vid 19-tiden. Elsa har bara sovit småsnuttar hela dagen (har gjort så hela veckan, men hoppas det är en kort fas bara) så lite senare på kvällen kom tröttgrinet... Fast det svänger fort. Efter en kort powernap blev hon världens gladaste bebis igen. 

Nu ska jag försöka göra som mina barn, sussa sött. Imorgon ska vi morgonmysa med första ljuset tänt och sedan väntar adventsfika hos mina föräldrar. Elias kommer även hem till oss igen, så det blir en fin söndag! ✨ (null)

(null)






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0