helgen är här... 💫

Helgen är kommen och jag pustar ut i soffan. Inte för att veckan varit jobbig, men för att tiden går så fort, och DET är jobbigt. Jag har fullt sjå att hinna med i svängarna... 

Så vad har vi gjort i slutet på veckan då? Jo både jag och Elsan har vaccinerat oss. Lillgumman fick sitt 3-månadersvaccin och även andra dosen med Rotarix. Så nu är hon färdigvaccinerad mot rotavirus. Edwin blev aldrig vaccinerad mot rota när han var liten eftersom det inte ingick i svenska vaccinationsprogrammet då. Hade ingen aning om att det fanns ens. Hade jag haft det hade jag nog betalat för det. För fy vad sjuk han blev av rotavirus år 2015. Magsjuka i en vecka som slutade med sjukhusbesök... Men nu är Elsa skyddad mot just det viruset iallafall. Hon blev även vägd och mätt. Hela 63,5 cm lång och vägen 6,8 kg. Tittade tillbaka i Edwins bok och det visade sig att han var exakt lika stor när han var tre månader. Bara 0,5 cm längre. Kul att kolla tillbaka! 

Efter bvc-besök var det dags för mig att vaccinera mig. Mot hepatit a och b. Får det genom jobbet. Men så blev jag ju gravid så den tredje dosen blev uppskjuten... Men nuså. Skönt att ta det i samma sväng! 

Annars då? Har haft lite mys hos mamma/mormor. Sedan har Edwin även fått ett skrivbord till sitt rum, så vi har möblerar om och donat där inne. Nöjd kille som verkligen haft pysselverkstad... Hans nya grej är att rita tomtar och slå in i paket. Gullunge! 🎅🏼

Vi har inte varit ute så mycket pga det jäkla tråkiga vädret. Inge roligt att ha Elsa i vagnen när det regnar... Ibland känner jag att Edwin blir rejält understimulerad här hemma. Men oftast går det bra. Jag vill ha honom hemma och har inga planer på att "söka tillbaka" hans plats på förskolan. Inte för ens han själv säger att han vill. Frågar ibland, men han vill fortfarande inte. Och jag myser verkligen av att vara ledig med båda barnen, det blir äkta mammaledighet på något vis. Inga tider att passa. Vi gör precis vad vi vill, när vi vill. Inga stressiga mornar och jobbiga lämningar. Guld värt. Varannan vecka hämtar vi dock Elias på skolan, men vi slipper kliva upp tidigt och stressa iväg på morgonen eftersom Mattias skjutsar då. Ett val som vi tagit gemensamt med både skolan och Elias. En timme fritids varje morgon, sedan hämtar jag alltid klockan 13:30 så han slipper fritids på eftermiddagarna. Annars har vi fått klart för oss att han egentligen får vara där tills Mattias slutar eftersom tiderna baseras på vårdnadshavrens arbetstider. Men det skulle aldrig falla oss in, om nu inte Elias själv skulle böna och be om det såklart. Men det funkar bra för oss som vi kör nu. Sen om Edwin skulle vilja börja på förskolan igen så skulle jag ju givetvis skjutsa Elias samtidigt på mornarna. Men nu har jag ju valt att vara hemma med båda mina barn och mysa 100%. Inte stressa mig igenom Elsas första tid. Och hade Elias gått på förskolan fortfarande hade jag mer än gärna haft honom hemma under våra veckor. Men att gå i förskoleklass är något helt annat, en viktig förberedelse för skolan och fröknarna säger själva att vi inte ska "tumma på tiderna". Men vi är glada att vi hittat ett sätt som passar oss bra! Elias vaknar ju ändå först av alla och är skolredo innan Mattias kliver upp ibland. Hade han däremot varit morgontrött och vägrat fritids hade vi nog tänkt om! 

Hur som helst. Igårkväll var Edwin lite väl speedad av både godis och två innedagar. Så han och jag klädde på oss och gick ut i mörkret för att busa. Vi skottade, sopade av bilarna, åkte pulka (läs: jag sprang runt och drog honom), gick på tomtejakt med ficklampor och fångade snöflingor med tungorna. En fin och mysig stund med min stora kille. Ny luft och lite ensamtid var precis vad vi behövde! 

Elsa var på superhumör hela kvällen (ingen feber efter vacciner so far) och var så nära på att skratta. Längtar sååå tills jag får höra hennes skratt. Kan inte tänka mig att det låter annat än ljuvligt... 

Idag har vi lördagen på besök. Jag och barnen spenderade förmiddagen ensamma då pappsen var iväg och jobbade. Musikhjälpen, kaffe, memory och soffhäng. Lagom lördagssyssla. Efter lunch kom Mattias hem och då var der dags för mig att göra mig klar... In i duschen, på med sminket och hoppa i en klänning. Dags för julbord. Mitt första julbord "ute" på år och dar. Gissa om det var gott? Och ljuvligt utan barn, får man säga så? 

Tanken var att ta med Elsa först. Men så bestämde vi att hon fick vara hemma med Mattias och Edwin. Ammade innan jag åkte och pumpade ut ifall det skulle behövas. Sen var jag ju bara 10 minuter hemifrån, om hon skulle bli superledsen eller vrålhungrig. Ja, egentligen är det ju bara maten som Mattias inte kan fixa. Och allt hade gått superbra. Det var så himla underbart för mig att få sitta ner och äta i lugn och ro, utan att vagga ett babyskydd med foten eller bli svettig för att någon skulle börja bli missnöjd. Och maten sen... något utöver det vanliga. Om ni ska käka julbord - åk till Ystegårn! 👌🏼

Väl hemma igen blev det Elsamys. Ammade och vilade i sovrummet. Sedan var det dags för båda barnen att bada. Ja, Edwin har kommit på att han också kan bada i Elsas badbalja om den står i duschen. Saknar ett badkar faktiskt, men det hade inte fått plats här nere. Det får istället ingå i renoveringsplanen på övervåningen. När den dagen kommer... 

Efter badet somnade två trött barn och vi vuxna kollade på en film och tände ljus. Fick hem två nya ljusstakar härom dagen. En julklapp till mig från Elsa. Hon är duktig på att internetshoppa hon! I mitt namn dessutom. En svart lång ljusstake som jag spanat länge på, och en liten Ernstljusstake. Man tackar... Men nu ska vi vuxna också sova. Imorgon ser vi fram emot tredje advent och hemkomsten av storebror Elias! 🌟
(null)

(null)

(null)

(null)





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0