andra advent... 🕯🕯

I gĂ„r var det andra advent, verkligen vĂ€rldens myssöndag blev det. Hade inga som helst planer för dagen, och ibland blir det allra bĂ€st... 

Till att börja med fick jag och Elsa en skön sovmorgon. Elias och Mattias smög upp tidigare och kollade pĂ„ julkalendern och kokade kaffe. Edwin valde att sova kvar hos gammelmormor lördag till söndag. Mysigt för honom! 

Förmiddagen gick Ă„t till att dricka kaffe, titta pĂ„ skidor pĂ„ teven och köra igĂ„ng en maskin tvĂ€tt. Elias tĂ€nde Ă€ven andra ljuset i adventsljusstaken! Sedan Ă„kte Mattias och Elias till stan för att hĂ€mta Edwin och samtidigt storhandla. Vi har Ă€tit rensa-ur-frysen-middagar i nĂ„gra veckor nu, sĂ„ en rejĂ€l pĂ„fyllning var behövligt. Och Ă€r det nĂ„gon som kan handla sĂ„ Ă€r det Mattias, han Ă€r sĂ„Ă„Ă„ mycket bĂ€ttre pĂ„ att tĂ€nka ut middagar och handla sĂ„ ekonomiskt som möjligt. Ekologiskt med för den delen. DĂ€r klĂ„r han mig med hĂ€stlĂ€ngder! 

Under tiden min grabbliga var i stan fick jag och Elsa besök av Peter, Elin, LinnĂ©a och Ebbe. Fantastiskt roligt att fĂ„ trĂ€ffa Ebbe, det var Ă„r och dar sedan! Vi drack kaffe och hade en trevlig pratstund... ☕

PÄ erftermiddagen var hela familjen samlad. Vi Ät Mattias goda chili con carne till middag, sedan gick Elias och Edwin ut och busade i snön. Jag passade dÄ pÄ att röja undan i köket och hÀnga tvÀtt + slÀnga in en ny maskin. En tom tvÀttkorg Àr inte illa pinkat!

NÀr bröderna bus kom in spelade vi lite memory allihop. Mysigt enda tills dÄliga förloraren kommer pÄ besök... Hehe. Efter en stund förflyttade vi oss till soffan istÀllet, och ganska precis dÄ kom Elias mamma hit. Det blev kaffemys i soffan innan vi vinkade hejdÄ. En fin vecka med Elias. Det viktigaste var att vi skulle hinna klÀ julgranen innan han Äkte hem till strömsbruk. Och det hann vi ju. Den hann ju till och med vÀlta en gÄng ocksÄ... Elias slog vad om att granen skulle vÀlta minst en gÄng till innan han kommer hem igen pÄ söndag. Hoppas han har fel...

SöndagkvĂ€llen blev kanonlugn. Unnande mig en lĂ„ng varm dusch innan bĂ„de Edwin och Elsa somnade. Dom kom i sĂ€ng tidigt, sĂ„ vi vuxna kunde kolla pĂ„ teve och dricka julmust i lugn och ro. Sedan kröp jag ner i sĂ€ngen och tittade pĂ„ favoritserien tills jag somnade.

Idag Ă€r mĂ„ndagen pĂ„ besök. Startade dagen med kaffe, tĂ€nda ljus och julkalendermys med Edwin medan Elsa tog sovmorgon. Hon sov rĂ€tt oroligt inatt, tyvĂ€rr verkar det som att jag smittat henne. Snorig igen! Lilla gumman... Men humöret Ă€r det inget fel pĂ„. NĂ€r hon vaknade fick hon komma upp och mysa med oss i soffan. Det nya Ă€r att sitta utan att luta sig bakĂ„t. Hon vĂ€grar nĂ€stan ligga ner i famnen nu. Hon ska prompt sitta upp "sjĂ€lv" i ens knĂ€. Hon försöker Ă€ven föra bitringen och bitgiraffen till munnen nu, heja Elsa! 

Förmiddagen gick sedan Ät till att baka skumtomtefudge. Mamma var snÀll och svÀngde hit med choklad innan hon skulle pÄ gympa. Resten hade vi hemma. Edwin klippte alla skumtomtar i bitar och hÀvde i alla ingredienser. Min duktiga bagare. Han Àr inne i en period nÀr han jÀmt vill hjÀlpa till i köket. Resultatet blev mmmm och lilleman var nöjd.

Efter att vi Ă€tit gĂ„rdagens chili con carne till lunch klĂ€dde vi pĂ„ oss och gick ut. Elsa somnade direkt i vagnen sĂ„ jag och Edwin kunde busa bĂ€st vi ville! Vi Ă„kte madrass nedför en slĂ€nt, lekte kurragömma och spelade sedan fotboll i snön. En rolig timme utomhus! ❄

Nu pĂ„ eftermiddagen har vi hĂ„llt oss inomhus. Gjorde upp en brasa som Elsa somnade framför, sedan tittade jag och Edwin pĂ„ film. Maten skötte sig sjĂ€lv pĂ„ spisen, flĂ€skkorv med potatis och morötter som vi Ă„t nĂ€r Mattias kom hem frĂ„n jobbet. LĂ€ngesen vi Ă„t det, sĂ„ det var gött... 

Mamma och pappa kom sedan pĂ„ lite försenat andra adventsfika. Edwin bjussade pĂ„ sina bakverk; pepparkakor, knĂ€ck och tomtefudge. Mamma hade Ă€ven med sig tre pĂ„sar med mormors ljuvliga lussebullar. Vilken fikafest!  DĂ€refter passade jag pĂ„ att smita hemifrĂ„n en stund. Egentid pĂ„ Ica Maxi... Hur ljuvligt som helst faktiskt. Och inte skulle jag handla nĂ„got förutom mjölk heller! Fast riktigt sĂ„ blev det sĂ„klart inte. Det slank ner lite av varje medan jag gick och strosade runt dĂ€r inne, helt utan stress och missnöjda barn. Till och med en varsin till julklapp till barnen. Fy fan vad sĂ€mst jag Ă€r pĂ„ "att dra in pĂ„ julklappar"... Har dock inte sagt nĂ„tt till Mattias, dĂ„ fĂ„r jag bara skĂ€ll. Heheheh. Tillslut blev klockan sĂ„ pass mycket att det vankadrs lĂ€ggdags för barnen dĂ€r hemma. Dags att rulla hemĂ„t.

Nu sover barnen och jag har fĂ„tt premiĂ€rtittat pĂ„ MusikhjĂ€lpen som dragit igĂ„ng idag. En av högpunkterna i December, vi har en mysig men ack sĂ„ viktig vecka framför oss! âœŠđŸŒ
(null)

(null)

(null)






Kommentarer


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0