from now on... 👀

Torsdag. Redan? Tyckte nyss det var tisdag och att jag var pĂ„ jobbet. Ja just ja, det blev en lite tuffare en-dags-come-back Ă€n vad jag hade rĂ€knat med... För det första var det tungt och tufft (psykiskt) pĂ„ jobbet. Det Ă€r sĂ„ ibland nĂ€r vi jobbar med en sĂ„ utsatt grupp mĂ€nniskor. Mycket hade hĂ€nt, och med facit i hand kanske jag inte borde ha jobbat. Nu slank ju det mesta in i mitt huvud och finns kvar, trots att jag Ă€r mammaledig frĂ„n och med nu. Onödigt att bĂ€ra runt pĂ„ oro, kĂ€nslor och hopplöshet som jag nyss, tack vare semestern, lyckats koppla bort. Men nu Ă€r de tillbaka och gör sig pĂ„minda... 


För det andra var det sjukt jobbigt att vara vaken till 23:30 och samtidigt behöva vara fokuserad. Jag brukar ju ligga och snarka som en gris den tiden... Dessutom hade jag inte en tanke pĂ„ att det var vĂ„r jour-vecka. Det Ă€r den som har kvĂ€llspasset som har nattberedskapen. Och vad tror ni hĂ€nder? Jag hann precis komma hem och slĂ€nga mig i sĂ€ngen, sĂ„ ringer telefonen... Det var bara att Ă„ka tillbaka. Blev vaken till 03-tiden, men sedan fick jag sova i jobbets extralĂ€genget till 06:45 ungefĂ€r. Gissa om jag var trött? Tur det ger klirr i kassan, kan behövas sĂ„hĂ€r i början av mammaledigheten. Ja, tĂ€nka sig att frĂ„n och med nu Ă€r jag heltidsmamma... 

Onsdagen hĂ€r hemma blev extra slapp och slö pĂ„ grund av nattens bravader. Mattias och Edwin lĂ€t mig ta över sĂ€ngen pĂ„ morgonen nĂ€r jag kom hem. Sov till 10:30 ungefĂ€r, sedan vaknade jag till ett tomt hus. Mattias jobbade och Edwin myste hos mormor. DĂ„ passade jag pĂ„ att tanka lite kompishĂ€ng, skitsnack och kaffepĂ„fyllning hos Carro och Elwira. Det piggade upp! ☕

Resten av eftermiddagen blev lugn. TvĂ€ttade en par maskiner tvĂ€tt, bĂ€ddade rent i sĂ€ngarna, peppade (tvingade) Mattias att klippa/röja grĂ€set och efter att vi Ă€tit middag vankades det fotbollstrĂ€ning för Elias som vi ville titta pĂ„. Storkillen... Mysigt att titta pĂ„ och minnas hur kul man sjĂ€lv tyckte det var en gĂ„ng i tiden! ⚜

Idag vaknade vi upp vid 08-tiden. Lyxigt att Edwin börjat sova sĂ„ lĂ€nge! FĂ„r passa pĂ„ att njuta innan hösten, förskolan, förskoleklassen, rutinerna och bebisen Ă€r hĂ€r... Har ju "hĂ€rliga" minnen frĂ„n spĂ€dbarnstiden med vakna nĂ€tter, skrik, panik och grĂ„t. HĂ„ller tummarna för att bebisen (och vi förĂ€ldrar) slippe kolik denna gĂ„ng! 

Idag hade vi en dag hos gammelmormor inplanerad. Jag gjorde slingor pĂ„ henne medan lilleman lekte med lite nya leksaker hon köpt. Vi blev Ă€ven bjudna pĂ„ god lunch. Sedan smög jag ivĂ€g pĂ„ en secondhand-runda helt sjĂ€lv. Blev lite grejer faktiskt... TvĂ„ efter-graviditet-blusar till mig, fotbollsshorts till Elias, lite leksaker till bĂ„da barnen, pyjamas till bebisen, en bok och EN FÅTÖLJ som kostade ynka 150 kronor. SĂ„ himla fin var den, sĂ„ jag slog till Ă€ven fast den inte var den skönaste... Lite vĂ€l rak i ryggen liksom, men den blir nog bra att amma i sĂ„ smĂ„ning om. Kanske gĂ„r att sĂ€tta dit ben pĂ„ den istĂ€llet för "snurrplattan" den stĂ„r pĂ„ nu? NĂ„ja, för 150 kronor kan den fĂ„ vara lite rak i ryggen. För det var verkligen frĂ€sch och i fint skick. Ibland ska man ha tur... 🍀

KvĂ€llen hĂ€r hemma har gĂ„tt Ă„t till att ta reda pĂ„ lite tvĂ€tt och packat upp en pĂ„se frĂ„n Rusta som jag nĂ€stan glömt bort... En fin korg, lite nödvĂ€ndigheter och en silverelefant. Edwin tyckte den var sĂ„ cool sĂ„ vi mĂ„sta köpa den! 

Till middag fick vi nyfĂ„ngad regnbĂ„ge som pappsen hade panerat. Potatis och god sĂ„s till det, himla lyxigt. Sedan blev det chill i soffan för trötta familjen... 

Nu har jag precis duschat och ska strax krypa ner i sĂ€ngen och lĂ€sa en stund. Imorgon vĂ€ntar vĂ„r lilla sundsvallstripp, ska bli skönt att komma ivĂ€g lite! đŸ™đŸŒ



Kommentarer


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0