motiverande samtal

Torsdag och utbildningsdag. Yes, idag gick startskottet för den omtalande MI-utbildningen. Utbildning i motiverande samtal. Den som jag hört så mycket gott om, som ska vara en bra metod i våra samtal med ungdomarna. Så det var med höga förväntningar jag kom dit imorse.

Hur var det då? Alltså, wow vad bra. Så bra innehåll, klockren lärare och himla spännande övningar. Stämningen var på topp och vi var ett skönt gäng från våra olika verksamheter. Ibland när man är på föreläsningar och utbildningar kan man ju känna att man bara vill därifrån. Så tråkigt och tröttsamt. Men idag var det nästan tvärtom. Hade nästan kunnat stanna kvar! Det gör så otroligt mycket om föreläsaren är bra, om upplägget är genomtänkt och hur stämningen mellan "lärare och elever" är. Idag blev det alla rätt (plus fri tillgång till kaffe, frukt och godis) så jag är jäkligt nöjd. Väldigt tacksam att jag får gå den här två-dagars utbildningen och öva upp min samtalsteknik. Varnar nära och kära för att eventuellt bli försökskaniner, hehe!

En lång men bra dag alltså. Vi lyxade till det med lunch nere på stan. Vi är tre "unga tjejer" på mitt jobb, och alla vi går MI-utbildningen. Så det blev en trevlig lunch. Eftermiddagen flög iväg och vips var det dags att åka hemåt.

Hämtade grabbarna grus som varit hemma hos (bonus)mormor hela dagen. Dom hade bland annat bakat äppelpaj, åkt rutchkana och busat för fullt. Dom hade redan ätit middag där, vilket var skönt, då kunde jag bara sno ihop nånting lätt till oss vuxna. Hade hur mycket spagetti som helst över från gårdagens middag. Så jag slängde ihop en ost/skinksås. Enkelt och gott...

Kvällen kom fort och två trötta barn stupade i säng. Godnatt skatterna! Vi vuxna är nere och varvar Brynäsmatch med golvläggning. Blir en jäkla skillnad i köket, galet bra. Men väggarna är inte klara än. Vi fick börja i fel ände pga av olika saker, men det ska nog gå bra ändå. Låt det gå fort bara, börjar bli lite galen på dethär kaos-livet nu...

Vi fortsätter en stund till, sedan blir det ett avsnitt av Svartsjön innan vi somnar. En ny utbildningsdag väntar imorgon. Längtar! Hade dock varit skönt att göra helg efter det, men jag har jobbhelg. Nöjd ändå att jag tagit ledigt på söndag så jag slipper 14-timmars passet då. Skönt med grymt flexsystem! 🙌🏼



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0