livet är bra just nu

Dagarna går. Och fort går det. För en sekund sedan var det söndag? Nåja, livet känns iallafall väldigt fint just nu och jag ska försöka njuta trots att allt går så fort... 

Den här veckan har jag "grisvecka" på jobbet. Med det menas att det är den jobbigaste veckan med flest pass. Ett kvällspass, ett nattpass och två dagpass. Vilket blir ca 40 timmar, alltså väldigt normalt. Men vissa veckor jobbar man kanske bara ett eller två pass, så jag antar att det räknas som mycket att jobba 40 timmar på fem dagar. Fast jag tycker inte att det känns jobbigt, tack och lov. 

I måndags jobbade jag kväll, så jag hann vara hemma enda till 13:15 och mysa med familjen. Känns lyxigt att ha fem minuter till jobbet när jag jobbar på Västerbo! En härlig förmiddag i solen med lek, plask, gräsklippning och lunch. Kvällen på jobbet var hyffsad lugn, sen var det skönt att åka hem strax innan 23:30 och krypa ner i sängen...

Igår hade jag en riktigt lugn och härlig ensam-dag. Barnen var på dagis så att jag kunde sova/vila inför nattpasset. När man jobbar i Forsa händer det oftare att det blir vakna nätter pga olika saker, så det gäller att man är utvilad och redo. Men att sova på dagen gick sådär... Har svårt att slappna av när jag väl blir ensam. Finns ju för fan 1000 grejer att göra! Lovade dock mig själv att inte dammsuga iallafall, vilket jag också höll. Bravo Sara. Kände att det var bättre att carpe diem:a ute i det fina vädret. För det är ju skönare att vila i en solstol än i sängen?! 

Innan jag åkte till jobbet vid 17-tiden hann jag även plantera lite blommor ute, fika med preggot mitt, hämta lilleman på dagis, laga middag och pussa på de stora grabbarna då vi möttes i dörren ungefär. Måste erkänna att det känns lite tungt att åka iväg sådär på tidiga kvällen och veta att jag inte är hemma för ens om 15 timmar ungefär... Men så fort man kommer till jobbet går det bra! Vi hade en mysig kväll med läxläsning och ordspel. Dessutom får man smaka så nya spännande maträtter! Killarna brukar laga mat på kvällarna, sånt som de äter i deras hemländer, och vill alltid bjuda. Verkligen spännande smaker! Det var även en kille som gjorde ett stort glas med cappuccino på "somaliskt vis" till mig igår. Så sjukt gott. 

Natten blev dessvärre lite jobbig. Många vakna timmar med ledsna miner. Jag gjorde mitt bästa, men vem kan trolla bort hemska tankar och minnen? Det här jobbet känns verkligen värdefullt, det ger så otroligt mycket kärlek och värme. Men det är tvära kast... Från att ha suttit och druckit cappuccion i soffan och pratat om drömbilar med en kille, till att trösta en av ungdomarna halva natten och lyssna till minnen och upplevelser en annan inte ens kan föreställa sig. Det gäller att ständigt vara beredd på att ta fram sin inre styrka.

Imorse var jag alltså galet trött efter ungefär tre timmars sömn. Kravlade mig upp i sängen och var extremt glad över att jag hade laddat kaffebryggaren igårkväll. Första kaffekoppen är alltid magisk... 

Runt 8-tiden åkte jag hemåt, ögonen gick i kors. Edwin var hemma med gammelmormor som hade kommit hit tidigt imorse innan Mattias och Elias åkte på jobb/dagis. Egentligen borde Edwin ha varit på dagis idag med, så jag hade kunnat åka hem och sova direkt. Men Mattias kan bara ha ett barn i sin jobbarbil, plus att vi fortfarande bara har 15 timmars förskola till Edwin och vi behövde lägga dom timmarna på tisdag och torsdag istället. Nåja, i framtiden vet jag nu iallafall att det kanske är bäst med dagis de dagar då jag har jobbat natt... För allas bästa, hehehehe. 

Idag hade jag dock tur att mormor erbjöd sig att stanna med Edwin så jag fick sova en stund. Slocknade på två röda och sov riktigt tungt i 1,5 timme ungefär. Sedan kändes det bättre. Gick ut med en termos kaffe och vaknade till liv på soldäcket. Edwin hade somnat och jag fick en lugn stund med mormor. Sedan passade jag på att köra ett städrace innan hon åkte. Dammsuga, tvätta, städa toaletterna, damma och torka golven! Så. Jäkla. Behövligt. Och så jäkla ljuvligt att kunna hänga tvätten utomhus. 

Resten av dagen har varit lugn och skön. Elias och Mattias kom hem lite tidigare och åt middag, sedan har vi varit ute hela eftermiddagen och kvällen. Lekt, spelat golf med Elias nya klubbor och hållt koll på huset. Målar'n (som barnen säger) kom hit och hjälpte Mattias att börja måla. Ja, det går tack och lov framåt. Och fint blir det verkligen! En ljusgrå färg som nästan går lite åt beige? Eller det kanske bara är för att det är första lagret. Hur som helst så blir det en enorm skillnad. Och tänk sen när grunden och taket också får sig en omgång. Singel intill huskanten och spotlights under taket intill väggarna. Kommer bli så bra! Hoppas jag. 

Men nu är det dags att göra kväll. Jag är galet trött och måste samla några timmars sömn inför veckans två sista pass. Jobbar 8-17 både imorgon och på fredag, men sen är det äntligen helg. En ledig sådan! 👌🏼





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0