migrän hela dagen...⚡️

Fredagen till ära vaknade jag upp med migränen från helvetet... Jag har varit väldigt skonad från dessa anfall i några år, för som barn hade jag superofta migrän. Då var det så illa att jag kräktes av smärtorna vid varje anfall. Sedan växte det liksom bort. Men nu det senaste året har det kommit tillbaka lite. En gång i månaden har jag en såndär dag när migränen härskar över mig, och det finns knappt något att göra åt det. Först reflekterade jag inte över mönstret då migränen slår till, men nu har jag förstått hur det ligger till. En gång i månaden, ungefär samma datum. Och i samma veva är jag tvungen att köpa tamponger, resten kan ni nog lista ut... 

Så, idag var det tydligen dags för migränen att komma på besök. Fy vad dålig jag var när jag vaknade. Elias stackarn blev alldeles rålös och tyckte synd om mig. Tack och lov så slipper jag kräkningarna nu, men så jäkla långt bort kändes det inte... 

På med glasögonen, äta värktabletter och dricka lite starkt kaffe. Men nej, inget hjälper. Bara ligga och blunda. Vi som skulle ut på isen idag... Mattias, Tom och barnen fick gå ut själva. Fika, pimpelspön och en varsin unge på pulkorna. Så gav dom sig iväg. 

Jag bäddade ner mig i soffan, hade tur att det var skidor på teven iallafall. Ja, det har inte blivit många knop idag. Min enda uppgift har varit att hålla elden i kaminen vid liv.... Brrrr! 

Tillslut kom två frusna barn in och ville värma sig. Edwin grinade och hade ont i fötterna, lillgubben... Han var nog väldigt trött också, för han somnade på min mage i soffan. Mys! Efter lite lunch gick jag upp och däckade i Elias säng. Sov en liten stund innan jag gick ner och röjde i köket lite. Tyvärr blev jag bara sämre. 

Mamma kom förbi en sväng med lite fredagsfika till oss, mumsmums. Sedan fick jag en skön massage innan hon åkte hemåt igen. Tompa har varit här hela dagen, guld värt. Han och Mattias har underhållit barnen och låtit mig vila. 

På eftermiddagen blev jag och Elias ensamma. Dom andra åkte och handlade lite. Jag somnade igen och Elias tittade på film, tror han slumrade till lite också. När jag vaknade igen fick jag coca cola och en annan sort värktabletter som Mattias hade köpt. Och äntligen... Alla blixtrar i huvudet började avta, illamåendet försvann och hela jag slappnade av. Känslan när migränen släpper är helt magisk. Så otroligt skönt. 

Och vilken energi jag fick när huvudet kändes som varm och skön bomull. Dansade runt i köket och lagade middag. Plockade ihop lite. Och orkade äntligen lyfta upp barnen och pussa på dom. 

Till middag idag blev det fisk, gott gott. Sedan röjde jag undan i köket och hoppade äntligen ur pyjamasen, sådär vid 18-tiden. Haha... 

Tompa ville åka och titta på innebandy, det ville jag och Elias också. Så vi gjorde oss redo och åkte iväg. En sen kvällsmatch, men det var inga problem tyckte Elias. 

En rolig match. Elias träffade en dagiskompis där som han lekte med. Sedan det obligatoriska innebandyspelandet i pauserna. Häftigt att ta med sig egen klubba och få spela inför all publik. Ja, han trivs verkligen på innebany. Han har koll på alla spelare och hejar/applåderar för glatta livet. Vem vet, det kanske bor en framtida innebandystjärna i honom? 😄

När vi kom hem var klockan strax efter 22:30-tiden. Galet sent, men Elias höll sig vaken hela vägen hem. Kvällsfika i bilen, mysigt serru. Sedan somnade han gott. Sovmorgon imorgon kanske? 

Nu är det sena natta och jag ska snart gå upp och lägga mig. Men det är så varmt och mysigt här i fåtöljen framför brasan... Och jag njuter nå otroligt av att vara kvitt migränen. Hoppas på en god natts sömn nu, så jag orkar med morgondagen. Det ska städas, förberedas, bakas lite och så ska vi hämta tårta. Sedan är vi redo för 5-årskalas på Söndag! 🎈





Kommentarer
Carro

Fy tusan!! Jag har de likadant med migränen.. Efter att jag fått Nils, så kom den nån dag innan mens veckan. Så himla hemskt! Å de finns verkligen ingenting man kan göra förutom att trycka i sig tabletter och gå och lägga sig. I princip omöjligt att ta hand om barnen när anfallen kommer. :(
Tur att de släppte för dig mot kvällen, å som du säger... De är magiskt när de väl gör de! Hela kroppen blir så, avslappnad!! 😍

2016-01-09 @ 04:03:57
URL: http://carroskottar.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0