fina julafton 2016 đŸŽ…đŸŒ

Imorse slog jag upp mina ögon prick klockan 07:15 och kĂ€nde mig riktigt pigg. Även fast jag hade kunnat sova till klockan 08:00 sĂ„ valde jag att kliva upp. Det Ă€r ett magiskt lugn pĂ„ jobbet nĂ€r man jobbar helg. SĂ„ mysigt... Klev upp, kokade kaffe, tog en dusch och kikade pĂ„ Nyhetsmorgon i lugn och ro. 


NĂ€r jag kom hem möttes jag av tvĂ„ lyckliga barn. Helt klart det bĂ€sta med julen - barnens förvĂ€ntningar och lyckan i ögonen. Och vet ni? Tomtevettingarna hade varit i farten och hĂ€ngt paket i julgranen ute pĂ„ trappan. SĂ„ det blev en mysigmorgon med paketöppning och glada miner. Riktigt Labyrint/Daidalos-slajm. Wooooaa! Sedan hann vi i princip bara byta om till lite finare klĂ€der innan första gĂ€sterna kom... Mamma och pappa ville komma redan vid 12-tiden för att spendera hela dagen och kvĂ€llen med oss. SĂ„ gĂ€rna sĂ„! 

Ganska snart dĂ€refter ramlade Ă€ven morbror Mattias och gammelmormor in. DĂ„ blev det massor av lek, lite fika och vu började förbereda maten (tack pappa). Lite senare kom Ă€ven min farmor, farfar och farbror hit. DĂ„ bĂ€nkade vi oss allihopa framför Kalle Anka. BĂ„de Elias och Edwin tyckte det var jĂ€ttekul i början, men efter en halvtimme hade dom spring i benen. 

Dags för mat, Ă„rets första julbord för min del. SĂ„ gott. Alla hade bidragit med nĂ„nting, och allt smakade sĂ„ himla bra. Barnen petade i sig lite av varje (Elias Ă„t typ av allt, inklusive sill) men sedan började dom tycka att tomten borde komma... 

NĂ€r vi hade dukat av alla mat, diskat och fĂ„tt lite ordning (tack mamma) sĂ„ skickade vi ut gammelmormor för att byta om till tomte. Det Ă€r hennes jobb det, hehe. SĂ„ runt 17-tiden började vi speja efter tomten genom fönstren. Och mycket riktigt... En tomte ute pĂ„ gĂ„rden! Edwin sprang direkt och mötte upp tomten, helt lycklig. Elias dĂ€remot satt som en igen pĂ„ pappa och började nĂ€stan grina. Hihi, dĂ€r var han inte sĂ„ kaxig. Men sen gick det bĂ€ttre. Det blev bĂ„de kramar och pussar med tomten frĂ„n bĂ„da barnen. Och min kĂ€re mormor gjorde ett bra jobb, barnen fattade ingenting och trodde stenhĂ„rt att det var the real Santa. 

Paketöppning... Jises vad med fina julklappar vi fick allihopa. Och det bĂ€sta? Barnen blev sĂ„ otroligt glada för precis vartenda paket. Alla julklappar var liksom "Ă„h jaaa!" och dom var verkligen tacksamma. 

SĂ„ vad fick dom dĂ„? Edwin fick bland annat en Blaze bilbana + blazebilar, brio brandstation/bana, en stor Alfons, transformer, paw patrol bĂ€ddset, bilar, Alfonsspel, Bamsespel, paw patrol gosedjur, klĂ€der, timmerbil, pengar, mĂ„larböcker, starwars eltandborste m.m. Elias fick tvĂ„ olika Batman-lego, Labyrint/Daidalos pussel, Labyrintspel 2.0, Blaze-bilar, morgonrock, transformer, lego tv-spel, mĂ„larböcker, paw patrol bĂ€ddset, paw patrol gosedjur, experiment-lĂ„da, bil, starwars eltandborste, pengar m.m Tillsammans fick dom Ă€ven Sky och Everest som saknades i deras paw patrol samling, och den stora Pawpatrollern som dom önskat sig. Lycka! 

Oj vad dom lekte under kvĂ€llen. NĂ€r Elias sĂ€ger "tack sĂ„ mycket för allt fint" och Edwin sĂ€ger "vilken fantastisk julafton" blir man alldeles varm i hjĂ€rtat. 

Vi vuxna fick ocksĂ„ mycket fint. Jag fick precis allt jag önskat mig. Först och frĂ€mst en fin och lugn jul med nĂ€ra och kĂ€ra. Men Ă€ven en stor hĂ€lsinge-bricka frĂ„n PiaF design, HĂ„kan Hellströms nya bok, presentkort sĂ„ vi kan köpa nya stolar till köket och en bluetooth-högtalare. Fick Ă€ven en Ernst-vas , en sjukt snygg "snittblomsvas" pĂ„ ett stativ, en "marmor"ugnsform, pengar m.m. Tack tack tack, sĂ„ himla tacksam och glad! ❀

Efter julklappsöppningen var vi alla trötta och nöjda. Lite kaffe och mammas goda pepparkaks/saffrans-cheesecake satt bra. Och julgodis. Barnen lekte för fulla muggar och det blev en lugn och fin kvĂ€ll. NĂ€r alla gĂ€ster Ă„kt hem röjde vi undan i köket. SĂ„ skönt att allt Ă€r undanplockat och diskat. Och tusen tack till mamma och pappa som tog med sig alla kartonger och alla julklappspapper direkt till Ă„tervinningen. Guld vĂ€rt. 

Barnen somnade sent, men gud sĂ„ trötta dom var. Hoppas dom fĂ„r sova gott inatt och vaknar utvilade imorgon. Kan tĂ€nka mig hur roligt det blir att komma ner till lekrummet. 

Vi vuxna har sjunkit ner i soffan nu. Mumsar pĂ„ lite godis och kĂ€nner oss sĂ„ tacksamma. Verkligen en fantastisk dag och kvĂ€ll. Men nu Ă€r vi trötta... KĂ€nns som sagt skönt att allt Ă€r undanplockat, sĂ„ det bara Ă€r att krypa ner i sĂ€ngen snart och sedan fĂ„ vakna till ordning och reda. Imorgon ska vi ju till barnens farmor och farfar för att fira! đŸŽ…đŸŒđŸŽ„âœš




Kommentarer


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0