ännu en hemmadag

Idag har vi hängt hemma hela dagen igen. Dessa dagar är verkligen sköna och härliga! Speciellt när jag faktiskt har blivit rätt duktig på att låta alla "måsten" vänta. Det får vara så på sommaren helt enkelt...

Tisdagen startade lugnt med kaffekoppen ute i morgonsolen. Barnen ville vara inne och leka efter frukosten, så jag och Mattias kunde fortsätta med lekstugan. Han har skrapat, forsatt att byta ut brädor och jag har målat. Jäklar vilken skillnad det blir! Väntar med före-efter-bilder tills det är helt klart. Men herre jisses, det blir som en helt ny lekstuga!

Runt 11-tiden kom granntjejen Elin hit. Gissa om barnen blev överlyckliga?! Vi har knappt sett skymten av ungarna idag med andra ord. Dom har lekt så otroligt bra tillsammans alla tre. Så fint att beskåda!

Mitt på dagen dukade vi ut korv med bröd på soldäcket. Hungriga barn som behövde fylla på med lite energi innan leken fortsatte. Även min kära moder kom förbi och drack lite kaffe med oss. Sedan fick jag faktiskt en lugn stund i solstolen. Mattias slet med lekstugan och barnen förvandlade hela köket till en buss. Andas... Men det är väl klart dom måste bygga en buss av husets alla stolar om dom ska åka på semester till stockholm. Gah, fattar man ju.

På tidiga eftermiddagen kom resten av grannfamiljen hit. Våra bästa grannar! Det blev kaffe och prat ute på soldäcket medan barnen lekte vidare. Så underbart att flytta ifrån grannfejd (i senaste lägenheten) till världens bästa grannsämja. Mattias nämnde att vi behövde köpa fyra "plåtbitar" till lekstugan, men det fick vi då rakt inte köpa för det hade grannarna hemma. Fyra bitar som passade perfekt, det tackar vi för!

Vid 16-tiden gick grannarna hem. Eller ja, dom hete ju faktiskt Tina och Agne. Men Edwin kallar dom för grannarna så det blir att man säger så... Elin ville dock stanna kvar och det fick hon ju såklart. Det känns som ett helt nytt steg i barnens utveckling dethär. Framför allt för Elias. Första kompisen som är här utan föräldrar liksom. Det tisslas och tasslas och jag märker hur roligt Elias tycker att det är. Jag hörde hur han frågade Elin om hon ville stanna här och äta middag, sen hörde jag lite fnitter och så kom båda två ut till mig i köket och frågade. Gullungar!

Så vi fick alltså en middagsgäst idag. Det tycke vi alla var trevligt. Pasta med en krämig kycklingröra blev det och alla åt med god aptit. Jag tror Elias ville imponera lite på Elin, för han hjälpte till att duka av bordet efteråt och sköljde av tallrikarna. Gulligt värre!

Kvällen kom och barnen lekte för fullt. Innan Elin skulle gå hem gick vi ut och spelade kubb. Något som Elias faktiskt var väldigt duktig på! Det blev många matcher och mycket skratt. En riktigt fin sommarkväll... Sedan sa vi hejdå till vår nyfunna kompis efter 8 timmars lek, non stop. Gissa om barnen var trötta?

Vi gick in och gjorde oss natteklara. Lagom tills att vi hade krupit ner i sängen började det åska, blixtra och mullra. Myspys! Vi kurade ihop oss och bara låg tyst och lyssnade. Tror barnen tyckte det var mysigt också, efter bara en kvart hade dom somnat båda två. Godnatt skatterna!

Själv skyndade jag mig ner för att njuta av ovädret på den inglasade altanen. Lovely... Nu fortsätter kvällen med soffhäng!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0