septemberdagar... ☔️

September rullar på, och snart är den riktiga hösten här. När man måste vira stora halsdukar flera varv och klä på sig lager på lager. I år får jag nog även skaffa mig ett par riktiga raggsockor, något jag i princip aldrig har använt förr (#lifeinhouse)! Men eftersom vi nu bor i en gammal kåk kan det nog bli lite dragigt och kallt, dessutom råkar jag bo med en snåljåp. Det ska väl vara 30 minusgrader innan han slår på golvvärmen i köket, eller höjer värmen på elementen... 😏

Hur som helst så är vardagen igång, rutinerna lika så. Jag känner en enorm tacksamhet över att jag kan vara hemma väldigt mycket den här hösten. Edwin har dagis tisdag, onsdag och torsdag i fem timmar. Dessa dagar pluggar jag hemifrån. Resten är vi hemma, om jag inte har nått jobbpass vill säga. Hoppar fortfarande in lite då och då på Dackås (inte lika ofta nu när jag studerar), plus några schemalagda dagar som jag har varje månad. Visst lever vi inte direkt fett. Men vi klarar oss tills jag är färdig och förhoppningsvis lyckas få ett nytt jobb. Och ja, snart är vi där med... Jag har ungefär sju uppgifter kvar av hela utbildningen! Galet. Men det kommer nog ta tid, varje uppgift tar minst en vecka. Nåja, är väldigt tacksam över hur bra vår vardag fungerar idag. Glad att Edwin inte behöver vara på dagis så mycket (även fast han trivs som fisken i vattnet där) och glad för att Elias får välja lite själv hur han vill göra. De dagar jag är ledig från jobb och inte pluggar brukar han vara hemma, men oftast vill han iväg och leka med kompisarna på dagis. Den här veckan har han dock varit hemma väldigt mycket, tror han trivs bra i vårt nya hem! 😄

Det har regnat väldigt mycket i några dagar nu, något som jag tycker är mysigt. Men härom dagen fick vi uppleva vår första utmaning i hus... När vi myste som allra mest framför en sprakande brasa och regnet som smattrade mot rutan, hörde jag något konstigt i hallen. Dripp, dropp! Det droppade vatten genom taket. Min första tanke var helvete!!! Såg framför mig hur vi måsta riva ner allting och tömma sparkontonen. Men ganska snart hittade Mattias problemet. Det var en bit plåt som hade släppt mot balkongdörren på övervåningen. Regnet blåste alltså mot balkongdörren och rann ner mot plåten, som var böjd. Vilket i sin tur ledde till att det rann vidare ner till hallen. Turligt nog kunde Mattias laga det fort, och enligt pappa så har det redan torkat inne i väggarna. Phew! Men vilken jäkla tur att vi var hemma och upptäckte det i tid... (Ännu en hashtag lifeinhouse)! 😅

Igår lyckades jag fynda ett köksbord på Facebook. Ett stort rejält bord där vi får plats ordentligt. Kändes som ett kap för 220 kronor! Mattias kunde hämta det direkt efter jobbet, så jag och Edwin åkte och hämtade Elias på dagis istället för honom. Häftigt att leka en stund på storebrorsans dagis! Men efter en stund åkte vi hem och åt middag som jag hade förberett, fisk och potatis. Vid det nya bordet såklart, haha. Men nu måste vi införskaffa oss sex nya stolar. Ska försöka hålla lite utkik på loppis/facebook först, annars får vi helg enkelt köpa nya! Hur jag nu ska kunna övertala Mattias... 😏

Idag är det Fredag och vi har haft en mysig dag... Elias ville på dagis eftersom dom skulle få åka buss till Borgarparken idag! Så jag och Edwin blev ensamma hemma. Innemys för hela slanten! Mitt på dagen hämtade vi mamma/mormor, jag skulle ändå hämta ett stort paket från Jollyroom med alla barnens julklappar. 

Mommo kom med fina presenter från Prag till barnen, och lite gott till oss vuxna. Puss! Sedan satte hon och Edwin igång att baka en sockerkaka. Efter lite lek och bus kom även pappa/morfar hit, så då blev nybakat till fredagsfika. Mmm! Sedan passade lilleman på att gå ut med båda sina favoriter medan solen visade sig. Själv dog jag i soffan en stund innan det var dags att börja med middagen. Tacofredag! 

Sedan storgrabbarna kom hem har vi hunnit äta mat, mysa med godis i soffan, byggt med klossar och pysslat med lite av varje. En bra fredagkväll där jag faktiskt hunnit flytta runt på lite grejer här hemma, vikt tvätt och tagit en lång varm dusch. Barnen somnade helt utslagna runt 20:30-tiden, så sedan dess har det varit soffan och lite götta för oss vuxna! 👌🏼

Snart blir det dock sängen, imorgon ska vi vara utvilade för en rensa-ur-dag. Vi måste ta tag i garaget och källaren, det blev liksom att vi mest slängde in en massa skit där när vi flyttade. Hoppas vi får nån ordning på bråtet! 😅







Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0