en fin höstlördag... ☀️🍃🍁

Lördag och sovmorgon för hälften av familjen. Jag hade tur och var en av dem som sov till 08:30 ungefär, otroligt skönt. Lite mer otippat var det väl att det var Edwin som var den andra sömntutan, han som nästan aldrig sover så länge. Men är det Lördag så är det!

Morgonen var lugn och skön. Barnen åt snabbt frukost och började leka inne i lekrummet sen. Så vi vuxna kunde avnjuta en varsin kopp kaffe i lugn och ro. Gungstolen i köket är min favoritplats för kaffedrickande. Annars också förresten. Därifrån har jag uppsikt över hela köket (alldeles intill kaminen ifall vi eldar) och så ser jag ju barnen i lekrummet som är alldeles bredvid. På en tavellist på väggen bredvid kaminen har jag ställt ett ord i trä, trots att jag inte är så förtjust i varken väggord eller texter i trä längre, men just ordet "LYCKA" passar så bra där. För det är verkligen så jag känner när jag sitter där i min gungstol. I vårat kök. Framför våran kamin. I vårat hus. När barnen leker i deras stora lekrum. Ren och skär lycka! 

Efter frukost/kaffe klädde vi på oss och gick ut, hela familjen. Projekt: rensa ur garaget och källaren. En massa kartonger försvann, saker och ting hamnade på sin rätta plats. Dessutom blev det en hel del som ska skänkas/säljas/slängas. Efter ett tag tröttnade barnen och gick in med pappsen. Lek och lunch. Själv dök jag ner i dom enorma kartongerna med barnkläder... Har massor efter både Elias och Edwin! En del godbitar sparade jag, sånt som känns speciellt och sånt som jag vet att jag vill använda till Edwin. Resten hamnade i skänka-lådor och sälja-lådor. La upp en del på Facebook köp & sälj, trots att just barnkläder brukar vara svårsålt där... Men jorå, sålde en del på en gång för 250 kronor. Får hålla tummarna för att resten går med, annars skänker jag bort det! Men mest glad är jag över att det blev någorlunda ordning i både garaget och källaren. Nu måste jag bara göra iordning lite bättre klädförvaring uppe i skrubben för alla ytterkläder som inte använda just nu, och växa-kläder...

När jag kom in igen låg Edwin och sov, dom andra två satt och spelade tv-spel. Lagom tills att lilleman vaknade igen kom barnens farmor på besök, uppskattat. Lite kaffe och prat blev det innan hon och Mattias åkte iväg till sjukhuset för att hälsa på Ingemar. Barnen och jag blev ensamma och funderade på vad vi skulle hitta på. Elias röstade på "bubbeldammsugaren" som han kallar Pro-aquan. Så ja, när barnen vill att man ska dammsuga måste man ju passa på! Vi körde igenom hela huset och blev riktigt äcklade över all skit som låg i vattnet när vi dammsugt färdigt. Var kommer all skit ifrån? Passade även på att köra luftrenaren en stund i alla rum, dvs att den står på utan slang inkopplad. Jorå, även då samlade den in en massa damm. Blä! Men skönt att veta att lite har försvunnit iallafall... 😅

Efter dammsugningen gick vi ut. Elias tjatade på mig att jag skulle klippa gräset, men jag tvekade eftersom jag var själv med barnen. Visst, gräsmattan är inhängnad och Edwin kan inte smita, men ändå... Fast Elias övertygade mig, han kunde passa/leka med lillebror under tiden. Okej då! Jag klippte hela gräsmattan och barnen donade på med sitt. Gud vad skönt att få det gjort. Tack för övertalningen Elias! 

När jag var färdig blev det saftkalas på trappan, sedan kom pappsen hem och började med middagen. Fläsk och löksås, mmm! 

Efter maten kom Tompa hit med en megastor boll. Så alla grabbarna gick ut och lekte med den! Själv stökade jag undan i köket och slängde in en tvätt. Han sitta och njuta en stund av tystnaden i gungstolen med, och återigen känna den där lyckan över att bo i hus, ljuvligt... 👌🏼

När resten av familjen kom in blev det lite lördagsgodis och film. Jag passade på att smyga upp och ta en skön dusch och hoppa i myskläderna. Sedan blev det 100% bus för grabbarna, dom jagade varandra fram och tillbaka i hela huset. Alldeles tokiga. Snacka om att springa av sig sockerkicken! 😂

Sedan fick två svettiga och trötta killar ta en dusch innan det blev tandborstning och hopp i säng. Båda två somnade strax innan 20-tiden. Alldeles perfekt. Då kunde jag och Mattias kolla på dom två sista perioderna av Brynäsmatchen i lugn och ro. Tyvärr blev det förlust... 

Nu blir det snart hopp i säng och ladda för morgondagen. En härlig känsla när man får krypa ner i sängen och känna sig nöjd med dagen! 👌🏼






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0