mitten av veckan... ✊

Onsdag och mitt i veckan... Här hemma gjorde vi morgon strax före 07:30-tiden, efter en "vanlig" natt. En vaken lillebror med andra ord. Men det var bara att masa sig upp, båda barnen var pigga och ville ha frukost. Godmorgon! 

En kopp kaffe, sedan var jag på banan. Påklädning, bädda sängarna och göra oss reda för dagen. Elias och Mattias skulle åka och hämta den nya leksaksförvaringen till hans rum. Edwin och jag skulle till föris igen. Tror han förstår när jag säger att vi ska dit, han blir alldeles lycklig och springer mot hallen. 

Innan vi gick in genom föris-grinden så stannade han och klappade sig själv på huvudet, flera gånger. Först fattade jag inte vad han höll på med, haha, men sen så insåg jag ju vad han menade och blev alldeles rörd... Under fruktstunden så sjunger dom en sång om kroppen, där man ska klappa sig själv på huvud/mage/näsa osv. Det var ju det han kom ihåg och ville berätta! När jag började sjunga på den sången så sken han upp och klappade glatt på huvudet. Mammas stora kille! ❤️

Den tredje inskolningsdagen gick lika bra som dom andra dagarna. Nu hade lilleman dessutom fått upp ett fint kort på sin hylla, från när han satt och målade. 

Han hänger på dom andra barnen och är inte det minsta blyg, så himla skönt. Det stillar min ångest en aning! 

Idag fick han även vara ute och leka, så spännande att utforska gården! Sedan var det extra gott att äta lunch, oj vad han äter. Däremot funkade inte sovstunden idag heller... "Sova mamma? Skojar du? Aldrig!" 🙈

Vi fick helt enkelt tacka för oss och gå hem och sova istället. En timmes powernap och en lugn stund i soffan för mamman. Med lite faste-dags-vänlig lunch... 

När lilleman hade vaknat kom Elias och Mattias hem igen. Dom hade hälsat på barnens farmor och farfar en stund efter att dom hämtat Elias nya möbel. 

Även Tompa kom hit. Han, Mattias och Edwin busade i vardagsrummet medan jag och Elias stängde in oss i hans rum. Projekt få-ordning-på-kaoset... 

Elias tyckte det var hur kul som helst att få fixa på sitt rum. Ut med det gamla bordet och de två träbackarna, in med den nya stora möbeln och alla tillhörande plastbackar. Han var så himla noga med vart allt skulle ligga. Sju stycken nya backar som verkligen svalde hur mycket leksaker som helst. En back med massa småsaker, en back med klossar, en back med pysselsaker, en back med lego, två backar med bilar och den sista med blandade grejer. Han var riktigt nöjd när det blev ordning på allt. Hela rummet kändes så otroligt luftigt och stort. Från att det har legat leksaker och bilar överallt, till att allt får plats på ett och samma ställe. Toppen! 

Både barnen tyckte det var jättekul att vara där inne sen. Nytt ju! Dom satt länge och pysslade med en massa småsaker, och var sams hela tiden. Hallelujah... 😅

Då passade jag på att göra ett ryck i resten av hemmet med. Vika tvätt, tvätta mer, starta diskmaskinen, dammsuga och städa båda toaletterna. Rent och fint här! 👌

Lite senare på eftermiddagen åkte jag och Elias till stan. En liten handling på Maxi stod på schemat. Det är så himla roligt att åka iväg med Elias själv sådär. Han är världens duktigaste och goaste. Han pratar om allt mellan himmel och jord, och vill verkligen hjälpa till. "Jag kan ta den där i min vagn Sara, jag tror inte du orkar bära den i din" 🙊

Väl hemma igen var det middagsdags för barnen. Köttfärssås! Själv packade jag upp allt, hängde tvätten och plockade ur och i diskmaskinen. 

Klockan tickade på fort och den tidiga kvällen försvann i lek och bus. Men jäklar vad trött jag var... Höll nästan på att somna där ett tag. Var tvungen att ta en stark espresso, och det hjälpte faktiskt. Phew! 

Efter kvällsfikat blev det lite memoryspel i köket. Äntligen vill Elias spela på rätt sätt, förut ville han spela med korten uppåtvänt. Men han är ju hur duktig som helst på memory, och jag tror att han har insett det själv med. Nu kan vi vuxna inte "låtsas-spela" längre, vi måste verkligen anstränga oss för att inte åka på stordäng! 😅

Runt 19:30-tiden blev det tandborstning och hopp i säng. Elias somnade ganska fort, men med Edwin var det värre. Som vanligt... En timme tog det idag. Trots att han bara sovit 11,5 timmar sammanlagt med nattsömnen och tuppluren mellan 12-13 ungefär. Hur orkar han? Allvarligt, snart provar vi att antingen korta ner tuppluren till en halvtimme på dagen, eller så tar vi bort den helt... Det måste vara för lite för en 1,5-åring att sova så lite per dygn? 😦

Nåväl, runt 21-tiden kunde vi vuxna sjunka ner i soffan efter en dusch. Och då är det tänkt att jag ska orka plugga? Inte en chans... Jag hoppas verkligen att jag kan komma igång igen när Edwin har börjar riktigt på föris. Men fatta vilken ångest jag har inför sommaren... Plugg och heltidsjobb, hur ska det gå ihop med fina sommarkvällar och barn som vill bada? Kämpa kämpa kämpa. Får väl hoppas att Edwin har börjat sova bra då iallafall. 

Nu blir de hopp i säng och ladda inför morgondagen. Elias och Mattias ska tillbaka till jobb/föris igen, och jag ska lämna Edwin ensam på Blåklockan i några timmar. Hujedamig! Men jag tror och hoppas att det ska gå bra för oss båda... ✊








Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0