upp och ner... 😅

Torsdag och morgon runt 07:30-tiden. Jag var trött, men Ă€ndĂ„ inte som jag brukar. Hoppas det börjat vĂ€nda nu... Jag vill kĂ€nna mig pigg! ✊

Vi klev upp och startade dagen med kaffe och frukost. Idag provade jag nĂ„got nytt - bananplĂ€ttar. Mums! Man mosar en mogen banan och vispar ihop med tvĂ„ Ă€gg, sedan Ă€r det bara att steka i valfritt fett. Jag Ă„t mina med keso, kokos och frysta bĂ€r. Verkligen gott och mĂ€ttande! Edwin ville sĂ„klart smaka han ocksĂ„, en dröm för en banan-tokig kille som han! 🙊

NĂ€r vi var mĂ€tta, pĂ„klĂ€dda och sĂ€ngarna var bĂ€ddade ville Edwin ta fram dammsugaren IGEN. Han ger sig inte för ens han fĂ„r som han vill... Jag fattar inte? Nu har dammsugaren varit framme varje dag den hĂ€r veckan, haha. Och inte nöjer han sig med att leka sjĂ€lv med den heller, som förr. Nu vill han att jag dammsuger först, sen ska han göra lika efterĂ„t. Han tycker kanske att det Ă€r skitigt hĂ€r... Vilken press du sĂ€tter pĂ„ din mamma, unge! Ja, det blev alltsĂ„ ett varv med dammsugaren Ă€ven idag innan lilleman tog över. MĂ„ste vĂ€l Ă€ndĂ„ tacka min lilla Ă€lskling för att vi har sĂ„ rena golv nu! Vilket udda intresse för en 1-Ă„ring... 🙊

Medan Edwin "dammsög" i vardagsrummet passade jag pĂ„ att slĂ€nga in en tvĂ€tt och stĂ€da toaletterna ocksĂ„. Hade inte planerat att stĂ€da idag, men det var skönt att fĂ„ lite gjort. Tack igen för att du sĂ€ttar fart pĂ„ mor din, tokunge! 😘

Efter en stund fick jag Ă€ntligen stoppa undan dammsugaren, och vi kunde leka lite annat. Lego pĂ„ Elias rum! Fast jag har en kille med hett humör... Vem Ă€r han lik? SĂ„ fort det krĂ„nglar lite sĂ„ flyger det legobitar över hela rummet, samtidigt som han skriker sin högsta ton. Iiiiiiiiiiiih. Det ilar i mitt huvud av alla dessa skrik-konserter han har nu! 

Vid 11-tiden fick Edwin lite gröt, en halvtimme senare somnade han gott. Tupplur för sonen = soffhĂ€ng för mamman! Kikade min mejl och sĂ„g att jag fĂ„tt min första uppgift av skolan. Men böckerna har inte kommit med posten Ă€nnu, sĂ„ det Ă€r lite svĂ„rt att börja lĂ€sa. LĂ€ngtar faktiskt tills det Ă€r dags att kicka igĂ„ng lĂ€shuvudet! ✊

Lilleman slog till med tvĂ„ timmars powernap, sĂ„ jag hann tanka energi med bĂ„de vila och lunch i lugn och ro. 

Det var en glad och gosig kille som ropade frĂ„n sin sĂ€ng. Åh, det Ă€r typ enda gĂ„ngen man fĂ„r sitta med honom i knĂ€t och bara pussa/gosa/lukta. Men oftast bara i fem minuter... Sen Ă€r det fĂ€rdigmyst. Har inte tid mamma!

Till lunch Ă„t vi spagetti och köttfĂ€rssĂ„s. Är det bara jag som tycker att det Ă€r sjukt drygt att komma pĂ„ bĂ„de lunch och middag för en dag? Min fantasi rĂ€cker inte till... 

NĂ€r vi var mĂ€tta klĂ€dde vi pĂ„ oss och gick ut. Jag hade checkat vĂ€dret genom fönsret, och regnet verkade ha gett med sig. Tjena... Precis nĂ€r jag hade satt ner Edwin i vagnen började det toksnöa. Stora, tunga och blöta flingor som piskade oss i ansiktet. Hur vi Ă€n gick sĂ„ flög dom rakt pĂ„ oss, och vi blev dyngsura. Var tvungen att ta skydd inne pĂ„ Röda Korset, stackars Edwin hade vattendroppar i hela ansiktet. 

Men det var lite tur att vi gick in dit, hittade tre fina ljusstakar i mĂ€ssing. Var av en var en Ă€kta Skultuna. Tjoho! ✹

Det blev alltsĂ„ ingen promenad som vi tĂ€nkte... Vi skyndade hem, in i vĂ€rmen och torka oss! Men redan nĂ€r vi kom in kĂ€nde jag att det skulle bli en lĂ„ng eftermiddag. Grin, gnĂ€ll, skrik och sura miner. Antingen Ă€r det tĂ€nder pĂ„ gĂ„ng, eller sĂ„ Ă€r han inne i en extremt jobbig utvecklingsfas nu. Ingenting Ă€r bra! Han han börjat lĂ€gga sig ner pĂ„ golvet nu och skrika om han inte fĂ„r som han vill. Gaaah. Och nĂ€r han Ă€r pĂ„ "bra humör" sĂ„ testas det grĂ€nser till tusen. KlĂ€ttra, kasta, skrika, slĂ„ss... Det vĂ€rsta Ă€r att orden "nej, ajaj, inte, sluta" gĂ„r rĂ€tt igenom hans öra och ut pĂ„ andra sidan. Han lyssnar inte för fem öre, istĂ€llet gapskrattar han nĂ€r jag blir arg. Tror jag blir grĂ„hĂ„rig snart. SĂ€g att alla barn Ă€r sĂ„hĂ€r? 😅

Vips var det dags att börja med middagen. LĂ€ttare sagt Ă€n gjort med en kille som stĂ„r och drar i min tröja och skriker. Phew! Tillslut blev det klart, och vi orkade inte vĂ€nta pĂ„ pappsen som blev lite sen... Idag Ă„t vi "krĂ€mig korvpasta". Olika starka kryddkorvar i en röra pĂ„ cremefraiche, ost, chilisĂ„s och kryddor. Blandade ihop med pastan och serverade med rĂ„kĂ„lssallad. Edwin fick falukorv. Faktiskt gott! 👍

NĂ€r Mattias kom hem lĂ„g jag helt utmattad pĂ„ golvet och kĂ€nde bara "yeeeees, Ă€ntligen lite avlastning!" Kokade kaffe och sjönk ihop i soffan en stund medan Edwin busade med pappsen. Ungen blev som förbytt. Happ, Ă€r mamma sĂ„ jĂ€kla trĂ„kig? Det Ă€r sĂ„nnahĂ€r dagar (dĂ„ 50% av dagen bestĂ„r av trots, grin och skrik) jag kĂ€nner att det ska bli skönt med dagis för lilleman. Det kĂ€nns som att vi bĂ„da kommer att behöva det innan vi har ihjĂ€l varandra, haha. NĂ€rĂ„, men jag tror Edwin behöver stimulansen av andra barn, fĂ„ göra av med energi och inte lĂ€ngre vara mammas lilla bebis. Fast samtidigt har jag sĂ„dan Ă„ngest över allting. Jag vill inte lĂ€mna bort mitt barn. Jag vill ha koll pĂ„ allt han gör. Kommer nĂ„gon se om han stoppar nĂ„got farligt i munnen pĂ„ dagis? Kommer nĂ„gon att mĂ€rka nĂ€r han har bajsat? Kommer nĂ„gon ha tid att ta upp honom om han vill ha nĂ€rhet? Kommer nĂ„gon se till att han fĂ„r i sig tillrĂ€ckligt med mat? Kommer dom kĂ€nna om han Ă€r blöt och behöver byta om? Ja ni hör ju... SĂ„nt som jag ligger och har Ă„ngest för pĂ„ kvĂ€llarna. Nu vet jag ju att alla pedagoger som jobbar dĂ€r Ă€r jĂ€tteduktiga och erfarna. Jag har ju sjĂ€lv vikarierat pĂ„ den avdelningen sĂ„ jag vet ju vilka fröknar han fĂ„r, hur lokalerna ser ut och hur en dag gĂ„r till. Det kĂ€nns tryggt. Men att inte ha full kontroll gör mig rĂ€dd... 

Pappsen blev alltsĂ„ rĂ€ddaren i nöden denna eftermiddag. En glad Edwin som busade och tokade sig. Jag diskade undan och röjde upp lite hĂ€r hemma, sedan lekte vi allihopa med lego. 

Vid 19-tiden hoppade jag i trĂ€ningsklĂ€derna och körde ett pass. Har Ă€ven lagt till lite styrka efterĂ„t, tror min svaga kropp behöver det. Har ofta ont i nacke, axlar och huvud. SĂ„ lite styrketrĂ€ning gör nog susen! 

Efter trĂ€ningen var jag svettig och nöjd. Kul att inviga nya klĂ€derna! Sedan tog jag en dusch, tvĂ€ttade hĂ„ret och anvĂ€nde den nya ansiktsrengöringen medan Mattias nattade Edwin. Ah, som en ny mĂ€nniska! 👌

KvĂ€llen har varit lugn. KvĂ€llsfika framför Familjen Annorlunda. HĂ€r sitter jag och Ă€r trött för att min lilla 1-Ă„ring testar grĂ€nser och har ett sjujĂ€kla humör, men hur orkar dom som har 12 barn? 🙈

Snart blir det hopp i sĂ€ng. Imorgon vĂ€ntar ett arbetspass för mig. Trots att jag har slitit mitt hĂ„r hĂ€r hemma idag och lĂ€ngtat bort frĂ„n mammalivet sĂ„ kĂ€nns det jobbigt att behöva Ă„ka ivĂ€g imorgon. Jag skulle hellre vara hemma med min vilda lilla Ă€lskling. Ja, faktum Ă€r att jag saknar honom redan nu nĂ€r han sover... Man glömmer det jobbiga fort, och tur Ă€r vĂ€l det! â„








Kommentarer
Elina

Åhhh, kĂ€nner igen varenda ord du skriver!😂
Blir galen hÀr hemma ibland.. SÄ mycket kÀnslor i en sÄn liten mÀnniska.. Skrik, grin, trots, utbrott löper liksom av varandra ..men tur dom Àr vÀrldens sötaste och dom bÀsta i vÀrlden ÀndÄ!
SĂ„ ni Ă€r inte ensamma i denna hÀÀÀÀrliga fas😜

2015-01-30 @ 05:53:20


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0