hipp hipp hurra... 🎈

Söndag den 11 januari 2015. Elias födelsedag! TĂ€nk att det Ă€r hela 4 Ă„r sedan han kom till vĂ€rlden och tog sĂ„ mĂ„nga hjĂ€rtan med storm. Utvecklingen pĂ„ dessa Ă„r har varit fantastisk, och jag kĂ€nner mig som vĂ€rldens lyckligaste som fĂ„tt uppleva dig och din resa. VĂ€rldens bĂ€sta unge. Hipp hurra pĂ„ din dag Elias! 🎈

HĂ€r hemma gjorde vi morgon vid 07:30-tiden. Jag och Mattias smög upp och gjorde allt för att inte vĂ€cka barnen. LĂ€ttare sagt Ă€n gjort... Edwin sov visserligen vidare, men födelsedagsbarnet rĂ„kade vakna innan vi skulle sjunga för honom. Ooops! Men han stĂ€ngde in sig pĂ„ rummet och gick och la sig igen, hihi. 

Ja mĂ„ han leva, ja mĂ„ han leva! SĂ„ng, frukost pĂ„ sĂ€ng och en hel korg fylld med paket. Det var en lycklig kille dĂ€r i sĂ€ngen kan jag lova! 🙊

Edwin tog sovmorgon och missade den mysiga morgonen i Elias sĂ€ng. Men det var kanske lika bra, dĂ„ fick storebrorsan en lugn stund med alla paketen för sig sjĂ€lv. Öppna i lugn och ro utan nĂ„gon liten huligan, haha. Av oss fick han lite smĂ„tt och gott. Allt i frĂ„n klĂ€der, filmer, datorspel, sĂ€llskapsspel, pussel, polisbil som lĂ„ter, Alfons-byggklossar, bilar frĂ„n Cars, angrybird, en Jake som pratade och lite mer. Inget speciellt egentligen, vi kom inte pĂ„ nĂ„got riktigt "wow" i Ă„r liksom. Men vi hade tĂ€nkt ta en tur till en leksaksaffĂ€r sen och se om vi hittar nĂ„got roligt/bra/större som han verkligen vill ha, som inte kommer ligga och skrĂ€pa. Hur som helst sĂ„ blev han glad för presenterna, speciellt nĂ€r han öppnade paketet dĂ€r piraten Jake lĂ„g! 😊

Efter paketöppningen vaknade Ă€ven Edwin. Dags för mysfrukost... Ägg, rostade mackor, yoghurt och kaffe. En bra start pĂ„ dagen! 👌

Sedan var det dags att sĂ€tts lite fart. PĂ„klĂ€dning, duka undan frukosten, diska, skotta utanför dörren, gĂ„ med sopor och göra lite fint hĂ€r. Barnen lekte rĂ€tt bra med alla nya saker, sĂ„ det gick undan. 

Strax före 11-tiden började folket att trilla in. Äntligen tyckte födelsedagsbarnet. Det blev ett tidigt kalas hĂ€r eftersom Elias skulle till sin mamma vid 14:30-tiden. Lyxigt med tvĂ„ kalas samma dag! 😁

Fullt hus hĂ€r hemma! Min mamma, pappa, mormor, farmor, farfar, Peter, Anette, Janne och Tom. SnöovĂ€dret hade tyvĂ€rr stĂ€llt till det för Elias farmor och farfar, men det blev kalas Ă€ndĂ„! 

Presentöppning, sĂ„ng, blĂ„sa ut ljusen och go-fika. Elias var riktigt nöjd med sin coola BlixtentĂ„rta. God var den ocksĂ„. Sedan hade han fullt upp att leka med allt nytt! Dom fleste tyckte att det var himla svĂ„rt att hitta nĂ„nting att köpa sĂ„hĂ€r efter jul, men dom lyckades sĂ„ bra Ă€ndĂ„ tycker jag. Han fick mycket anvĂ€ndbara saker som Ă€ndĂ„ var "roliga" liksom. Bland annat smurf-spel, en byggsats i trĂ€, Blixten-pĂ„slakan, pyssel, böcker, en superhjĂ€ltetröja med mantel och lite annat smĂ„tt och gott. En plĂ„nbok full med pengar ocksĂ„! SĂ„ ja, det blir defenitivt en shoppingrunda dĂ€r han fĂ„r vĂ€lja leksaker helt sjĂ€lv. En nöjd Elias! 👍

NĂ€r alla gĂ€ster hade Ă„kte hem blev det lugna gatan... Phew! Edwin somnade mitt i kalaset, men vaknade lagom tills att lunchen var klar. Eftersom det var Elias dag sĂ„ fick det bli hans favorit - köttbullar. Och han Ă„t riktigt bra! 

Sedan tog vi det lugnt i soffan, man blir trött av kalas! Men Elias var taggad för Ă€nnu mer firande, och tillslut kom Ă€ntligen hans moster för att hĂ€mta honom. En glad kille! Edwin dĂ€remot blev skitsur nĂ€r brorsan skulle Ă„ka ivĂ€g. Lillgubben... Han ville ju följa med. Inte lĂ€tt nĂ€r man inte fĂ„r som man vill. Huvudsaken att Elias har haft en bra dag, och det tror jag verkligen. Stora fina 4-Ă„ringen! â„

NĂ€r Elias hade Ă„kt gick luften ur mig, samtidigt som Edwin blev pĂ„ vĂ€rldens trots-humör. Han skrek och kastade grejer överallt, gaaah... Mattias skjutsade Peter till stan, och jag skyndade mig att röjs undan hĂ€r hemma medan Edwin vandaliserade sitt rum. Sedan fick jag nog. Ge mig friskluft! 

Jag och lilleman tog en skön vagnpromenad nĂ€r det började mörkna ute. Mysigt, och verkligen vĂ€lbehövligt. Vi var ute i nĂ€stan 45 minuter och promenerade, sedan var min trötthet som bortblĂ„st! 👌

NĂ€r vi kom in igen hade pappsen hunnit komma hem. Han höll pĂ„ med middagen, som idag bestod av smörstekt abborrefilĂ© med potatis, sallad och sĂ„s. Himla gott! 

Sedan rullade resten av eftermiddagen pĂ„... Lek och en massa bus. Blir nog grĂ„hĂ„rig snart. Hur fĂ„r man en 1-Ă„ring att förstĂ„ ajabaja? Gud vilken retsticka han börjar bli. Kastar grejer och lipar/hĂ„nflinar mot oss, gör allt som han inte fĂ„r. Skitunge! 

Innan lĂ€ggdags fick Edwin ta ett bad med pappsen medan jag diskade undan och plockade ihop hĂ€r. Sedan var det en trött och gosig pyjamaskille som somnade efter en flaska vĂ€lling. Godnatt! â„

Vi vuxna tog en dusch och sjönk sedan ner i soffan. Söndagsmys framför en film! Men snart Ă€r det dags att hoppa i sĂ€ng och ladda för en ny vecka. Äntligen lite vardag och rutiner. Efter en lĂ„Ă„Ă„ng ledighet ska det verkligen bli skönt. Nu börjar det nya Ă„ret pĂ„ allvar för oss, med allt vad det innebĂ€r! 👍










Kommentarer


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0