en riktigt lugn dag... 👌

Onsdag och morgon vid 08-tiden. Iallafall för mig och smĂ„grabbarna, idag var det pappsens tur att fĂ„ sova ut. Fast snart mĂ„ste vi skĂ€rpa till oss, den riktiga vardagen börjar pĂ„ mĂ„ndag för vĂ„ran del. Och dĂ„ kan man ju försjutton inte ligga och sova halva dagarna! Men Ă€r det jullov sĂ„ Ă€r det... 🙊

Jag kokade kaffe och fixade iordning mackor till pojkarna, sedan myste vi framför teven. Lugn och skön start. 

Men Elias var ivrig och kunde inte sitta still lĂ€nge. Han skulle ju till badhuset! Vi packade iordning badvĂ€skan och vĂ€ckte pappsen. Sedan gjorde vi gröt innan Mattias och Elias skulle Ă„ka. En rolig dag pĂ„ Iggesunds badhus vĂ€ntade för dom! Och som om inte det vore nog sĂ„ skulle ju Ă€ven hans mamma, lillasyster och moster ocksĂ„ dit. Total lycka! 😃

Edwin och jag följde inte med. För det första sĂ„ Ă€r jag inte helt hundra i förkylningen Ă€nnu. Och för det andra sĂ„ hade jag ingen lust att jaga min lilla 1-Ă„riga trotsunge dĂ€r. Ger mig tusan pĂ„ att han skulle ha sprungit och dykt ner i stora bassĂ€ngen om han fick chansen... BadhuspremiĂ€ren fĂ„r vĂ€nta för Edwin! 😅

IstĂ€llet myste vi pĂ„ hĂ€r hemma. Jag tog ett varv med dammsugaren, torkade av alla köksluckor och stĂ€dade toaletterna medan Edwin lekte i sitt rum. SĂ„ skönt att han inte har nĂ„got emot att mamma stĂ€dar! 🙏

NĂ€r jag var klar lekte jag lite med lilleman, men ganska snart blev han trött. Lunch och hopp i sĂ€ng! 

Edwin slog pĂ„ stort och sov i tvĂ„ timmar. SĂ„ jag kunde med gott samvete efter stĂ€dningen sjunka ner i soffan och bara ta det lugnt. Lite fika och skidor pĂ„ teven - perfekt... 👌

Jag hann Ă€ven bestĂ€lla en ny kamera, den jag skrev om tidigare idag. Det blev alltsĂ„ ingen systemkamera den hĂ€r gĂ„ngen heller, kĂ€nner mig inte redo för det och har inget behov av att fota proffsigt. Men om den hĂ€r nya kameran inte uppfyller mina förvĂ€ntningar sĂ„ har jag kanske inget val... HĂ„ller tummarna! Hoppas ocksĂ„ att den hinner komma till pĂ„ fredag sĂ„ jag kan inviga den pĂ„ Elias födelsedag. Det skulle ta 1-2 dagar, sĂ„ chansen finns! ✊

NĂ€r lilleman vaknade var han go och glad. SjĂ€lv var jag rejĂ€lt tankad med energi efter min lilla egentid. Det resulterade i att vi hade himla roligt nĂ€r vi lekte! Min Ă€lskade lilla kille, det Ă€r bara bilar som gĂ€ller. Just nu Ă€r han tokig i Elias Blixten-tofflor och vill gĂ„ runt i dem hela tiden. Tror vi mĂ„ste köpa ett par egna Ă„t honom! 🙊

Efter ett tag kom storgrabbarna hem. En överlycklig lillebror och en nöjd storebror som haft det roligt pĂ„ badhuset. Dom hade handlat ocksĂ„, sĂ„ jag packade upp medan grabbarna satte igĂ„ng och lekte. 

Till middag blev det nĂ„got sĂ„ enkelt som grĂ€ddstuvad pyttipanna med Ă€gg och rödbetor. Men det gick ner! Sedan kokade Mattias kaffe, vi satte oss i soffan och kikade pĂ„ teve. Och tĂ€nk att vi fick dricka vĂ„rt kaffe i lugn och ro. Edwin och Elias lekte sĂ„ himla bra tillsammans. Dom var inne i Edwins rum och lekte med bilar, i tĂ€ltet och lĂ€ste böcker. Vi satt bara och lyssna pĂ„ dom, sĂ„ himla hĂ€rligt. Elias försökte fĂ„ lillebrorsan att förstĂ„, och han i sin tur försökte svara. I sĂ€kert en halvtimme var dom dĂ€r inne och lekte och var sams. LĂ€ngar tills dom kan prata med varandra och bli mer tight. Finaste brorsorna! â„

Efter en stund tog jag tag i diskberget. Sedan hjĂ€lptes vi Ă„t att laga ett skĂ„p som gĂ„tt sönder, alla hyllplan dĂ€r vi har vĂ„ra handdukar hade rasat... Men nu Ă€r det ordning igen! 

Resten av kvĂ€llen fortsatte att vara lugn och skön. Jag passade pĂ„ att ta en dusch medan grabbarna byggde med klossar, sedan fick Edwin ta ett bad. Pyjamasarna pĂ„ för smĂ„killarna och mysklĂ€der för oss vuxna. Vi kröp upp i sĂ€ngen och spelade tv-spel allihopa sen. Elias har blivit jĂ€tteduktig pĂ„ Mario nu!  

Vid 19:30-tiden Ă„t vi lite kvĂ€llsfika innan det blev tandborstning och hopp i sĂ€ng. IkvĂ€ll var det "min tur" att natta Elias, han har stenkoll pĂ„ vilken som ska lĂ€gga honom. Just nu har han en period dĂ„ han bara vill att jag ska göra det, men vi brukar köra varannan gĂ„ng, sĂ„ ikvĂ€ll var det inga problem. Vi lĂ€ste bok och kollade lite pĂ„ surfplattan innan han slocknade. Mattias nattade en trött lillebror medans. Godnatt Ă€lskade ni... â„

VuxenkvĂ€ll i soffan! Slötitta pĂ„ teve och bara ta det lugnt. Ska försöka somna i tid ikvĂ€ll och kliva upp tidigt (tidigare) för en gĂ„ngs skull. Vi fĂ„r se om det hĂ„ller! 😂







Kommentarer


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0