en hemmalördag... ☺️

Lördagen började mysigt, om än lite tidigare än vad jag önskat... Mattias och Peter åkte iväg ut på isen jättetidigt, så redan vid 04-tiden hämtade jag in båda barnen till min säng. Såå mysigt! Men klockan 07:30 var det morgon enligt storebror, trots att dom somnade sent igårkväll. Självklart vaknade Edwin också, goooodmorgon! 🙈

Vi klev upp och gjorde frukost, en mysig stund i köket innan det började krypa i grabbarnas ben. Dom började leka på en gång och jag donade på här hemma. Att röja undan i köket är såå mycket roligare nu när all disk inte läggs på hög i diskhon. Älskade diskmaskin! Jag vek även tvätt och slängde in en ny maskin. Elias hade valt kläder till både honom och lillebror under tiden, snygga killar! 

Som vanligt ville Edwin ta fram dammsugaren, så medan han "dammsög" hjälpte Elias mig att bädda rent i alla våra sängar. Han valde vilka sängkläder vi skulle byta till. Spindelmannen till sin egen säng. Edwin fick blåa med bubblor och vi vuxna fick rosa sängkläder med blommor, trots att han trodde att pappsen inte skulle bli glad. Haha! 🙊

Rent och fräscht i sängarna, dags att hänga tvätten... Ja, jag var ingen rolig "lekmamma" på morgonen. Men det är skönt att få lite gjort direkt, så kan man slappna av och vara desto roligare resten av dagen! 

Vid 11-tiden fick grabbarna en portion gröt, sedan hade vi en trött lillebror. En halvtimme senare sov han sött, så jag och Elias fick en mysig stund i soffan. Kaffe, lite godis och målarverkstad. 

Efter en stund kom min mormor hit och hälsade på. Hon och Elias fortsatte att rita, själv åkte jag till affären. Hade tänkt gå dit med pojkarna egentligen, men tur jag inte gjorde det... Det var nämligen snorhalt ute, och stormade som bara den! Dessutom kunde jag ju passa på att storhandla när jag var själv. 

Väl hemma igen packades allt upp. Edwin sov fortfarande och vaknade inte förens han hade sovit i nästan tre timmar! Oj oj oj, men det behövde han verkligen. Båda barnen har nämligen gått och blivit förkylda igen. Suck! En massa snor och hosta... Även jag vaknade upp och var lite tjock i halsen, så ja - det är väl dags nu igen! 😔

Det blev en sen lunch, men ack så god. Plättar med grädde och äppelmos! Mums tyckte vi allihopa. Sedan blev det lite mer bus innan vi sa hejdå till gammelmormor! 

I samma veva kom även Mattias och Peter tillbaka. Dock utan fiskar! 🙊

Resten av eftermiddagen har varit lugn och skön. Lek varvat med soffmys. Mattias ville laga mat idag och bjöd på pasta med baconsås. Sedan var det dags att premiärdiska i maskinen. Tjoho! Hur ska jag kunna vänja mig vid denna underbara maskin? Det kändes nästan som att jag bara struntade i att diska. Men nä, diskbänken var ren och fin utan en massa tallrikar och glas! 😁

Elias och Edwin fick hoppa ner i ett bad sedan. Pappsen gjorde ett mega-skumbad till dom, populärt! Efteråt hade vi två gosiga pyjamaskillar, ganska så trötta också...

Dags för lördagsmys! Elias fick kinderägg och en liten skål med godis. Edwin fick nå "rispuffar" med smak från Ellas kitchen. En mysig stund framför Pippi Långstrump. Två nöjda barn som mumsade för glatta livet. 

Elias hosta blev bara värre och värre ju längre kvällen led, tyckte han kändes varm också. Men tempen låg på 37,5 ungefär. Efter lite hostmedicin var det dags att borsta tänderna och göra sig natteklar. Men då kom världens hostattack som resulterade i en rejäl spya i toaletten. Lilla gubben! Men det var nog rätt skönt att få upp lite slem, för det låter så jobbigt i lillhalsen... Sedan var det en utmattad storebror som somnade på några minurer. Båda barnen sa godnatt runt 19:30-tiden. Trötta och nybadade i renbäddade sängar. Godnatt älskade barn! 

Nu är det vuxen-time! Chips, godis, tända ljus och soffhäng framför en film. En lugn och skön lördag. Imorgon tar vi nya tag och laddar för kalas. Fina Ida fyller nämligen 2 år idag! Hipp hurra! ❥ Det är en storebror här hemma som längtar otroligt mycket tills han får ge sitt paket, hihi. Han tyckte vi kunde flytta kalaset och åka dit redan idag! 🙊






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0