en lugn tisdag... 🍃

Tisdag och en trött mamma, som vanligt. Men Edwin ville upp samtidigt som pappsen och storebror, sĂ„ det var bara att göra morgon. PĂ„ med kaffebryggaren och vinka hejdĂ„ till storgrabbarna! 👋

En lugn stund i soffan blev det. TvĂ„ koppar kaffe, sedan vaknade jag sakta tilll liv... Lite lek och bus med lilleman. Men jag tycker det Ă€r svĂ„rt att "leka med" honom nu, han tycker inte att jag Ă€r speciellt rolig och tröttnar fort pĂ„ mig. Fast Ă„ andra sidan sĂ„ blir han ocksĂ„ uttrĂ„kad ibland nĂ€r jag typ hĂ€nger tvĂ€tt osv... Jag fĂ„r sĂ„ dĂ„ligt samveten nĂ€r jag inte leker med honom? Hur gör ni mammor? Leker ni med era barn ofta, typ hela tiden? Är det bara jag som inte alltid orkar, och tycker att det Ă€r skönt att tex fĂ„ dona med nĂ„got annat ett tag? Detta stĂ€ndiga samvete... Att vara mammaledig Ă€r underbart, men ibland Ă€r det tufft ocksĂ„! 🙈

NĂ€r Edwin tog sin första powernap kunde jag iallafall med gott samvete pusta ut en stund i soffan. Vek lite tvĂ€tt och gjorde mig iordning ocksĂ„, innan lilleman vaknade och ville ha gröt. Det blev en sen frukost för honom idag, tack vare en flaska morgonvĂ€lling. 

Vid 11-tiden Ă„kte vi mot stan. En trĂ€ff med Edwins bĂ€sta tjejkompisar! Kul att ses igen. Vi fick en mysig stund hemma hos Elina och Iris. Även Britta och Lo var dĂ€r. Kaffe, fika, lek, bus och en massa prat. SĂ„ hĂ€rligt för bĂ„de barn och oss vuxna att fĂ„ trĂ€ffas och leka/prata av oss! 👌

Efter att Edwin fĂ„tt lunch i magen Ă„kte vi hemĂ„t. En tröttiskille! Trodde att han skulle somna i bilen, men icke. SĂ„ nĂ€r vi kom hem tog vi vagnen till Röda korset, men han somnade inte dĂ„ heller. Jag hann iallafall fynda nya snygga gardiner till sovrummet, och en Luigi-gubbe till Elias. 

VĂ€l hemma igen blev det hopp i sĂ€ng för lilleman. Eftermiddagstupplur... Jag donade pĂ„ med lite av varje medans, och hann ta igen mig pĂ„ soffan en stund. 

Klockan tickade pĂ„ och jobb/dagisgrabbarna kom hem. Ingen middag pĂ„ bordet, vi hade bestĂ€mt att vi skulle Ă€ta senare... Ett besök till svampskogen stod nĂ€mligen pĂ„ schemat! 🍄

Jag, Elias, Mattias och Peter Ă„kte ivĂ€g pĂ„ svampjakt. Min kĂ€ra mamma kom hit och var med Edwin under tiden. Hittade vi nĂ„ge svamp dĂ„? Nej... Bara nĂ„gra stycken. Men Elias tyckte att det var roligt endĂ„. Kul att vandra omkring i skogen, det fanns ju en massa fina pinnar och kottar! 🙊

Klockan hann bli strax över 19 innan vi kom hem. SĂ„ idag blev det en sen snabbmiddag, pyttipanna. Och nĂ„gra smörstekta trattisar till. Edwin var vaken med oss bra lĂ€nge, och höll humöret uppe! 

Runt 20-tiden började barnen att bli rejĂ€lt trötta. För Elias del sĂ„ innebĂ€r det grin för minsta lilla. Hopp i sĂ€ng! BĂ„da tvĂ„ somnade rĂ€tt fort, sov gott Ă€lsklingar! 💙

NĂ€r det blev lugnt och tyst hĂ€r hemma tog jag tag i disken. Sedan satte jag upp lite nya vĂ€ggord som kom med posten idag. Även vĂ€ggdekorationerna som jag ska pyssla med i barnens rum. Dekorplasten i marmor var tyvĂ€rr slutsĂ„ld, men helt Ă€rligt sĂ„ gör det ingenting. Visste Ă€ndĂ„ inte riktigt vad jag skulle göra med den... Paketet med nya lakan och 5 meter plastad frottĂ© kom ocksĂ„. SĂ„ nu Ă€r vi redo för ny sĂ€ng! 👌

Nu Ă€r det soffhĂ€ng som gĂ€ller... Det blev inget trĂ€ningspass ikvĂ€ll. Allt blev sĂ„ sent, och jag har ju Ă€ndĂ„ fĂ„tt njuta av en skogspromenad. Det gav ocksĂ„ energi och njutning. Jag hade Ă€ven planerat att fĂ€rga utvĂ€xten, men det skjuter jag ocksĂ„ upp tills imorgon. Det Ă€r tillĂ„tet att bara ligga pĂ„ soffan ibland ocksĂ„! 









Kommentarer
Johanna

Skippa dÄligt samvete! Vissa dagar leker jag inte med barnen och andra blir det betydligt mer. Dom mÄste ju lÀra sig att vara sjÀlva lite ocksÄ. Man kan inte ALLTID hÄlla pÄ med dom. SÄ Àr det bara - som Elias brukar sÀga.

2014-09-16 @ 22:42:51
URL: http://johanna--ostlund.bloggplatsen.se
Sara

Jo, det Àr nog som du sÀger! Att det Àr nyttigt för dom att fÄ vara sjÀlva och utveckla sin egen fantasi... Men ibland sÄ verkar han ha sÄ trÄkigt nÀr jag donar med annat, eller sÄ tycker jag att han ser sÄ ensam ut nÀr han sitter och leker sjÀlv. Det Àr dÄ jag fÄr dÄligt samvete, fast Ä andra sidan kanska han har det superlugnt och skönt dÄ! Haha :) Skönt Ä höra att inte alla ligger

2014-09-17 @ 12:40:16
Sara

* skönt Ä höra att inte alla ligger pÄ knÀ pÄ golvet och leker hela dagarna!

2014-09-17 @ 12:41:00


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0