dalar och toppar... 😅

Onsdag och Ă€nnu Ă€r vi sjuka... Snor och hosta i överflöd. Sovmorgon var det dĂ„ligt med dock. Strax efter 06-tiden vaknar vi av att vĂ„ran lilla duracellkanin sitter och hoppar i sĂ€ngen mellan oss. AlltsĂ„, hur orkar han? Tur att hans glĂ€dje smittar av sig iallafall, haha. 

Vi lĂ„g och drog oss i sĂ€ngen sĂ„ gott vi kunde. Edwin vill ju till varje pris kicka igĂ„ng dagen sĂ„ fort han slĂ„r upp ögonen... Efter ett tag kom Elias in till vĂ„ran sĂ€ng ocksĂ„. Morgonmys! 👌

Frukostdags. Det kĂ€ndes som helg nĂ€r hela familjen var hemma, sĂ„ varför inte Ă€ta en helgfrukost? Kaffe, rostade mackor, olika pĂ„lĂ€gg, fil, flingor och annat gott dukades fram. MĂ€tta och belĂ„tna! 😋

Sedan klĂ€dde vi pĂ„ oss och funderade pĂ„ vad vi skulle göra av denna dagen. Barnen Ă€r fortsatt snoriga, men pigga och leksugna. Vi vuxna Ă€r "bara" förkylda vi med. Liksom allmĂ€nt seg, snoriga och hĂ€ngiga. Ingen av oss har varit sĂ€ngliggandes med feber, tack och lov. 

Jag kĂ€nde för att göra lite nytta. Det sĂ„g förjĂ€vligt ut hĂ€r. Skitiga golv, tre torra tvĂ€ttar att ta reda pĂ„, Ă€ckliga toaletter och allmĂ€nt rörigt... SĂ„ vi delade upp oss! Elias ville hjĂ€lpa mig hĂ€r hemma, sĂ„ vi skickade ivĂ€g pappsen och Edwin til min mamma. Sedan kunde vi dona bĂ€st vi ville! 

Vi började med en liten urrensning. Datorrummet har man knappt kommit in i pĂ„ ett tag. Badringar, baddjur, ouppackade vĂ€skor och annat skit. Fy! SĂ„ vi tog ur luften ur alla badsaker och bar ner till förrĂ„det. Gjorde iordning dĂ€r sĂ„ att det iallafall gĂ„r att komma in! 

Sedan var Elias hur duktig som helst. Han rensade ur en massa leksaker frĂ„n sitt rum! Trodde han skulle Ă„ngra sig tusen gĂ„nger, men nĂ€rĂ„. Mattias har bokat ett loppisbord pĂ„ Folkan om nĂ„gra helger, sĂ„ jag sa att Elias kunde fĂ„ sĂ€lja lite leksaker dĂ€r och tjĂ€na pengar. Det nappade han pĂ„! SĂ„ det blev en kasse med loppis-saker frĂ„n hans rum, och tvĂ„ kassar med trasiga leksaker och annat skit som ska slĂ€ngas. Bravo! 👍

Sedan fick Elias titta pĂ„ film med hörlurar medan jag tog ett varv med dammsugaren. Kom in i ett flow och gjorde ett litet ryck. Torkade golven, stĂ€dade toaletterna, dammade, vek ett ton med tvĂ€tt och slĂ€ngde in en ny maskin. Tjohej vad skönt... Mycket hĂ€rligare att vara sjuk nĂ€r hemmet Ă€r stĂ€dat och luktar linoljesĂ„pa! 👌

Vid 14-tiden kom resten av familjen hem. Men ingen var direkt social, alla tre grabbar somnade! 🙊

Jag fick en lugn stund som jag Ă€gnade Ă„t matlagning. Det var lĂ€nge sedan vi Ă„t nĂ„gon bra middag, sĂ„ idag var det dags att anstrĂ€nga sig! Det blev kryddade kycklingfileĂ©r i ugn, med pesto-pasta och en god sallad. Jag blev jĂ€ttesugen pĂ„ pesto huxflux, sĂ„ jag var tvungen att köpa en burk. JĂ€ttegott att blanda i pastan! 😋

NĂ€r grabbarna vaknade frĂ„n sin tupplur mumsade vi pĂ„ maten. MĂ€tt i magen! Sedan följde en eftermiddag med dalar och toppar... Glada lekstunder följt av gnĂ€ll och grin. Elias verkade fĂ„ feber ett tag, men jag vet inte? Grinade, orkade inte stĂ„, klagade pĂ„ magont och var allmĂ€nt nere. Men efter ett tag gick det helt plötsligt över. Jobbigt att vara förkyld... 💙

Mattias fick Ă€ran att diska undan medan jag och barnen lekte. Sedan Ă„kte storebror och pappsen ivĂ€g en stund. Dom fick för sig att kolla hur det sĂ„g ut i bĂ€rskogen. Jag och Edwin myste och snorade vidare hĂ€r hemma. Mitt stĂ€dryck tog ut sin rĂ€tt, jag blev alldeles slut och mosig i huvudet... 

Det blev tidig kvĂ€ll och det var min tur att fĂ„ lĂ€gga mig och vila en stund. Men istĂ€llet ville jag ta en lĂ„Ă„Ă„Ă„ng varm dusch i min ensamhet. Det gav minst lika mycket energi som en powernap, om inte mer. KĂ€nde mig lite piggare sen! Passade Ă€ven pĂ„ att sno Ă„t mig en ensam stund i datorrummet medan grabbarna lekte. Framkalla lite bilder (eller lite, enda sen i januari...) och betala rĂ€kningarna för paketen jag fick hem i veckan. Lite att stryka frĂ„n min lĂ„nga to-do-list! 😅

Nu Ă€r det kvĂ€ller, och barnen har Ă€ntligen somnat. IkvĂ€ll var dom omöjliga! Sova som Ă€r sĂ„ jĂ€kla skönt ungar?! 🙈

Jag har hamnat i soffan framför Trinny & Susannah, med en whisky. Hoppas det kan mota bort alla dumma bakterier. Sedan blir det hopp i sĂ€ng, och hoppas pĂ„ att natten och morgondagen blir bra! 😊





Kommentarer


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0