en del av mig...

Jag har alltid vetat att jag är en person som analyserar allt på djupet. Precis allt. Händelser, människor, text, ord, musik, smaker, ljud - ja allt. Min hjärna kan gå på högvarv efter att någon pratat med mig. Varför sa hon så? Hur lät hon? I vilket tonläge pratade han? Vad menade han? Lät hon inte lite sur? Ett enda ord, eller en mening i en text, kan få mig att speeda igång tills jag har analyserat sönder allting. Det kan dra iväg hur långt som helst... Ett ynka litet sms kan överta hela min hjärna. Och detta i sin tur, leder till att jag glömmer bort andra viktiga saker. Jag kan glömma att svara på ett sms, bara för att jag har överanalyserat det i min hjärna. Jag kan glömma viktiga saker, för att huvudet redan är fullt med utredningar och tänkbara svar. Ja, för hela tiden letar jag svar...

Jag är också en person som tar åt mig otroligt mycket. Jag tror ofta det värsta (eller mest otänkbara) och målar upp senario efter senario i mitt huvud. Och det här med negativ energi... Det är hemskt. Det kan tex. vara en person i min närhet (eller som jag inte ens känner) som verkar sur, arg, less, nedstämd. Då smittar det av sig på mig. Jag får en dålig känsla i hela kroppen. Hjärtklappning. Jag blir full med negativ energi och måste gå till botten med det, vad är det för fel? Vad är svaret? Och så är hjärnan igång och arbetar. Löser problem som inte ens är mina egna... Jag tar på mig den andra människans humör liksom.

Av en slump så läste jag häromdagen om något som kallas high sensitive person. Hsp. Och direkt så kändes det liksom som att jag fick ett svar. Det finns fler! Det är inte jag som är ett psyko! Det finns fler som analyserar allt i minsta lilla detalj, som tar på sig andra människors humör, som blir nervös över att inte ha kontroll på allt som ska göras, som har behov av att vara helt ensam ibland och oroar sig för saker som man inte ens kan påverka. Det kändes liksom som "jahaaaa..."

Nu måste jag läsa mer om det här. Försöka förstå. Kan man öva på att bry sig mindre? Öva på att lugna ner sig? Öva på att strunta i vad andra människor har för humör? Öva på att inte ta åt sig? 

En sak vet jag iallafall. Människor som utstrålar negativ energi är inget man själv ska lägga energi på. Tänk om det vore lika enkelt som att skriva det... 






Kommentarer
Anonym

Det är sååå sjukt!
Jag blev medlem på en "krigar" sida på fb för att kunna lätta lite på trycket inom mig innan jag själv kunde erkänna om att jag mådde dåligt och hade ångest.
Dom sa just de där, har du läst om Hsp? Ja ba, Ööh naej vad är de?!
Å jag kan bara säga - Jag är exakt likadan! Det är helt sjukt. Du är inte ensam! :)
Men jag överanalyserar också, ALLT. Varenda liten detalj. Varför sa hon sådär, varför använde hon de där tonläget, vad menade hon med de? Har jag gjort nåt fel, eller varför sa hon så....
Å sen just andras humör också, är nån sur, ledsen eller irriterad så kan inte jag släppa de förrän JAG själv har fått dom på bättre humör eller löst problemet åt dom! Jag tar på mig alldeles för mycket av andra liksom. Som jag själv inte ens kan lösa!! Det är såå fruktansvärt jobbigt alltså :p
Å de går liksom inte bry sig mindre heller. För andras problem känns som mina liksom.
Å jag behöver precis som du, får vara ifred ett tag. För hjärnan går som sagt på högvarv heela tiden. Å de är så skönt att få "lösa" och ordna upp den ifred. Annars blir jag irriterad när nån avbryter mina analyseringar i hjärnan :p

Jag tror du och jag är rätt så lika :)

2014-10-18 @ 08:55:11
URL: http://carroskottar.blogg.se
Sara

Men gud vad skönt att höra!!!! Har trott att jag bara varit extremt känslig och försökt trycka det åt sidan... Men det är ju såhär det är liksom. Går inte att hålla emot... Tyckte att allt stämde så himla bra in, sjukt att man inte vetat något om det innan! Det jag tycker är jobbigast är det här med att man så lätt tar på sig andras humör... Sjukt jobbigt att ha en dålig känsla i hela kroppen, trots att man själv egentligen mår bra! Sen är jag extrem att analyserar när jag läser något. Varenda punkt, lusläser varje stavelse och försöker få fram något ur texten. Haha, ibland måste jag bara skratta åt mig själv! 🙈 Men gud vad "härligt" att få höra att det finns fler. Tror också vi är rätt lika i ganska mycket :-) Vi får försöka vända den här "sjukdomen" (eller gåvan!) till något bra :D

2014-10-18 @ 12:22:01
Frida Flodin

Jag är precis lika dan Sara! Är sjukt känslig och överanalyserar precis allting! Så du är inte ensam!

2014-10-18 @ 16:07:49
Carro

Ja men jag är precis likadan när de gäller att analysera meningar. Å även fast dom som skrivit de kanske bara menar de som står, så kan jag tro att de ändå inte är så. Å har jättesvårt att tro på folk. De blir nästan som att jag tänker att "nej men sådär är de inte nu ljuger du" liksom, även fast jag inte säger de högt. Men jag ränker de :p
Men hur vänder man sånt här då?? :)

2014-10-18 @ 19:15:21
URL: http://carroskottar.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0