en trött och gnällig dag... 😴

Måndag! Som barnen kickade igång före tuppen... Det var en trött mamma som kravlade sig upp ur sängen. Edwin vaknade redan vid midnatt och ville komma till våran säng, sedan bökade han runt resten av natten. Lillhjärtar har gått och blivit förkyld... 😥 Elias däremot sov hela natten i sin säng, utan blöja. Inte en enda droppe i sängen! Han ropade på oss vid 5-tiden och ville kissa, sen somnade han om. Så himla duktig, storkillen! 

Morgonen var lugn. Barnen var trötta och mysiga, tack och lov. Vi hann äta frukost med pappsen innan han åkte på jobbet, sedan blev det soffmys. En kille kom och fixade nått med rören till vår tvättmaskin, så äntligen kan vi tvätta! Ligger väl en två-tre tvättar efter... Elias målade teckningar till honom och teroriserade stackarn med frågor. "Varför gick det så fort? Varför har du sånna skor? Vilken bil har du?  😂

På tidiga förmiddagen brakade helvetet lös. Två gnälliga barn och en mamma som fastar... Ingen bra kombination! Edwin är supersnorig och glansig på ögonen, lite varm också. Det enda som dög var mammas famn. Så fort jag la ner honom så gallskrek han. Det var bara att bubba runt på honom. Samtidigt som Elias var på väg ut hundra gånger, satt och skrek i trappuppgången och tyckte att jag var världens dummaste. Svårt att vara två barn till lags ibland... 

Turligt nog fick vi besök mitt på dagen. Min farmor, farfar och mormor kom hit på fika. Phew, lite avlastning och en kopp kaffe! ☕️ 

När vi hade fikat klart fick Elias äntligen som han ville - vi gick ut en sväng. Edwin somnade i vagnen och vi gick en sväng till Röda Korset. Lyckades fynda jättebra överdragsbyxor och gummistövlar till Elias. Även två hängkrukor till balkongen, och gardiner till sovrummet. ElliPelli plockade på sig ett gäng bilar, lyckades dock övertala honom att bara köpa en. Allting gick för 70 kronor, som hittat! 

När vi kom hem igen fick vi mer främmande. Den trötta mamman jublade! Mamma, Carro och Tom kom hit samtidigt. Elias fick en lekkompis och Edwin en myskompanjon. Själv passade jag på att hänga tvätt och stryka gardiner. Mamma hade med sig fina kläder till barnen! 💞 Sedan blev det lunch dags för Elias. Lyckades lura honom att köttfärslimpan var köttbullar, så då åt han mycket! 😜

När vi blev ensamma igen var båda barnen dödströtta. Elias tog en powernap i sitt rum. Lillebror var det värre med, han vägrade sova. Bara grin, skrik och gnäll... Samtidigt hade jag kört igång med middagen, så jag blev alldeles snurrig i huvudet och höll på bli tokig. Precis när jag sprang mellan pastavattnet och Edwins säng, med gallskrik som ljuv musik i öronen, kom min mormor hit igen. Thank god! Hon höll koll på maten medan jag försökte göra allt för att få en trött och sjuk lilleman att somna. Utan framgång...

När Mattias kom hem från jobbet, och grabbarna hade ätit så fick jag bråttomt härifrån. Ge mig lugn, ro och tystnad... Nog för att man älskar barnen över allt annat, men efter vissa dagar har man gröt i huvudet och funderar på att säga upp sig som mamma! 🙈

Jag tog med mig Elias (som var på bra humör efter en tupplur) och åkte till stan. Så mysigt att åka iväg själv med honom ibland, gogubben. Vi var på jakt efter gardiner till köket. Lyckades hitta vita hissgardiner med rätt bredd. Sedan blev det även två blommor, två krukor, lampskärm, duschstång och öljettlängder till tvätthörnan. Elias fick simglasögon som han prompt ville ha, och en rosa liten hund. Även Mattias hade shoppat lite nytt som han kom hem med efter jobbet. En ny kaffebryggare och en rullgardin till sovrummet. Och en sluta-med-blöja-present till Elias! Ett stort bilgarage. Lycklig kille! 😁

När vi kom hem från stan igen hade jag laddat batterierna lite. Myste med min lilla plupp medan Elias byggde ihop garaget med pappa och Peter som kom på besök. Sedan lektes det för fullt! Edwin somnade efter mycket om och men vid 20:30. Medans tog storebror en dusch med pappsen, och lite kvällsfika innan han också somnade. Vad söt dom är när dom sover, ungarna! 🙊

Kvällen har jag ägnat åt att stryka och sätta upp nya gardinerna i köket. Även öljettlängderna som draperi till tvätthörnan. Det blev såå bra! Skönt att kunna gömma undan tvättmaskinen och tvätten... 

Nu är det sovtime för längesedan, men jag ville diska undan och plocka ihop här innan, så jag slipper imorgon. Det kan bli nog så jobbigt med en förkyld lilleman... Elias ska på dagis efter ett litet uppehåll. Håller tummarna för en bra morgondag! 🌸










Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0