ingen bra mammadag...

Onsdag... Här hemma gjorde vi morgon runt 6-tiden, goa barn med trötta föräldrar. Elias och Mattias åkte iväg till jobb och dagis, sedan lyckades jag efter många om och men få Edwin att somna om en stund. 

Morgonen innehöll sedan kaffe, frukost och soffmys i vanlig ordning. Men jag märkte ganska snart att Edwin inte var på sitt bästa humör. Vilket automatiskt gör mamman på dåligt humör också... Gnäll, gnäll och lite mer gnäll. Jag klädde på Edwin ytterkläder under högljudda protester (as usual) och stoppade ner honom i vagnen. Hoppades att nappen skulle vara hans vän idag också, men nja. Den åkte mest in och ut medan han skällde på sin mamma. Han var arg som ett bi tills han tillslut somnade. 

Jag gick in på Ica och handlade lite som fattades här hemma, sedan promenerade vi upp till Edwins mormor. Kaffe och soffhäng! Men även där var lilleman rätt surtruttig. Efter någon timme promenerade jag hem igen med en liten kille som inte alls ville somna. Bara halvt sittläge på vagnen fungerade... Unge! 

Väl hemma hade vi en liiiiiten bra stund i soffan. Men annars har det inte varit så väldans kul. Ingenting jag har gjort har varit roligt nog för lille herr E... Jag har mest bara känt mig orkeslös och otillräcklig. En riktigt urk-dag som mamma. Inte för att jag för någonting i världen skulle vilja byta ut mitt liv, men ibland har man ju dagar då allt bara känns så fruktansvärt oglamouröst och jobbigt. Men allt detta gnäll från lilleman har ju en orsak, såklart. Även om det ibland känns som att han bara jävlas med mig... Just nu beror väl gnället på en jobbig utvecklingsfas. Bit ihop! Det blir bättre. 

Hur som helst så somnade han till en liten stund på eftermiddagen så jag kunde laga middag. Jag hade noll inspiration, men mamma föreslog köttfärslimpa. Så det fick det bli. Köttfärslimpa på älgfärs med potatis, kokta grönsaker, sås och gelé. Det verkade som att jag fick godkänt av storgrabbarna när dom kom hem från jobb/dagis. Elias åt en stor portion även idag, så skönt när han får i sig ordentligt! 

Efter maten lekte alla killarna inne på Elias rum medan jag diskade undan. Edwin sken upp och blev glad en stund när hans pappa och bror kom hem. Hmm, tycker han alltså att det är tråkigt att vara hemma själv med mamma?! Haha. 

På tidiga kvällen fick Edwin ta ett bad med mig. Jag hade smörjt in honom med skorvsalva som måsta tvättas ur. Han njöt faktiskt i badet, behövligt att få några leenden från lillskatten efter en jobbig dag! Men när det var dags att gå upp kom surläppen tillbaka. Ordentligt. Grin och skrik tills han äntligen fick mysa/äta i soffan. Han var rejält trött, men jag försökte få honom att hålla ut tills det var läggningsdags.

Elias och Mattias lekte, spelade kort och åkte till kiosken en sväng. När dom kom hem var det dags att natta båda barnen! Edwin totaldäckade klockan 18:40 (rekordtidigt för honom) och Elias höll ut drygt en halvtimme längre. Dom är förbannat söt när dom sover, hihi. 

Nu är det dags för lite vuxentid och återhämtning i soffan. Andas ut, andas in. Och ladda för morgondagen. Det är nog bäst att förbereda sig på en till gnällig dag! Det är tur att man älskar barnen så himla mycket att man inte säger upp sig som mamma på grund av en dålig dag bara ;) 









Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0