höga toppar, låga dalar...

Lördagen kickade Elias igång redan vid 05:30-tiden. Hallå? Vad hände med killen som brukar sova till klockan 9 typ? Han var piggelin och ville absolut inte sova mer. Han lyckades även väcka Edwin när han kom in till oss... Om vi föräldrar var trötta? Oh yes.

Mattias gick upp med Elias till soffan. Själv låg jag kvar och kämpade med att få Edwin att somna om. Jag lyckades! 

En timme senare vaknade lilleman och vi gick upp till dom andra killarna. Vardagsrummet hade förvandlats till en båt medan vi hade sovit... Det var kuddar, täcken och leksaker i hela soffan och på halva golvet. Godmorgon! Elias var iallafall jättestolt över sitt bygge, och jag var tvungen att hålla med. Noggrant och fint, hihi. Jag hade bråttomt till kaffebryggaren, sedan dukade jag fram frukost i köket. 

Efter frukost, köksstök och påklädning var det dags att göra något av dagen. Edwin började bli trött så vi tänkte gå ut och gå. Men istället åkte vi till stan en sväng, vi hade en gratis biltvätt och bilen var extremt skitig. Tvättdags! Vi trodde att Edwin skulle somna i bilen som vanligt, men det gjorde han inte idag. Skrik hela vägen in till stan... När vi kom fram somnade han till, men vaknade inne i biltvätten och skrikshowen var igång igen! Elias tyckte iallafall att det var coolt att sitta i bilen medan den tvättades, han var nöjd trots att lillebror bara skrek. Ja, han fortsatte att hålla låda hela vägen hem också. Då tröttnade även Elias och börja gnälla/grina. Ingen trevlig bilfärd... 

Väl hemma så ville Elias vara ute en stund. Han och Mattias åkte lite sparkcykel och åt korv med bröd till lunch. Edwin fick äntligen komma upp i mammas famn! Puss puss och torka tårar. Det brakade rejält i blöjan, både en och sju gånger. Ett rejält lass, sedan blev han en go och glad unge igen. Stackarn hade säkert haft superont i magen... Men efter ett blöjbyte och lite mat blev allt bra igen! Han var på bra humör trots att han nästan inte hade sovit nånting sedan morgonen. 

Mitt på dagen kom storgrabbarna in. Mattias åkte iväg och jobbade en sväng och jag påbörjade projekt söva-två-trötta-barn. Den ena tröttare än den andra! Elias var på riktigt trots-humör och var sådär grinig och sur som han blir när han är trött. Varför kliva upp så tidigt på morgonen, skitunge? Haha. 

Edwin somnade fort i innevagnen. Elias låg i våran säng och tittade på film. Jag låg bredvid och trodde aldrig att han skulle somna... Men jodå, efter 40 minuter så sov han också. Ah - lite egentid. 

Jag smög upp medan båda barnen sov i vårt sovrum. Jag skar upp älgkött och la i en snabb marinad, förberedde för lite bakning och tog det sedan lugnt i soffan ett tag. Edwin vaknade först och ville komma upp, vi ammade en stund och sedan somnade han om i min famn. Mysigt värre! 

När båda barnen hade vaknat igen så hade vi en himla bra stund. Utvilade barn is the shit. Jag och Elias bakade chokladbollar medan Edwin tittade på från babysittern. Elias var såå duktig och tyckte det var kul, han gjorde en egen liten skål med sina "bollar och bajskorvar". Sedan slickade vi rent skålen och gick in till hans rum och lekte en stund. Frid och fröjd med glada barn! 

När Mattias kom hem började jag med middagen. Strimlad älgbiff i sås med champinjoner och fjärillspasta. Mums! 

Efter maten hade vi en trött lillebror här hemma igen. Elias ville gå ut, så hela familjen klädde på sig! Burr vad blåsigt och kallt... Edwin somnade direkt i vagnen medan vi gick till en lekpark. Elias åkte sparkcykel, sedan gungade vi och åkte rutschkana. Kul enda tills vi skulle gå hem. Den härliga 3-årstrotsen tog fart igen. Han sprang ifrån oss, kastade av sig vantarna, grinade, vägrade gå, la sig på backen och skrek. Vad gör man? Det funkar inte att vi blir arga, då blir han bara värre... Antingen mer grin, eller så hånskrattar han och försöker komma på något värre att göra. Ja, ibland blir man gråhårig! Dessa ungar... Som både kan driva en till vansinne och få ens hjärta att svämma över av kärlek. 

När vi kom in igen var det sena eftermiddagen, och vi förväntade oss grin och gnäll. Men så fel vi hade! En riktigt fin lördagkväll fick vi till.

Vi fikade våra goda chokladbollar framför teven, sedan fick barnen mysa/leka med pappa medan jag diskade undan i köket. När det var gjort så blev det lek på Elias rum. Först hade han stökat till nå fruktansvärt där inne. Efter ett litet bråk gick han in dit och rev ner allting... Men så fort jag sa att vi kunde leka lite så var han snabb på att städa ihop allt, hihi goding. Vi lekte med bilar medan pappa och lillebror myste i soffan. Men efter ett tag kom dom också och lekte med oss. 

Vips så var klockan läggdags för Edwin. Redan? Han har ju inte gnällt och grinat något i eftermiddag? Otroligt skönt. Jag nattade honom och strax efter 19-tiden sov han. 

Elias skulle få mysa i soffan framför en film. Men efter ett tag så blev det bara en massa bus och trots, så Mattias körde honom i säng. Inte uppskattat! Men efter flera varningar så var der bara att hålla det man hade sagt. Efter lite grin och påhittade sjukdomar så somnade han. För man kan väl inte ha ont i magbenet? Hihi, tokunge.

Nu väntar en lugn lördagkväll för oss vuxna. Jag ska ta en dusch nu, sedan blir det soffmys med tända ljus och någon chokladboll. Kanske lite popcorn också. Det är ju trots allt helg :)









Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0