mysdag i ljusdal... 💖

Onsdag och en riktig mysmorgon. Jag vaknade klockan 07:30 av mig sjĂ€lv. Mattias hade redan Ă„kt pĂ„ jobbet och Edwin sov sött bredvid mig. Jag hörde lite ljud frĂ„n Elias rum, hade ett svagt minne frĂ„n inatt att vi bestĂ€mde att han skulle vara hemma frĂ„n dagis, eftersom hans hosta började gĂ„ Ă„t "krupp-hĂ„llet". LĂ€mnade en sovande Edwin och smög upp för att titta in i Elias rum. JodĂ„, dĂ€r satt han helt pĂ„klĂ€dd i sin sĂ€ng och tittade pĂ„ surfplattan. Jag undrade varför han inte kommit och vĂ€ckt mig? "Jag tĂ€nkte vĂ€nta hĂ€r tills ni vaknade, sen skulle jag komma in till dig och Edwin!" Älskade lilla goding! 🙊💙

Jag gick tillbaka till sĂ€ngen dĂ€r Edwin fortfarande sov, strax dĂ€refter kom Ă€ven Elias med en banan som han ville dela med Edwin. Gissa om lillebror blev glad av att bli vĂ€ckt av bĂ€sta storebrorsan, plus att han fick en halv banan?! Lycka! 😃

Resten av morgonen fortsatte att vara mysig. Frukost, kaffe, tĂ€nda ljus och MusikhjĂ€lpen pĂ„ teven. Edwin diggade loss till musiken, och jag försökte förklara för Elias det hĂ€r med att skĂ€nka pengar till dom som behöver det bĂ€ttre. Han förstod inte sĂ„ bra. Jag förklarade lite om fattiga barn som inte har klĂ€der eller en endaste leksak, och att barn som har hundratals leksaker kan skĂ€nka bort till dom som Ă€r utan. "Vad leker dom med dĂ„? undrade Elias. "Kanske stenar, pinnar och kottar" sa jag. "Jaha, men jag har iallafall inga leksaker att ge bort" gjorde han klart för mig. Sedan gick det ett bra tag, och han sĂ€ger - "men Hilka pĂ„ dagis kanske har nĂ„ grejer att ge bort!" Hahaha! 🙊

Jag tog fram telefonen och skulle skicka ivĂ€g ett bidrag till MusikhjĂ€lpen. Elias undrade vad jag gjorde. "Jag ska skĂ€nka lite pengar" sa jag. "Jaha, ge till den dĂ€r killen som bara har kottar dĂ„!" Absolut goding! đŸ˜‚

Vid 10-tiden kom min mormor hit. Jag och Elias skulle till Ljusdal och shoppa med Frida, vilket inte Ă€r Edwins favoritsyssla direkt. Han fick stanna hemma och mysa med gammelmormor, och vinkade glatt hejdĂ„ till oss. 

En riktig mysdag i Ljusdal fick vi... Vi började med Dollar - sĂ„ mycket bĂ€ttre dĂ€r Ă€n i Hudik! Det enda jag köpte var Pez-gubbar och vantar till Elias, deodoranter och en guldig liten gran. 

Sedan mötte vi upp min bror för att luncha. Thai/sushi-buffĂ© blev det. Mamma var gullig och hade satt över pengar för att bjuda oss. Puss! DĂ€r utanför mötte vi Ă€ven min moster som jobbar i Ljusdal nu. Hon skulle ocksĂ„ Ă€ta dĂ€r vi skulle, vilket sammantrĂ€ffande! 

Elias Ă„r rĂ€tt bra. Eller ja, han fick i sig ett gĂ€ng vĂ„rrullar, nudlar, lite biff, oliver och en massa rĂ€kchips. MĂ€tt blev han iallafall. Jag med för den delen! 😅

Efter lunchen Ă„kte vi en snabbis till brorsans jobb. Oj vad mĂ„nga hĂ€ftiga nycklar tyckte Elias! Sedan gjorde vi en liten loppis/shoppingrunda... 

Hittade sĂ„Ă„Ă„ mĂ„nga fina saker och hade kunnat shoppa ihjĂ€l mig. Men nej. Det Ă€r snart julafton. SĂ„ sa jag ju faktiskt till Elias, och dĂ„ kan jag ju inte sjĂ€lv gĂ„ och unna mig en massa saker. Det enda vi köpte var pĂ„ loppis. Tre ljuvliga ljusstakar i mĂ€ssing till hemmet, och en konstig figur som Elias prompt ville ha. Alla nöjda och glada! 

Inne pĂ„ leksaksaffĂ€ren försökte jag rĂ„dfrĂ„ga Elias vad hans lillasyster kan tĂ€nkas önska sig i 2-Ă„rspresent. Men enligt honom sĂ„ hade hon allt jag pekade pĂ„, eller sĂ„ tyckte han att jag skulle köpa sĂ„nt som han sjĂ€lv ville ha. Haha... FĂ„r nog rĂ„dfrĂ„ga mamman istĂ€llet efter julafton, nĂ€r man vet vad kidsen har fĂ„tt! 😅

Innan vi Ă„kte hem tog vi en mysig fika ocksĂ„. EnergipĂ„fyllning till tre trötta mĂ€nniskor! Elias hittade en lite lekhörna pĂ„ cafĂ©t, och vi fick nĂ€stan dra honom dĂ€rifrĂ„n. Han tyckte vi kunde Ă„ka dit och fika imorgon igen! 🙊

Vid 15:30-tiden rullade bilen hemĂ„t. Elias somnade sĂ„klart, tur att jag fick sĂ€llskap av min moster som liftade med oss. 

Skönt att komma hem! Edwin satt i badet med min mormor, och Mattias gjorde middag. Köttbullar till Elias stora glĂ€dje! 

Sedan rullade resten av eftermiddagen pĂ„ i ett mysigt tempo. Inga mĂ„sten, för min underbara mormor ville prompt diska innan hon Ă„kte. Eller ja, det var Elias som frĂ„ga om "hon inte ville diska!" Det tog hon som en order, haha! 😁

Lek och bus med barnen. Hela familjen lĂ„g inne pĂ„ Elias rum och hade kul. Edwin hade bara sovit i 15 minuter idag, sĂ„ han var ju supertrött, men höll Ă€ndĂ„ humöret uppe. Elias fick ett ryck och ville rensa bort lite leksaker, en hel kasse fick vi ihop! Skönt, hans rum svĂ€mmar snart över... Undra om han tĂ€nkte pĂ„ killen med kotten? 🙊 Vi avslutade med lite disco innan det blev tandborstning och hopp i sĂ€ng. Klockan 19:45 slocknade en trött lillebror. Tolv vakna timmar och 15 minuter powernap bara, hur orkar han?! Elias somnade faktiskt i rĂ€tt bra tid han ocksĂ„, trots att han sov mellan 15-16 ungefĂ€r. Tror klockan var 20:45 nĂ€r han var i drömmarnas vĂ€rld. Godnatt finaste pojkarna! 💙

MyskvĂ€ll i soffan... Teve och tĂ€nda ljus. Telias nĂ€t har blivit hackat, sĂ„ vi har knappt nĂ„got internet. LĂ€skigt vad handikappad man kĂ€nner sig! đŸ˜±

Snart blir det hopp i sĂ€ng och ladda för en ny dag. Det vankas Lucia pĂ„ Elias förskola... SpĂ€nnande! 🎅









Kommentarer


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0