julafton och juldagen... ❤️

Julafton och juldagen har passerat, två helt underbara dagar med våra nära och kära! ❤️

Julaftonen började på mysigaste sättet. Jag sov i Elias säng på natten, så jag vaknade upp bredvid en sprallig och glad kille på morgonen. Klockan var 08:00, pappsen och lillebror sov fortfarande! Sovmorgon dagen till ära... 👌

Vi skrotade på här hemma på morgonen. Kaffe, frukost och det sista paketet i kalendern. En Alfonsgubbe som Elias blev jätteglad för. Sedan var det dags att sätta fart... 

Redan vid 11-tiden åkte vi upp till mina föräldrar. Barnen var uppspelta och sprang runt runt. En massa bus och skratt! Och ja, paketen under granen var rätt spännande dom med... 🙊

Förväntansfulla barn! 

Edwin var dock ganska trött, så mitt på dagen tog han en tupplur. Under tiden gick Mattias, Elias och min bror ut för att skotta. Sedan tyckte en viss herre att tomten kunde komma... En lång väntan! 

Vi åt mat redan vid 14-tiden. Det fick bli så eftersom vi skulle hinna med så mycket innan vi skulle åka vidare... Mums vad gott! Det var faktiskt första gången jag åt julbord i år, så jag njöt verkligen! 👌 Edwin sov läääänge, så vi hann äta i lugn och ro innan han vaknade. 

Mat och en låååång väntan på tomten! 

Klockan 15:00 satt vi som vanligt bänkade framför Kalle. Men barnen tröttnade rätt fort och lekte med en massa annat under tiden. Efter ett tag dukades det fram kaffe, risalamalta, tårta och ett godisbord. Mmmm! 

Strax efter 16-tiden såg vi äntligen tomten ute på gården! "Han" stod och vinkade utanför fönstret, storebrorsan höll på att dö av skräck! Han blev verkligen jätterädd, medan Edwin gapskrattade. Hahaha! Turligt nog så insåg även Elias att tomten var snäll, så efter ett tag var han inte alls rädd. Båda barnen ville gärna vara uppi tomten. Krama, prata, känna, dansa! Gullungar! 


Tomten hade med sig några paket som barnen fick, sedan måsta "han" gå vidare. Vi andra fortsatte att dela ut resten av paketen under granen. Kaos... Herregud vad med grejer! Elias slet upp paket efter paket. Edwin brydde sig inte ett dugg. Eller jo, dom två första paketen var toppen enligt honom... En ny geggamoja-snuttis och en stor traktor. Det var typ det enda han brydde sig om, hihi. Elias blev glad för allt han fick, men bästa grejen verkade vara en brandstation med bilar som hade "larm" och en högtalare att prata i - den lekte han supermycket med. 


Vi vuxna hade minsann varit snälla vi också. Herregud vad mycket fina grejer vi fick. Tusen tack alla underbara! ❤️

Vid 18-tiden var det dags att tacka för oss och bege oss till nästa firande. Turligt nog så kunde jag och Mattias smita hem med tre fullproppade typ "ikeakassar" med julklappar. Skönt... Vi hade även en del packning och ännu mer julklappar att hämta här innan vi skulle åka! 

Julaftonskvällen spenderades alltså i Bobygda. Med barnens farmor, farfar och farbror. Lugnt och mysigt! Barnen hade såklart sovit i bilen på väg dit, och vaknade turligt nog med bra humör. Riktigt glada barn! 


Först tog vi det lugnt ett tag. Umgicks och hade det trevligt. Sen kom visst tomten på besök dit också! En konstig tomte tyckte Elias, haha. Det var deras inneboende Anders som hade klätt ut sig, eller ja... Satt på sig en ful mask iallafall. Sedan pratade han med sin vanliga röst, så jag tror nästan Elias fattade att det var han! Fast han gjorde ingen stor sak av det, så ja, jag vet inte. Han kanske inte fattade heller?

Hur som helst så blev det två stora högar med paket till barnen igen! Samma visa... Storebror öppnade glatt sina paket, medan jag fick öppna lillebrors som inte brydde sig. Vi vuxna fick presentkort, så himla uppskattat. Tusen tack! ❤️


Resten av kvällen var fortsatt mysig... Barnen lekte, vi slappade framför teven, vi byggde lego, fikade och åt lite mer julmat till kvällsfika. En härlig kväll... Elias var som fastklistrad vid farbror Stefan. Dom byggde någon slags lego-byggsats och hade riktigt kul. 


Kvällen blev sen, klockan hann nog bli runt 23-tiden innan vi gick upp och la oss. Två trötta barn som somnade gott hos farmor och farfar. Det gjorde vi vuxna också för den delen. En så himla fin julafton med våra nära och kära! Glada och lyckliga barn. Känner mig enormt tacksam! ❤️

Juldagen inledde vi med sovmorgon. Båda barnen sov till 09:20 ungefär, så man kände sig ordentligt utvilad och pigg! 

Vi gick ner och kickade igång dagen med grötfrukost, kaffe och lek. Hela förmiddagen gick åt till att mysa omkring där inne. Fika, äta godis och kolla på barnen som hade kul med alla nya julklappar! 

Mitt på dagen gick Elias, Mattias och jag ut i det fina vädret. Men burr vad kallt... Vi åkte pulka och hade roligt, men efter ett tag ville vi gå in och värma oss! 


Mysstund i soffan... Edwin somnade på min mage och Elias satt som ett ljus och kollade på film. Sedan var det dags att äta lite mer julmat innan vi skulle packa ihop allt och börja bege oss! 

Vid 15-tiden sa vi hejdå till farmor och farfar, tack för en mysig jul... Sedan brummade vi hem till Forsa. Ett snabbt stopp hemma, jag sprang upp med alla julklappar och packningen. Sedan fortsatte vi till min farmor och farfar. Dags för ännu mer julmat och fika! 🙊

En mysig eftermiddag fick vi... God mat och glada barn. En massa lek och bus! Sedan smet jag faktiskt hem en stund helt ensam medan vi väntade på kaffe och efterrätt. Så skönt att få packa upp allt i lugn och ro. Slängde även in en tvätt och sorterade alla barnens julklappar innan jag åkte tillbaka! 

Vi blev kvar hos min farmor och farfar enda till 18-tiden. Sedan fick vi bråttomt hem med två supertrötta barn!

Väl hemma blev det ett bad för pojkarna, medan jag hängde tvätten. Sedan var det så mysigt att dona och varva ner här hemma. Skrota med allt nytt och leka lite. Vi vuxna turades även om att duscha innan barnen skulle i säng. Edwin somnade vid 20-tiden, och Elias en halvtimme efter. Hoppas att skatterna får sova gott inatt! ✨

Vi vuxna forsatte att gå igenom allt nytt. Även lite tråkigare saker att göra... Betala räkningarna! Men nu känns det skönt. Julen är över, barnen är glada, vi har fina minnen med oss, allt är uppackat, räkningarna betalda och vi är redo för ett långt och lugnt jullov! 👌

Edwins berg med julklappar... Så fina grejer! Men favoriten var som sagt snuttisen och traktorn. Men jag tror även att tältet, babblarna figurerna och hopp-djuret blir poppis! Mamman tyckte såklart att alla kläder var toppenfina, och den fina Edwin-stolen (lika som Elias har!) Han fick även sängkläder, nallar, pyjamaser, myströja, bilar, böcker, ljudleksaker, köksgrejer, kritor, lego, träkub och pengar! 

Elias stora hög med julklappar! Plus brandstationen som var verkligen en hit! Sedan fick han även kläder, pyjamas, Blixtentofflor, poliskläder, lego, Herr Nilsson, en riktigt mini-gitarr, airhockey, robort, stor brandbil, en stor bil med släp, Blixtenbadskum, eltandborste med spindelmannen, spel, doktorväska, böcker, Blixtenväska, Blixtenklocka, en "riddarskökd" med spegel i, polisbadrock, Angry birds handduk, en hoppboll, pysselgrejer, ett troll, en minidator, pengar och säkert nått mer som jag glömt. Han är iallafall riktigt nöjd med allting! 💙

Som om inte barnens klappar hade räckt... Vi vuxna fick en stor hög vi också! Bland annat en massa pengar, presentkort (bio, ica, hm, hudikkort och jaktia), en fin köksvåg, knivställ, lotter, glassmaskin, kläder, underkläder, spel, duschcremer, parfym, cult design lykta, graverad jaktkniv, vantar, brynäs mössa/tröja och en massa annat fint. Även fast vi sagt att vi skulle rikta in oss på barnen. Men tuuusen tack allihopa! Jag älskar er! ❤️


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0