en toppen-start... 👍

MĂ„ndag, ny vecka och en underbar sovmorgon! Först vaknade Edwin vid 06-tiden och ropade frĂ„n sin sĂ€ng. Jahapp, godmorgon tĂ€nkte en trött mamma... Men efter en ny blöja och en flaska vĂ€lling sĂ„ somnade han om bredvid mig. Lovely! 

NĂ€sta gĂ„ng jag vaknade var det Elias som ropade frĂ„n toaletten. Kollade yrvaket pĂ„ en sovande Edwin bredvid mig och sedan pĂ„ klockan - halv nio! 

En riktigt bra start pĂ„ dagen med andra ord. En pigg mamma och tvĂ„ glada smĂ„pojkar! Elias ville vara hemma frĂ„n dagis idag, sĂ„ det fick han sjĂ€lvklart. Oftast vill han dit och leka med kompisarna, men ibland vill han leka med Edwin sĂ€ger han, och om jag Ă€r ledig sĂ„ tycker jag bara det Ă€r mysigt! 😊

Kaffe, frukost, tĂ€nda ljus och alla olika kalendrar skulle öppnas! En spĂ€nd storebror... I paketkalendern idag fick han nĂ„tt slags monster man skulle bygga ihop. Det verkade han bli nöjd med. Edwin brydde sig inte det minsta om att brorsan fick paket, precis som jag anade! 🙊

Efter alla morgonbestyr var vi redo för dagen. Carro kom hit, men nĂ€stan pĂ„ en gĂ„ng gick vi ut allihopa. Vi skulle gĂ„ till Ica och handla, men fastnade sĂ„klart i lekparken en stund. Edwin blev överlycklig nĂ€r han fick hoppa ur vagnen och ner i sina smĂ„ stövlar. Han fick tulta omkring ett tag, men han var inte direkt klĂ€dd för utelek... SĂ„ efter en stund gick vi vidare till Ica. 

Tanken var att bara handla det mest nödvĂ€ndigaste. SĂ„ blev det sĂ„klart inte. Att handla för över 700 kronor blir rĂ€tt tungt att bĂ€ra hem, med tvĂ„ barn... 🙈

Men jag klarade det, och hem kom vi. In med barnen, av med klĂ€der, packa in matvarorna och sedan börja med lunchen. Phew! 

BĂ„da barnen Ă„t bra, och Edwin var duktig och Ă„t nĂ€stan allting pĂ„ egen hand. Med hjĂ€lp av sked och hĂ€nder. Storkillen som Ă€ter "vuxenmat" sjĂ€lv! 🙈

Efter lunchen lekte grabbarna jĂ€ttebra inne pĂ„ Edwins rum. DĂ„ passade jag pĂ„ att griljera en julskinka och dona lite i köket. 

Klockan tickade pĂ„ och jag fick lite panik nĂ€r jag sĂ„g att den nĂ€rmade sig 14-tiden. Oj... Edwins powernap dĂ„? Han skulle helst inte sova, tyckte han. Men efter ett tag vann jag fighten. Sov sĂ„ gott lillgubben! 

Elias var ocksĂ„ rĂ€tt trött, och bad om att fĂ„ ligga i soffan och titta pĂ„ surfplattan. Okej dĂ„. Satte mig först bredvid och tĂ€nkte slappa medan Edwin sov, men sĂ„ rĂ„kade jag se ett gĂ€ng dammrĂ„ttor lĂ€ngs vĂ€ggen... Fram med dammsugaren! Hann precis klart, sedan kom Tom och lekte med Elias. DĂ„ passade jag pĂ„ att gĂ„ ett varv med skurmoppen ocksĂ„, det var lĂ€ngesedan sĂ„ det var vĂ€lbehövligt. Jag hann Ă€ven stĂ€da toaletterna - rent och fint igen! ✹

NĂ€r Edwin vaknade blev han glad av att se bĂ„de Tom och Elias som lekte. Han hakade pĂ„, och jag smög in till köket för att laga middag... Julkorv, hemgjord potatismos och kokta morötter. Gott! Nr pappsen kom hem satte vi oss vid matbordet, och Ă„ter igen Ă„t barnen jĂ€ttebra! Edwin ser sĂ„ nöjd ur nĂ€r han fĂ„r lika mat som oss, hihi. FörstĂ„r att julkorv och potatismos mĂ„ste kĂ€nnas dom vĂ€rsta gourmet-middagen motför alla barnmatsburkar! 😅

Efter maten blev det lite lek, sedan diskade jag undan medan Mattias badade ungarna. Hipp hurra, plask plask! 💩 Jag hann Ă€ven vika tvĂ€tt och slĂ€nga in en till maskin innan barnen badat klart. 

TvĂ„ nybadade gosiga pojkar i pyjamas, finns det nĂ„got mer underbart? Dom var sĂ„ goa med varandra, lĂ„g och myste i soffan framför barnprogrammen! 💙

KvĂ€llen lunkade pĂ„ och grabbarna lekte för fullt. Pappsen var populĂ€rast ikvĂ€ll, sĂ„ jag kunde hĂ€nga tvĂ€tt i lugn och ro, samt dona med lite annat. Älskar att mysa runt hĂ€r hemma, och höra hur resten av familjen skrattar och har kul. Ren och skĂ€r lycka! ❀

Vid 20-tiden var det dags för tandborstning. Dagens höjdpunkt enligt Edwin, haha. Sedan skulle ungarna i sĂ€ng. LĂ€ttare sagt Ă€n gjort... 🙈

Mattias skulle pĂ„ hockey bockey, sĂ„ jag fick springa som en galning mellan pojkarnas rum. Den ena bara skrattade och reste sig upp i sĂ€ngen, den andra "kunde inte somna" och skulle ha vatten, olika gosedjur och den ena med det tredje... Ja, en timme höll vi pĂ„. Tillslut somnade dom Ă€ntligen, aaaalldeles för sent egentligen. Men oj sĂ„ söt dom Ă€r nĂ€r dom sover! 💙

En ensamkvĂ€ll för mig som jag har spenderat i soffan. TĂ€nda ljus, tv och skinkmackor till kvĂ€llsfika. Myspys! Men nu blir det godnatt, det Ă€r en dag imorgon ocksĂ„! 😅









Kommentarer


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0