en mysig lördag... 👌

Lördag! En tidig morgon med trötta föräldrar... Båda barnen kom in till våran säng inatt. Elias kom rätt tidigt, och låg och hostade hur länge som helst. Stackarn! Men turligt nog verkade han kunna sova ändå. Sen att vi vuxna blev störda är en annan femma. Huvudsaken dom små får sin sömn! 

Dagen kickades igång. Elias blev hämtad av sin mamma och resten av familjen vid 07:30-tiden. Han skulle följa med till Stockholm och hälsa på sina "bonuskusiner". Mysigt! 😊

När Elias hade åkt blev jag och Edwin ensamma, pappan i familjen tyckte nämligen att detta var en bra dag att ägna åt pimpling. Vi vinkade hejdå till pappsen och fortsatte våran morgon här hemma. 

Kaffe och mys framför Musikhjälpen. Har lite ångest att jag inte har varit vaken och tittat på natten. Minns hur mysigt det var förra året. Fast då hade jag ju en liten vaken bebis på nätterna, och hade liksom inga "måsten" på dagarna. Nu skulle det aldrig funka att vara vaken en natt, och sedan orka vara mamma till den busiga lilla 1-åringen som är mellan golv och tak... 🙈

Förmiddagen rullade på här hemma. Bädda sängarna, påklädning, plocka ihop här hemma och planera dagen. 

Vi började med att dammsuga. Dammråttorna dansade i alla hörn här... Edwin sprang efter och jagade mig, haha. Skönt att få undan allt skit, ett tag!  Hängde även en tvätt och tog redan på en massa rena kläder.

Sedan var det dags för nästa aktivitet. Jag drömde inatt att jag bakade bullar, så jag fick ett ryck och ville prova. Jag har ju aldrig bakat bullar förut, så det var ju ganska självklart att jag skulle misslyckas... I drömmen hade jag glömt jästen, men det gjorde jag inte nu tack och lov. Däremot så är jag helt enkelt sämst på att följa recept. Jag är så jäkla klantig och hafsig. Tar fel på mjöl och socker. Hoppar över vissa steg. Glömmer bort och läser fel. 

Hur blev det då? STORA platta klumpar. Jag måste ha haft för lite mjöl, för jag kunde inte rulla/vika ihop den utkavlade degen. Allt blev bara som degklumpar. 

Medan "bullarna" låg på jäsning blev det lite lek med Edwin. Han tyckte inte att det var så kul med bullbak. Inte jag heller för den delen... Sedan fick han lite lunch och hopp i säng. En trött kille som sov i nästan två timmar! 

Medan Edwin sov hade jag en lugn och skön stund. Gräddade bullarna, åt gårdagens tacos till lunch och slöade i soffan. Varvade Musikhjälpen med Vinterstudion och längdskidor. Underbart! Det blev såklart även ett smakprov av bullarna. Dom fulaste jag någonsin sett, fast smaken var det otroligt nog inget fel på. Men det dröjer nog 24 år till innan jag baka bullar igen! 😂

När Edwin vaknade hade jag precis hunnit diska undan det värsta i köket. Det blev mys i soffan med en gosig kille. Älskar när han säger mamma? och tittar på mig med gapande mun. "Får jag en puss mamma?" ❤️

Efter ett tag kom Mattias hem med dagens fångst. Två fina fiskar! Han filéade en på en gång som skulle bli dagens middag. Lyxigt med färsk egenfångad fisk! 👌

Vid 15-tiden lämnade jag hemmet en stund. Skulle in till Maxi för att handla lite smått och gott. Svängde även in till mormor med smakprov från bullbaket. Hon är bullproffs och gör så himla goda (och fina) bullar. Vi skrattade åt mina klumpar, men hon tyckte att dom var riktigt goda - så det var ju ett bra betyg! 😜

På Maxi blev det en hel del handlat. Det slinker ju alltid ner sånt som man inte hade tänkt köpa... 🙈

Väl hemma igen var det middagsdags. Mattias hade gjort fisken riktigt god - mums! Efter maten fick Edwin ta ett bad med pappsen medan jag plockade lite här och där. 

Tidiga kvällen kom och jag påbörjade "projekt ljusa upp håret". Grabbarna myste i Edwins rum under tiden... 

En omgång blekning. Gick ganska länge med det i håret för att få bort allt det mörka. Passade på att diska medan jag väntade. 

Mitt i allt kom även Elias hem från Stockholm. Vi har turen att få rå om honom enda tills på Måndag! 

Edwin blev som vanligt glad över att se storebrorsan! Dom lekte en stund innan lillebror blev allt för trött. Hopp i säng! Elias hade sovit lite i bilen på väg hem, så han myste ner sig i soffan och var vaken en bra stund med pappsen medan jag donade med håret. 

Blekningen resulterade i ett knall-oranget hår. Vilket jag redan visste. Slängde i en ask-färg och hoppades på det bästa... Ja, det blev väl någorlunda. Lite orangea inslag kanske, men ganska nära det jag ville uppnå. Får låta håret vila ett tag nu innan jag färgar igen. Har känt mig så himla blek i mitt mörka hår, så jag vill få till en "mörkblond" askfärg. Får se vart det slutar! 🙈

Nu blir det snart hopp i säng, resten av familjen sover. Ladda batterierna för en mysig tredje advent tillsammans! ❤️







Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0