dan före dopparedan... 🎅

Tisdag och en rejäl sovmorgon! Jag fick nästan en chock när jag vaknade och såg att klockan var 08:45 och Edwin fortfarande låg och snarkade bredvid mig. Mattias och Elias var redan vakna, men lät oss sussa vidare. Riktigt skönt! 👌

Resten av morgonen var så himla mysig... Kaffe och tända ljus, sedan gjorde Mattias tomtegröt till hela familjen. En bra start! 

Vid 10-tiden åkte Mattias till stan för att göra sista rycket. Inte direkt förvånad att han är ute och panikhandlar dagen för julafton, haha! 🙈

Jag och barnen myste på här hemma. Grabbarna lekte rätt bra, så jag passade på att få lire ordning här. Plocka ihop, bädda sängarna och slänga in en tvätt. Mitt i allt så kokade jag knäck också. Bättre sent än aldrig! 😅

Lagom tills att knäcken hade svalnat fick vi besök. Det var min moster och Tom! Dom kom med en varsin julklapp till Edwin och Elias, som dom fick öppna på direkten. Glada barn! Lillebror fick en bil och storebror fick pysselsaker, det var olika stämplar och färger. Uppskattat! 👍 Vi ska ju fira jul lite annorlunda iår... Så länge jag kan minnas har hela min släkt (på båda sidorna) varit hos mamma och pappa på julafton, fullt hus med andra ord. I år får vi inte riktigt plats, vi är uppe i 17 personer nu. Och hur ska mamma och pappa hinna laga mat, duka, diska, dona och samtidigt ha tid att umgås med Edwin/Elias? Vi ska ju liksom åka iväg till Bobygda sen på kvällen... Så i år är det bara våran lilla familj, mamma, pappa, min bror, farmor och farfar som är där. Sedan kommer även mormor (tomten!) så vi hinner träffa henne också. Tror det blir bra, trots att det kommer kännas konstigt att inte fira med morfar och fam. Hellberg/Mikaelsson! Önskar att vi kunde hyra ett stort ställe och umgås allihopa! ❤️

Anette och Tom stannade på lite fika och lek. Sedan hade vi en trött liten lillebror här hemma... Time för en tupplur! 

Medan Edwin sov så lekte Elias och Mattias. Själv diskade jag undan i köket och gjorde lunch. Enkelt och snabbt - köttbullar! 😜

När lilleman hade vaknat och alla hade fått i sig lunch klädde vi på oss varma kläder och gick ut. Snö snö snö! ❄️

Edwin fick sitta i vagnen, han är nämligen inte helt kry... Febern har lagt sig, men uscha vad han hostar och snorar! Elias fick åka pulka - en skön liten promenad. Hans kommentar när vi sprang med pulkan var: "dethär är det bästa jag vet!" Så kul för honom med en vit vinter! 😃

Vi gick även en sväng till pulkabacken här bakom oss. Vilket hit! Elias åkte ner för backen själv flera gånger och tjöt av lycka. Så underbart att se! 😍

När vi kom in igen var vi alla rosiga om kinderna. Härligt med frisk luft. Men oj vad barnen var trötta, och klockan var bara runt 16-tiden! 

Vi startade en julfilm och myste ner oss i soffan. Båda pojkarna i mitt knä, oslagbart. Men helt plötsligt så ser jag hur båda två börjar nicka till... Nej, inte sova nu! Vi avbröt filmen och tappade upp ett bad istället. Turligt nog så kvicknade båda kidsen till. Phew! 😅

Medan jag badade barnen så slängde Mattias ihop en köttfärssås till middag. Så när barnen var rena och julfina satte vi oss och åt mat. Mums! 

Efter lite disk och köksstök så var kvällen här. Niklas kom hit och hade visst med sig en julklapp till Elias. En snygg Quicksilver-tröja och ett par vantar som såg ut som apor. Vi som precis konstaterat idag att vi måsta köpa nya vantar. Perfekt! 👍

Vid 19-tiden tackade två trötta barn för sig. Godnatt skatterna! Det sista Elias sa var: "Sara, kan vi åka på affären imorgon? Vi måste köpa en såndär låda med choklad och ge till tomten, som mamma gjorde, annars blir han kanske inte glad..." Gullunge! ❤️

Nu är det uppesittarkväll här på Frejavägen. Alla måste är gjorda, och efter en dusch var det skönt att sjunka ner i soffan. Tända ljus, en massa götta och Bingolotto! 👌

Imorgon är det den stora dagen, och jag hoppas att barnen får en underbar upplevelse! God jul allihopa! 🎅❤️









 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0