en rätt trött onsdag...

Onsdag, snark... Så kändes det imorse kan jag lova. Bara för att jag hade målat upp en drömbild om hur himla bra natten skulle bli med ny säng till Edwin, så vaknade han såklart hundra gånger. När klockan var 01:30 hade han redan vaknar tre gånger, så då gav jag upp och tog honom till våran säng. Vi fick sova någorlunda bra sedan, tills storgrabbarna skulle iväg på jobb/dagis. Då tyckte Edwin att vi också kunde gå upp. ZzZzZz... Lyckades dock få honom att ligga i sängen till 07:30 ungefär.

Morgonen var lugn. Kaffe och frukost framför teven. Edwin fick för första gången i sig en hel halvportion med gröt och min fruktpuré. Sedan fick han titta på medan jag tog en dusch och tvättade håret. Tur att titt-ut-leken bakom draperiet funkar utmärkt! 

När det var dags för lillemans första powernap fick han sova i sin säng. I vanliga fall brukar jag tajma in hans första tupplur med en promenad, men jag hade verkligen ingen lust. La mig i soffan och slöade istället... 

När han vaknade åkte vi upp till mamma/mormor en sväng. Drack kaffe och hämtade hem min gamla Hokuspokus-matstol till Edwin. Våran lilla hösäck måste träna upp ryggen! 

Mitt på dagen ville Carro ta en promenad, och det passade utmärkt eftersom Edwin var supertrött. Så vi fick vår dagliga promenad ändå! Skönt. Efteråt följde vi med Carro upp till henne, fikade och tog det lugnt. Men Edwins humör började gå upp och ner, så efter ett tag gick vi hemåt igen. 

När lilleman hade ätit och blivit lite gladare så klädde vi på oss och åkte till storebrors dagis! Mattias skulle gymma efter jobbet, så jag och Edwin skulle hämta honom idag. Självklart lite tidigare än vanligt. Vi kom precis när dom satt och åt mellis, så då ville inte Elias äta upp. Typiskt... Han ville ju visa upp lillebrorsan, hihi. 

Det var en trött storebror som vi fick med oss hem i bilen. Han grinade för att jag la vantarna på fel ställe i ryggsäcken, han grinade för att han glömde en teckning på dagis och han grinade när jag berättade vilken mat jag skulle laga idag... Tre sekunder senare snarkade han ikapp med Edwin i baksätet. Gulliga tröttisar! 

När vi kom hem roade barnen sig själva en stund medan jag började med maten. Elias vilade framför en film och Edwin satt i babysittern. Men när maten var klar var det dags för en gnällig lillebror att sova. Lättare sagt än gjort... När han äntligen hade somnat så åt jag och Elias mat. Idag blev det en baconröra med champinjoner, ris och sallad. Elias åt faktiskt bra och tyckte det var gott, trots att han sa innan att han minsann aldrig hade tyckt om den här maten! Pruppunge. Han säger ofta "jag kommer inte göra det, jag kommer inte äta, jag kommer inte lyssna på er, jag kommer inte försöka sova, jag kommer skrika när Edwin sover, jag kommer inte gapa när vi ska borsta tänderna" osv... Fast ibland så glömmer han fort vad han just sagt, haha. 

När vi hade ätit upp vaknade Edwin, och pappa kom hem från jobbet i samma veva. Glada barn! Elias ville baka lite med modellera medan Mattias åt mat, lillebror tittade avundsjukt på. Snacka om att han börjar bli medveten om allt vi gör nu, och vill göra lika! 

På tidiga kvällen var det dags för Edwin att ta ett bad. Idag var det hans tur att få bada med pappsen. Vi trodde att Elias skulle bli sur eftersom han badade igår och fick stå över nu, men nejdå. Han byggde med klossar och donade med lite av varje medan lillrbrorsan plaskade nöjt i badet. Han börjar verkligen att gilla att bada nu! Jag passade på att vika tvätt medan alla killar var sysselsatta. 

Klockan tickade på och det var dags att natta barnen. På med pyjamaser, borsta tänder på storebror och ge välling till lillebror. Vi hade verkligen två trötta barn här ikväll... Elias somnade strax innan 20-tiden och Edwin strax därefter. Ljuvligt. Lillplutten våran har ju blivit så bökig vid nattningen, han har kommit på att han bara ska sova på mage. Det som sägs vara the big no-no för små bebisar... Men vad ska jag göra? Han vänder sig til mage hela tiden, och blir galen när jag vänder tillbaka honom. Och lyckas jag få honom att somna på rygg så vänder han sig på natten. Han är väl lik sin mor... Jag älskar att sova på mage! Och efter ett helt år med graviditet och ömma amningsbröst så kan jag äntligen göra det igen! Som jag har saknar det, ojojoj. Så jag får väl helt enkelt låta Edwin sova på mage också. Han är ju inget spädbarn längre, och hans vilja är starkare än vad mitt tålamod är. Ibland.

Just nu är det lugna gatan här hemma. Sovande barn, tända ljus och soffhäng. Mattias har diskat så det finns inga måsten! Dock börjar jag känna mig extremt tjock i halsen och täppt i näsan... Det vore ju mysigt med en förkylning lagom till Påsk! 









Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0