en fin påskavslutning...

Måndag, annandagpåsk och ledig dag! Inatt tog Mattias alla nattpass med Edwin och jag fick sova. Just nu blir det en del pass på natten... Så det var riktigt skönt att få flera timmars sammanhängade sömn. 

När Elias kom in till våran säng vid 07:30 blev Edwin också pigg. Vi låg och myste ett tag, sedan upptäckte jag att det var blött i sängen. Ooops! Läckande blöja... Men enligt Elias var det en tomte som hade kissat, haha. Det märks så väl på honom nu att han tycker det är "jobbigt" att kissa/bajsa i blöjan. Han är liksom så medveten nu! Ibland säger han till när han är kissnödig och vill kissa på toan, då går ju allt jättebra. Han blir så stolt då! Men just att bajsa är extra jobbigt... Han säger aldrig till, utan går iväg och håller sig ifrån oss. Vet inte om han skäms? Lillgubben. Vi frågar ofta om han vill vara utan blöja, men nästan varje gång blir han frustrerad på oss och vill prompt ha den på sig. Och vi vill ju inte pressa honom... Hur gör man? Antar att det kommer en dag då han känner sig säker, men som sagt, det märks att han tycker det är obehagligt med blöja ibland. 

Hur som helst så gick jag upp med barnen. Pappa var värd en sovmorgon efter en jobbig natt med Edwin! Vi åt frukost, tittade på teve och hade det mysigt. Barnen är oftast som mest nöjd på morgonen, så jag hann även diska undan gårdagens diskberg och skära/marinera kött till dagens grillning. 

När klockan var 10 gick vi in och väckte Mattias. Drygt två timmars sovmorgon hade gjort susen med våran älskade pappis. Han gick upp och åt frukost medan jag gjorde barnen redo för en promenad. 

Ljuvligt väder! Edwin somnade i vagnen och Elias åkte sparkcykel. Det blev en tur till skolgården där vi lekte och hade det roligt. Lillbror vaknade efter ett tag, så då gick vi till kiosken och lyxade till det med glass! Edwin kollar med stora ögon på oss när vi äter nu, hihi snacka om medveten. Han vill ju också smaka! Men då berättar Elias klart och tydligt för honom att han måste bli storkille först. 

När vi kom hem fortsatte vi att vara ute i det härliga vädret. Edwin fick en flaska ersättning utomhus och Elias donade på med den ena och andra. Efter ett tag kom hans mamma och lillasyster för att hämta honom. Ses om en vecka goplupp!

När han hade åkt gick jag och Edwin in. Mattias åkte och handlade, sedan vidare för att fiska! Lilleman var trött och somnade, så jag hann slänga in en tvätt och vila lite på soffan. När han vaknade igen var han lite gnällig, jag försökte roa honom med allt möjligt... Hungrig? Jag gjorde iordning en flaska till honom, men han åt bara hälften, sedan somnade han mitt i maten. Hihi, någon som inte hade sovit tillräckligt? 

Nästa gång han vaknade var han på bättre humör. Nu när han har börjar älska nappen så är han faktiskt mer nöjd! Han tillät sin mamna att göra ett ryck här hemma. Dammsuga, städa badrummet, hänga tvätt, torka av köksskåpen och skura golvet. Härligt. Det var mer än behövligt... 

När hemmet var rent och fint klädde vi på oss och gick ut i väntan på att Mattias skulle komma hem. Fast det var inte mycket kläder som behövdes! Såå varmt och härligt. Edwin somnade i vagnen och jag satte mig på baksidan och solade. Utan jacka, leggingsen uppdragna till knäna och barfota! Sommarkänslor... Den underbara solen boostar verkligen en trött morsa! 

Efter ett tag tände jag grillen och satte in stripsen i ugnen. Grilltime! Precis när jag la på köttet kom Mattias hem och fick fortsätta medan jag dukade. Mums vad gott det var! Edwin vaknade lagom tills maten var klar han också, men han fick nöja sig med att titta på bara. Orättvist, hihi. Peter kom hit med en köttbit han också! Grillat, kaffe och bullar till efterrätt. God avslutning på påsken! 

Efter maten diskade jag undan, sedan kom Carro hit. Vi chillade i soffan ett tag, sedan blev det lite skön egentid för mig! Mattias nattade Edwin medan jag och Carro tog en skön promenix. Fin vårkväll... Vi avslutade med te och struntprat hemma hos henne! 

Nu är det kväller och jag har lagt mig i soffan. Mattias och Peter gick ut på en promenad dom också. Så här i soffan blir jag nog liggandes tills det är dags att förflytta sig till sängen... Lite kvalitetstid med mannen när han kommer hem, sedan känns det som att lite sömn vore på sin plats. Imorgon vill vi vara pigga, det är äntligen dags för en träff med tjejerna i mammagruppen! Det vankas sopplunch, mysigt. 

En bra dag, ett fint avslut på påsken och en härlig start på den nya veckan. Snart är det Maj månad, med flytt, dop, jobbstart och annat skoj :) 











Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0