edwin hela 5 månader...

Torsdag den tredje april innebär att våran lilla Edwin nu är hela fem månader gammal. Tiden går så otroligt fort... Han börjar bli riktigt stor nu, och det är så roligt att få lära känna honom mer och mer för varje dag. Han lär sig massa nya grejer hela tiden känns det som, och man ser allt klarare vilken stark personlighet han har. Han är riktigt bestämd vår lilla gosse! Men också väldigt rolig. Han har nu fattat att han kan styra sina egna händer. Vill han ha något så sträcker han sig och försöker med största koncentration och få det dit han vill. Oftast till munnen! Han gillar smakportionerna han får, och han tittar med stora ögon på oss när vi äter. Sitter han i knät så försöker han sträcka sig efter en smakbit. Han är stadig i nacke och huvud nu, men inte direkt i ryggen. Han sitter som en hösäck. Släpper man honom så fälls han ihop som en fickkniv... Men ibland lyckas han hålla emot en stund med händerna, så det går väl framåt. I benen är han stark, håller man i honom i händerna när han sitter så reser han sig och står "själv". Det är bland det roligaste just nu! Annars gillar han konstiga ljud, pussar, gos, när man killar honom och när man skuttar runt med honom i famnen. Vad han väger nu vet vi inte, det var längesedan vi var på bvc. Snart dags! Men det märks att han växer... Mammas älskling känns mer som en liten kille än en bebis nu. 

Den här dagen startade vi som vanligt lugnt. Båda barnen var hemma med mig. Frukost, tv, lek och mys. Sedan påklädning! Edwin blev fort trött idag, så medan han sov inne i sovrummet så lekte jag och Elias i soffan en stund. 

Runt 11-tiden klädde vi på oss och åkte till stan. Elias var peppad. Vi skulle nämligen hälsa på min moster på skolan. Hon är lärare i svenska som andra språk, och jag jobbade med henne ett tag förra året. Så Elias har varit där en gång förut. Idag skulle han till skolan och skriva sitt namn, hihi. 

Elias trivdes som fisken i vattnet på skolan. Barnen tog hand om honom så bra! Dom la pussel och skrev på den stora vita tavlan. Jag trodde att Elias skulle vara lite tillbakadragen, men oj så fel jag hade. Han frågade till och med rektorn som gick med en tallrik mat om inte han också kunde få, haha. En rolig stund hade vi. Och Edwin blev så trött av alla nya intryck att han somnade min famn mitt i en lektion. 

Vid 13-tiden var det dags att klä på oss och säga hejdå. Vi styrde bilen till min mormor som ville bjuda oss på pannkakslunch. Mmm! Elias åt jättebra, sedan lekte han med sina leksaker som han har där. Edwin vaknade på gladhumör och allt var frid och fröjd. Enda tills vi skulle åka hem... Trötta kids! 

Edwin somnade i bilen påväg hem, men Elias skulle absoluuuuut inte sova. Tre sekunder senare så hörde jag hur han snarkade, hihi. Jag åkte en omväg hem för att barnen skulle få sova en stund. Ja, ibland gör man vad som helst för deras sömn faktiskt. 

När vi kom hem vaknade båda två, pigga och glada. Jag kunde då börja med middagen medan dom roade sig själva. En lasagne skjuts in ugnen, sedan kunde jag vara med barnen tills Mattias kom hem från jobbet. 

När pappa kom hem åt vi mat, gott gott. Sedan diskade jag undan lite fort. Elias och Mattias åkte och handlade, själv var jag hemma och försökte underhålla en såå trött liten Edwin. Men han kämpade på bra! Bara ytterst lite gnäll. Vi hade tur och fick besök av Tom, då sken lilleman minsann upp. Jag med för den delen, då kunde jag passa på att hänga en tvätt. 

Kvällen kom och det var dags att natta lillebror. Det gick fort, han sov nämligen sista gången mellan 14:45 och 15:15. Så när klockan var strax innan 19 så däckade han totalt. Lilla godingen! 

Mattias åkte och fiskade en sväng, så jag och Elias fick lite ensamtid. Vi plockade ihop på hans rum, lekte lite, hoppade i pyjamas, kvällsfikade, borstade tänderna och sedan ville han diska. Haha, han är rolig han. Och duktig! Han diskade två skålar, ett glas och en sked sååå noga. Han var riktigt försiktig och koncentrerad. Storkillen! 

När Mattias kom hem var det dags för Elias att sova. Vi vuxna tog plats i soffan och kikade på tv. Men nu har vi intagit sängen! Trött så ininordens... Dessutom börjar jag ana en förkylning i kroppen. Nej tack. Jag ska försöka sova nu och hoppas att det bara är något slags trötthetstecken. 

Imorgon ska Elias på dagis, sedan gör vi helg. Hoppas på många roligheter, sol och glada barn :) 










Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0